• majbarn

blöder så från vårtorna!

Precis kommit hem med min lille pojk från bb och amningen har gått bra hittils, men nu blöder det så från vårtorna! Det kommer ut mer blod en mjölk och det vill jag ju inte ge honom! Vad ska jag göra? Ska jag vänta tills såren läker eller sinar mjölken då?

• Svar på tråden blöder så från vårtorna!
  • Linda

Det finns några sorts gummipluppar (tror på apoteket) att köpa som mankan sätta på bröstvårtorna under amning tills de läker....*tipps*

• Helen72a

det jag tror linda menar e amningsnapp.... men tänk på att för vissa kan det bli värre med den.... för mej funkade den inte alls.... jag hade oxå väldigt såriga bröstvårtor som blödde.... men på bvc sa dom att det inte va någon fara om dom fick i sej lite blod.... jag smörjde vårtorna OFTA med mröstmjölk eller en bröstvårts kräm som finns att köpa på apoteket...

sedan viktigast av allt... VÄDRA jag gick med tuttarna i vädret i 1 1/2 vecka.... o hade alla gardiner fördragna... ena bröstet va lite bättre än det andra så Nova fick äta ur det i ca 1 vecka så pumpade jag ur det andra.... sedan när det va läkt bytte jag... o nu e det en fröjd att amma... till skillnad från början när jag satt o grät varje gång jag tog henne till bröstet.... jag hoppas att du hittar någon lösning som hjälper dej..... lycka till.... kramizar från mej

• kixan

Var jättenoga med att taget är bra, sår på bröstvårtorna beror nästan alltid på fel tag!
    Åk tillbaka till BB, be BVC berätta hur du ska göra, eller kolla in länken här: www.amningshjalpen.se/radgivning/sarigabrostv.htm
    Det är ingen fara för barnet att amma när du har sår, men var extra noga med hygienen medans såren läker, så du inte får in bakterier i det!

• Naty

hej, jag hade samma problem som du har, redan på BB började bröstvårtona göra ont, sedan blev det bara värre. Min flicka hade tungan uppe i gommen och ville inte alls suga ordentligt, då till slut blödde det också från mina bröst. Jag skaffade amninsnapp men det blev bara värre, så till slut ringde jag amningsmottagningen och de sa åt mig att åka dit. Så när jag kom dit så undrade de hur jag hade stått ut med de hemska såren på bröstvårtorna under så många dagar. Så jag fick en el. pump som jag skulle använda tills såren läkte, tyvärr hade jag inte så mycket mjölk till slut, den sinade. Pumpade och pumpade med det kom nästan ingenting, så jag bytte till ersättning och blev en betydligt piggare och gladare mamma.
    Lycka till!

• Bebis

Kommer det blod hela tiden? Annars kan du ju pumpa ut det första o sen låta honom äta...?

• Upptagen

Pumpa! Det är inte farligt med den blodblandade mjölken, men visst skär det i hjärtat att se sin bebis med blod runt munnen...

Jag hade också problem, och satt och grinade och skrek varje gång det var matdags. Jag såg till att hon tog ordentligt tag och gapade stort innan hon fick bröstet, och mellan amningarna så smorde jag in med spenol som går att köpa på Odal (används på kossor, men efter inrådan av mamma som ammat fyra barn så testade jag, och det funkade!) och efter ett par dagar så började det bli bättre. När det var som allra värst på ena sidan(hade som stora HÅL i bröstvårtorna) så pumpade jag det bröstet och ammade bara på det andra som inte gjorde lika ont.

Hoppas det ordnar sig för dig!

• PrincessOfIce

Det där hade jag också med båda mina barn..
    Med sonen kom det var ur båda bröstvårtorna..
    Med dottern fick jag en blåsa på högra bröstvårtan och fick då inte amma från det bröstet men gjorde det i allafall och det läkte ändå..
    Och från det vänstra blödde det typ konstant..

• TildisVildis

Hej!
    Jag blev orolig en natt när Mathilda började kräkas rosaaktigt några dagar efter att vi kom hem. När jag pratade med BVC om det och de frågat om jag blödde, hade ett pyttelitet sår, fick jag svaret att de inte tål blodet utan blir mycket illamående och kräks om de får ner blod i magsäcken. Så var försiktig även om det inte är farligt för dem. Smörj in med brötsmjölk och lufta!

• Lindut

Hej! Jag ammar inte, så jag har inte mycket erfarenhet. Vill ändå svara eftersom vi försökte på BB. Redan råmjölken var kraftigt blodblandad på mitt ena bröst eftersom de drog ut vårtan med nippel redan på förlossningsrummet. Eftersom han inte ville få rätt tag försökte vi pumpa i gång produktionen (det gick aldrig-råmjölken tog slut och sedan kom det inget mer trots ihärdigt pumpande och försök att få pojken att suga). Hur som helst sa de att jag skulle kasta den urpumpade råmjölken från det såriga bröstet och bara ge honom från det andra eftersom mycket blod inte är bra för så små magar. Detta är en av anledningarna till att jag inte orkade kämpa vidare med amningen. Pumpa ut och kasta för att ge pojken ersättning kändes ganska meningslöst. Blir därför ledsen nu när jag hör att blodet inte är farligt. Det beror tydligen på vilken BB-personal man frågar. Hade de inte sagt så hade jag nog försökt längre. Vem vet, kanske hade jag fått i gång min produktion.

• Fido

Fick riktiga sår på en gång när Tilde började amma. Mina bröstvårtor är ganska otydliga, så det var knepigt att få till det rätt. Det tog ett tag innan mjölkproduktionen kom igång, så Tilde sög riktigt hårt för att få ut nåt. Vi började med apotekets ammningsnapp, men köpte sedan en tunnare och halvmåneformad av barnmorskan på Danderyds hotell-BB. Efter två veckor var såren helt läkta och nu återstår bara att vänja oss av med nappen. Fast hon går upp i vikt som hon ska, så den är egentligen inget bekymmer.

• JosefinU

Hände mig också, Men jag la av och ammade, och mjölkade för hand och pappan gav i flaska. Efter några timmar hade det redan läkt så mycket att han kunde suga igen. (Det verkar vara så att bröstvårtorna kan läka väldigt fort.) Men då var det jätteviktigt att han verkligen fick tag ordentligt, annars skulle det ha spruckit igen. Fortsätt inte amma om han inte har rätt grepp, ta ut bröstvårtan och försök igen. Kläm ihop bröstvårtan (en bit av bröstet blir det också) och sätt in den långt i munnen på bebisen.

Amningsnapp använde jag för att han skulle lära sig rätt grepp, och det funkade! Lät honom suga på den i en halv minut, sen tog jag bort den och stoppade in bröstet igen, och då hade han rätt grepp. Körde med detta ändå tills han kunde få rätt grepp från början. Men det tog nån vecka har jag för mig. Men min erfarenhet var att amningsnappen i sig gjorde så mina bröstvårtor sprack. De var torra, och när de klämdes in i amningsnappen så sprack dem. Så om amningsnappen funkar för ett eller annant ändamål är olika från person till person. Testa vad som passar dig.

Det var igår du skrev inlägget. Har det ordnat till sig för er nu eller?

• solros79

hejsan
    jag hade oxå problem med detta, då rek min bvc sköterska att köpa bivaxsalva från hälsobutiken, detta är helt ofarligt att smörja på brösten och är ok för barnen. mina sår läkte på några dagar. att smörja m bröstmjölk gjorde varken från eller till. jag har oxå ett par kompisar som använt detta m gott resultat.
    hoppas att det funkar/norrlännningen

• Dinturiel

Jag hade krångligt att få igång amningen precis i början. Inte för att jag hade lite mat, utan för att lillens mun inte riktigt ville samarbeta med mina bröstvårtor. Det gjorde så ont att jag grät vid varje amningstillfälle, och övervägde starkt att sluta amma. Men så köpte min man en amningsnapp till mig och det gjorde under. Bröstvårtan fick tid att läka, och lillen lärde sig att ta ett ordentligt grepp. Så jag kan varmt rekomedera amningsnappen. Ialla fall tills det blir ordning på amningen.
    Lycka till

Svar på tråden blöder så från vårtorna!