• Knixie

Hjälp! jag tror jag är Felberäknad!

När jag fick reda på att jag var gravid så trodde jag att jag skulle ha någongång mellan 20-24 MAJ va in på ultraljud och då sa de att jag var i vecka 19+4 och BF den 7 Juni. Om de stämmer så skulle bäbisen ha börjat sparkat i början av vecka 17 Min mamma och min man kunde känna på magen i v 20 att de rörde sig små pulsar som flyttade sig kändes de som. (Och då är jag överviktig) Och så skulle bäbisen lagt sig ner med huvudet i vecka 30 Om BF 7 juni stämmer är jag i v 33+3 Min mamma, min syster och jag har sagt att vi tror att jag är 2 veckor längre en vad de på ultraljudet sagt. Idag va vi in på tillväxtultraljud och bäbisen vägde ca 2554 gram om man ska gå på vikten så skulle jag altså vara i vecka 35-36, tror jag är i v 35+3 Om de stämmer så skulle jag ha BF den 24 Maj och så skulle jag ha vart på ultraljud i vecka 21+4 och så skulle bäbisen ha börjat sparkat i vecka 19 och mamma och min man skulle ha kunat känt på magen i v 22. Och isåfall skulle bäbisen lagt sig med huvudet ner i vecka 32. Om BF är 24 Maj så är jag i vecka 35+3 nu... De låter mer troligt tycker jag. vad tror ni? Ska ta upp allt detta med min BM.. man vågar ju knapt nämna vad man tror själv för de stirrar sig så blint på rutinultraljuden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-23 19:56
    Tror du att du också är felberäknad? och varför tror du det?
  • Svar på tråden Hjälp! jag tror jag är Felberäknad!
  • Wild And Crazy

Jag var oxå säker på att jag vart felberäknad på rutinul för enligt den barnmorskan skulle ajg ha blivit gravid EFTER jag plussat vilket låter himla lustigt :P
    Men det brydde dom sej inte om, två veckor hit lr dit.
    Min lilla tjej kom 9 dagar innan bf så enligt min beräkning hade jag gått över tiden några dagar istället för att hon föddes innan bf som dom sa!

• bebek

När jag läser din story så tycker jag att bf 7 juni kan stämma...
    min sambo kände sparkar på magen v. 19-20... bebis låg med huvud neråt v. 29 och nu v. 34 har den redan fixerat sig. mitt sf mått 33 fulla veckor var 32, alltså väger den ca 2300-2400gram. Jag har samma bf som du..

i en normalgradivitet är det från utsatt bf, två veckor innan opch två veckor efter ca 5 % chans per dag att den ploppar ut..

• Kkarin

Det spelar väl ingen roll vilken dag du är beräknad till. Bebisen kommer ju ändå ut när den vill.

• MammaMiia88

ehm..de där med att känna sparkar e ju HELT individuellt!!!..vissa känner inte ens en endaste knuff förens de paserat vecka 20! o de är oxå i rätt vecka då!..man kan ABSOLUT inte gå efter det!..

man ska lita på rutinul.. och diffa några dagar + eller -.

2007-12-06 och 2009-05-17
  • Knixie
    Kkarin skrev 2009-04-23 15:12:57 följande:
    Det spelar väl ingen roll vilken dag du är beräknad till. Bebisen kommer ju ändå ut när den vill.
    Jo den kommer när den kommer men man undrar ju ungefär endå :D
  • Ekologiskt Godis

Jag fick nytt bf-datum på ul-ljudet till nu den 11 juni, vilket innebär att jag skulle ha blivit gravid under en period då jag inte haft sex på +/-8dagar, dvs helt omöjligt, men det är bara 1,5 vecka som de flyttade mig så det gör ju absolut inget ifall han kommer tidigare eller senare, så länge han är frisk!
    Och det tycker jag att du också ska tänka på istället för att bry dig om 2 veckor hit o dit=D
    Ditt barn kommer att födas när han/hon är "färdigbakad", så slappna av och tänk på det som kommer efter förlossningen istället för NÄR det ska ske:P

• Semla02

Det är svårt det där med beräkning av bebisens födelse. Det är mer komplicerat än att gå på senaste mens. Jag har läst mycket om fosterutveckling under min utbildning och det är flera faktorer som spelar roll när man ska beräkna den exakta dagen. Det finns många som blir förvånade när det blir fram eller bakåtflyttade på UL eftersom då de räknar baklänges får fram ett befruktningsdatum som är enligt dem helt omöjligt (eftersom man om man planerar barn oftast har koll på detta).

Det är dessutom väldigt individuellt när man känner första sparken (vilket bla. beror på hur moderkakan är placerad). Jag har moderkakan i bakväggen tex o kände första sparken i vecka 15 och utanpå magen strax därpå.

Vikten på bebisen kan man heller inte lita på eftersom det också är individuellt.

Det är möjligt att du är felberäknad, men det kan också stämma.

Bebisen kommer i varje fall när bebisen anses vara klar

♥ Längtar till juni! ♥
  • Semla02

Går man på senaste mens får man en viss ledning, men det är som sagt så mycket annat som spelar in, det är också därför man kan (och i många fall får) en helt annan dag på UL.

Jag ska enligt UL ha haft befruktning en vecka innan senaste mensen (vilket alltså är "omöjligt"). Jag blev alltså flyttad "åt rätt håll", fick ett tidigare datum 

♥ Längtar till juni! ♥
  • j80

Min kompis hade först bf i slutet av februari, sen flyttades hon fram vid ul några veckor till början av mars. Isåfall skulle hon blivit gravid samma dag som hon tog testet så det lät lite skumt, i vanliga fall kunde hon typ ställa klockan efter sin mens oxå :)

När lillen väl kom var det bara slutet av januari :)

• linhen

Ja, visst kan det vara så. Min första vet jag exakt när han blev gjord och skulle då ha kommit 9/1.

UL sa 16/1

Han är sedan född 1/2 så det var helt obetydande att gå på både sm och ul-datum. Dock var han som en treveckors redan när han kom och lärde sig de första sakerna väääldigt tidigt (om man gick på hans födelsedatum)

I övrigt är ju vissa barn större redan i magen. Min sista låg 15-20% över och vägde 4 615g då han kom på bf+13.

• saltflingan

Redan från början så växer embryot väldigt olika i hastighet, en del växer snabbt och andra långsamt. När man mäter dem så går man på att ett foster som har en viss längd automatiskt är i en viss vecka och viss dag, men det har inget att göra med när befruktningen skedde.

Det har tom visat sig att vissa embryon pausar i utvecklingen allt från någon dag till veckor, vilket är anledningen till att vissa plussar väldigt sent trots att de vet när de hade äl.

• Semla02
    saltflingan skrev 2009-04-23 18:03:23 följande:
    Redan från början så växer embryot väldigt olika i hastighet, en del växer snabbt och andra långsamt. När man mäter dem så går man på att ett foster som har en viss längd automatiskt är i en viss vecka och viss dag, men det har inget att göra med när befruktningen skedde.Det har tom visat sig att vissa embryon pausar i utvecklingen allt från någon dag till veckor, vilket är anledningen till att vissa plussar väldigt sent trots att de vet när de hade äl.
    Exakt!
    ♥ Längtar till juni! ♥
  • Kkarin

Egentligen hade jag vela att BM säger: bebisen kommer i slutet av juni och inte sätta ett speciellt datum som man kan stirra sig blind på.

• Ekologiskt Godis
    Kkarin skrev 2009-04-23 18:44:31 följande:
    Egentligen hade jag vela att BM säger: bebisen kommer i slutet av juni och inte sätta ett speciellt datum som man kan stirra sig blind på.
    Ja det skulle varit mycket bättre:D
    Slipper det jobbiga med att gå över tiden och är inte lika orolig ifall det skulle vara 1-2 veckor innan bf
  • bebek
    Kkarin skrev 2009-04-23 18:44:31 följande:
    haha precis, om någon frågar mig säger jag att bebis kommer i början på juni, det där med exakt datum.. bebis ska ligga exakt 39 veckor och 6 dagar sen komma ut.. tror jag inte på, det är väl mest för att ha något att gå på ungefär när den kommer komma:)

så själv är jag beredd på bebis  runt sista veckan i maj och i början på juni :)
  • Knixie

Ja de är klart jag går efter 7 juni =) fast jag själv fort inte ihop de riktigt... men jag går på de... och så kommer bäbisen när den kommer... men man får ju vara berädd på bäbis i mitten av maj till i mitten av juni... så man ska väl inte stirra sig blind på ett datum...

• Annkris

Tror också att de räknat fel på mig. Enligt mina uträkningar borde jag ha bf 30/5, enligt rul har jag bf den 6/6. Jag var dock på vul pga blödningar i vecka 5+3 (enligt min beräkning) och såg ett hjärta som slog. Enligt rul borde jag ha varit i vecka 3+ då. Kan man verkligen se ett hjärta så tidigt? Jag ligger även en bra bit över normalkurvan (sf), och bm säger att det blir ett stort barn. Detta trots att det inte funnits några stora barn,varken i min eller sambons släkt. Vår första dotter vägde 3190 när hon föddes. Allt detta känns lite nervöst med tanke på att jag planerar att jobba till den 27/5 och har tid för snitt den 1/6.

• Bina75

Det är ju inte för inget som man säger +/- 2 veckor före/efter beräknad BF.
    Bebisen kommer när den själv känner att den är färdig bakad. =O)
    Väldigt individuellt när man känner sparkarna också, både själv i kroppen samt utanför (så att säga).

Vår dotter fick ett BF som verkade rätt så exakt, men hon ville ändå ut redan i v. 38+1 fast hon är första barnet. Inte tog förlossningen utlöst många timmar heller, fast hon är första barnet...(som majoriteten av alla man pratat med hävdar). När det startade med vattenavgång/värkar så tog allt bara 5 timmar innan dottern kom ut. Förlossningen gick snabbt och var väldigt normal.

Själv var jag bara glad över att inte gå över tiden eller ha en jobbigt utdragen förlossning som många gärna vill proppa i en, att alla först föderskor får.

Ta det som det kommer, bebisen kommer maj/juni, det räcker väl?
    Viktigast att bebisen mår bra och är frisk tycker jag.

Svar på tråden Hjälp! jag tror jag är Felberäknad!