• kutterduvan

sura kläder, vad göra?

Har några kläder som luktar surt trots tvätt. Har försökt få bort lukten med olika sorters väldoftande tvättmedel+sköljmedel, men det lyckas inte. Är det någon som vet hur man kan få kläderna fräscha igen?

• Svar på tråden sura kläder, vad göra?
  • Trycksvärta

Har du testat vitvinsvinäger eller bikarbonat i tvättmaskinen? Det har för mig tagit bort den sura lukten ur tjocka handdukar som av misstag glömts kvar i tvättmaskinen efter tvätt. Pröva med en dl vitvinsvinäger eller en halv dl bikarbonat (obs! inte vetenskapliga mått, jag brukar köra på ett ungefär) till en maskin, men proppa den inte för full. Sen gör om tvättningen med vanligt tvättmedel och sköljmedel. Se till att tvätten blir helt torr efteråt innan du viker in.
    Hoppas det löser sig, det kan i alla fall inte skada varken tvätt eller maskin.

• Cecci78

jag har ofta ca 1 dl ätttika (24%) i en tvättboll och tvättmedel som vanligt i facket, luktar mycket bättre då, speciellt mörk tvätt brukar lukta annars tycker jag

• blå fisk

Man kan lägga kläderna någon timme i blöt med ganksa mycket ättika i blötläggningsvattnet och sen efter det tvätta kläderna i maskin och då även ta med en tvättboll med ättika. Annars kan man dessutom prova att tvätta i högre temperatur som t.ex. kläder som bara tål 40 grader kan man köra i 60 grader. Kläderna kan ju om man har otur tappa färg och krympa lite, men om de ändå känns förstörda av sur lukt kanske man kan chansa. Väldigt många kläder tål högre temperatur än den angivna, efterson många tillverkare "fegmärker" med låg temperatur.

Svar på tråden sura kläder, vad göra?