• Finis

Är det för kallt för hunden att bada nu?

Har en hund som älskar att bada. Hon är en Golden. Tror ni det är för kallt än för det?

• Svar på tråden Är det för kallt för hunden att bada nu?
  • Twiist3d
    Lilysmamma skrev 2009-04-23 13:34:41 följande:
    Har en hund som älskar att bada. Hon är en Golden. Tror ni det är för kallt än för det?
    Så fort det är över några grader (varmt) i vattnet så kan hunden bada. Om hunden har tjock päls och så d.v.s (som en golden). Sen så ska dom inte bada länge nu heller.. för det är ju fortfarande kallt. Men jag skulle väntat en månad till i alla fall.
  • mams2004

Ja, jag tycker det är lite för kallt ännu. Men min hund tycker inte det ;0) Men han har bara fått doppa tassarna i sjön, då i koppel eftersom han annars GÄÄÄÄÄÄRNA skulle ha plaskat om kring hur länge som hellst. Men Nej det får vänta tills det har blivit några grader i vattnet. Å det lär dröja ngn månad till dess.

• Twiist3d
    Twiist3d skrev 2009-04-23 13:38:38 följande:
    Så fort det är över några grader (varmt) i vattnet så kan hunden bada. Om hunden har tjock päls och så d.v.s (som en golden). Sen så ska dom inte bada länge nu heller.. för det är ju fortfarande kallt. Men jag skulle väntat en månad till i alla fall.
    Det där med att vänta i en månad.. Det beror ju på var man bor Bor man i Kiruna så ska man nog vänta två månader!
    Men vi bor i Vänersborg och det är relativt varmt redan nu, men våran hund ska inte få bada förrän om en månad
  • Finis

Jag bor i Sthlm. Vi var ute på promenad idag, gick när hon brukar bada. Hon gick ner lite i vattnet, är en insjö så är nog lite varmare. Kastade ingen pinne eller så för att uppmunta. Men hon verkade oberörd. Var bara noga med att torka henne när vi kom in, speciellt på magen

• kimsi

Med tanke på att jaktproven redan har dragit igång så är det nog ingen fara, på proven kryllar ju sjöarna av apporterande retrievers och de verkar inte lida något nämnvärt.

• cecot

Min bc badar så fort isarna går upp på våren :). Hon älskar vatten och har aldrig mått dåligt av ett snabbt dopp! Sen beror det väl på om man ska vara ute i kylan länge efteråt eller om man kommer in i värmen ganska snabbt!

• gookie

Jag går med min hund på hundsim och jag frågade henne och hon sa att det bör i alla fall vara 17 grader. Just för muskler och leder men som hon sa att har man en kärnfrisk hund så brukar det inte vara någon större fara. När jag var där nu i tisdags så sa jag att jag ska ju inte tala om det här egentligen men min rottis har redan tagit sig ett dopp. Men som hon sa att så länge de inte har något fel på leder eller andra liknande problem så e det inte så farligt så länge man tar dom direkt in i värmen sen. Men det e ju inte det optimala. Givetvis skulle jag inte låta min Staffe som går på behandling och e frusen att bada. Det hade hon i och för sig inte velat heller

• Finis
    gookie skrev 2009-04-23 22:16:45 följande:
    Jag går med min hund på hundsim och jag frågade henne och hon sa att det bör i alla fall vara 17 grader. Just för muskler och leder men som hon sa att har man en kärnfrisk hund så brukar det inte vara någon större fara. När jag var där nu i tisdags så sa jag att jag ska ju inte tala om det här egentligen men min rottis har redan tagit sig ett dopp. Men som hon sa att så länge de inte har något fel på leder eller andra liknande problem så e det inte så farligt så länge man tar dom direkt in i värmen sen. Men det e ju inte det optimala. Givetvis skulle jag inte låta min Staffe som går på behandling och e frusen att bada. Det hade hon i och för sig inte velat heller
    Oj, 17 grader, det är ju långt in på sommaren. Så länge kan vi inte vänta, hehe.
  • Fruganjohansson

Min hund (golden) kunde inte hålla sej o va redan i i sjön i mars ;) ( stod o skrek neeeeeeeeej,men det gick inte få stopp på henne ;)
    Sen har hon badat 4 ggr nu i april, men vi har iof haft runt 13-19 grader nu i april här i skåne.

var bara noga att torka dom noga efteråt om det inte är så varmt, och att gå in i värmen, så ska det nog gå bra=)

• buffybus

vad kan hända om dem badar tidigt??

vi har vår hund på foder och dem berätta att hon fått bada i havet.. så sa dem att dem märkte hur många grader det va ute för va det plus grader gick hon längre ut o va det kallt typ minus tror jag han syftar på.. så gick hon bara i kanten..

vill att vår hund har det så bra som möjligt förstås så därför jag undrar!!

André ska bli storebror i Juli-09
Svar på tråden Är det för kallt för hunden att bada nu?