Vet du skillnaden mellan Ironi och sarkasm?
Ja, vet du det?
Jag stöter hela tiden på människor som inte vet skillnaden!
Ja, vet du det?
Jag stöter hela tiden på människor som inte vet skillnaden!
Nej, det gör jag nog inte.... Vad ÄR skillnaden då?
Ja, det vet jag.
Nja, jag visste inte sådär exakt faktiskt, men nu vet jag, tack vare den här tråden. Slog upp det.
tycker det är så hårfint att faktiskt inte kan skilja på det alla gånger. ironi kan också vara kränkande så som sarkasm
Japp.
Petra med små skrev 2009-04-23 14:16:08 följande:
Ja, det är jag ganska säker på att jag gör.
Ja och jag önskar att jag inte gjorde det för då skulle jag slippa reta mig på alla som inte vet det.
Sarkasm kan vara ironisk, men behöver inte vara det.
Ironi kan inte vara sarkastisk, för då blir det sarkasm istället.
Eller?
Sarkasm är elakt.
Ironi är kul.
Så tolkar jag det. Det kanske är fel.
Att vara ironisk är för mig som Trileia säger, oftast kul. Man säger något men menar underförstått det motsatta.
Sarkasm är nära besläktat med ironi men har en mycket mer vass och elak betoning. En nedlåtande ton.
Så ser jag det
Ja, men tog mig ändå friheten att "slå upp det" på wikipedia för att bekräfta att jag hade rätt... :
Ironi är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas. Publiken skall även vara införstådd med detta. Ironi kan vara humoristisk, men behöver inte vara det.Ett vardagligt exempel på ironi är att säga "Vilket underbart väder!" när det spöregnar och man egentligen inte alls tycker om regnväder.
Ironins konst förutsätter att budskapet är uppenbart för båda parter. Kroppspråk och tonläge kan användas som komponenter, men ironi fungerar även i skriftlig form.
Ironi kan också vara oavsiktlig. Man kan bland annat tala om "ödets ironi", när något på ett slående sätt går emot vad man planerat. En olycklig händelse är dock inte i sig ironisk. Om en kommunalpolitiker drar ned på stadens renhållningsbudget och därefter halkar på ett bananskal, kan det ses som ironiskt. Att någon i allmänhet halkar på ett bananskal och slår sig är däremot inte ironiskt, utan bara en tragisk olycka.
En bitsk och nedvärderande form av ironi är sarkasm
En sarkasm är ett yttrande där något sägs på ett skenbart humoristiskt sätt med ett överdrivet, sarkastiskt tonfall med avsikt att håna den eller det man syftar på. Sarkasmens sakinnehåll är ofta en stark överdrift. I Nationalencyklopedin definieras sarkasm som ett "yttrande som innehåller skarpt ironisk eller hånfull kritik", man kan också tala om sarkasm som sarkastisk kritik i en mer allmän bemärkelse; sarkasm är då en extra bitsk och nedvärderande form av ironi.
Nej, full koll har jag inte. Men av SigridA:s inlägg så verkar det ju som att sarkasm är mer nedvärderande eller pessimistisk.
sen kan ju min humor och sätt att lägga fram ironi misstolkas och bli tagen som sarkasm...eller?
sen kan sarkasm faktiskt vara väldigt roligt...jag älskar att bli kränkt, garvar ihjäl mig
ja, jag tror det iallafall...o enlig inlägg #12 så verkar jag fattat det rätt
Ja, det vet jag. Jag är ironiker men inte sarkastisk.
Petra med små skrev 2009-04-23 21:24:30 följande:
ja i det stora hela ja, men som så många säger de är rellativt lika så det är svårt tycker jag att förklara skillnaden´.
Men själv vet jag när det är det ena eller det andra när jag hör det o vet själv när jag är det ena eller det andra med för den delen.