• hundpuss

När hundägaren är orsaken till allt ont

Fick idag ett samtal från hyresvärden.
    Vår hund har (enligt ett "anonymt samtal till kontoret") bajsat, kissat och allmänt förorenat på vår innergård.

För att ta det från början så har vi bott här i över ett år. När vi flyttade in hade vi inte vår hund, men passade då o då mina föräldrars hund.
    Vi fick ett samtal att hon hade bajsat på innergårdens gräsmatta, vilket hon naturligtvis aldrig fått lov att göra.

Sen fortsatte det. Vi fick även skulden för att det låg fimpar utanför dörren.

Det ringde innan jul återigen från hyresvärden om att vi rastat vår hund på gården. Vilket vi aldrig gjort.

Under vintern såg jag en hyresgäst gå med sin hund på innergården och rastade den där. Enligt ägaren gjorde de så för att hunden blivit opererad och inte kunde gå så långt.
    Ibland plockade de upp, ibland inte. Jag blev själv vansinnig efter att jag satt min gympasko rakt i en bajshög, fått det på byxorna vilket smetade ner mitt sängöverkast då jag satte mig i sängen ovetandes om skiten på min byxorna.

Jag gick upp på kontoret och berättade allt detta, då jag faktiskt visste VEM detta var som rastade sin hund, i tron att vi skulle slippa fler samtal.

Så ringde det idag igen, nu har vår hund bajsat på innergården igen.
    Det är tydligen en granne som ringt anonymt och lämnat tips om att vi rastar vår hund på gården. Jag blir vansinnig!

Jag har tom förklarat för hyresvärden att de gärna får komma hit och träffa min hund, för att sen jämföra min hunds storlek med storleken på hundskitarna på gården.
    Det finns lixom ingen chans att min lilla råtta har tryckt ut de där högarna! Det är en Leonberger som bajsat på innergården, så ni kan ju själva inse komiken i att man tror att den diametern på korven kommer ur min hund! (Cavalier)

Vi bor i en tvåa utan balkong. Jag har ibland satt mig på gräsmattan, lagt ut ett påslakan, hunden har legat PÅ påslakanet i solen och jag har läst en bok. Han är kopplad och väldigt väluppfostrad. Han pinkar inte ens revir på buskarna utanför porten.

Jag kan känna att jag också betalar hyra för att bo här, och har lov att använda innergården. Jag blir så ledsen att andra hundägare beter sig förjävligt så ska vi andra ta skiten?! (bokstavligt talat)

Nu sitter där skyltar på gården: "vi får inte rastas här".
    När jag var uppe på kontoret och förklarade situationen för dom så sa dom att det var helt okej att jag satt där ute o njöt av solen då vi inte har balkong. Jag var vansinnig och hon skämdes lite, för hela situationen var ju löjlig.

Men tydligen så förstår folk inte skillnad på att rasta sin hund och att njuta av solen med sin hund.
    Jag är arbetslös och brukar ibland sätta mig där ute i solen nu när det är så fint väder, för vi har ingen balkong och jag vill också kunna njuta av solen.

Nu har det gått så långt att jag inte vill vara på gården mer, jag sitter inte där mer, jag skäms nästan bara jag går över gräsmattan om jag ska korsa gården för att gå ut med min hund. Det känns som jag har tusen ögon på mig, jag känner mig som en brottsling och vill inte bo kvar här längre.

Är det meningen att jag ska sitta i min lägenhet utan balkong och missa det fina vädret? Ska jag bli bestraffad enligt kollektiva metoder för att andra hundägare är idioter?!

Det lustiga är ju att jag varit ute på gården MED hunden sen vi köpte honom, dvs i somras. Men klagomålen kom inte förrän under julen. Alltså i samband med att Leonbergern bajsade ner hela gården med sina stora hästhögar.

Varför ska jag behöva känna mig som en brottsling och vilja flytta härifrån för att andra hundägare har noll koll på hur man gör och inte gör när man har hund!? Varför ska jag bli bestraffad för att idioter tillåts köpa hundar?!
    Varför?!

• Svar på tråden När hundägaren är orsaken till allt ont
  • Drakfisk

Väldigt tråkig läsning, jag blir så irriterad på att folk som hatar hundar måste göra allt för att förstöra för hundägare.

En kompis till mig har samma problem med sin ursnälla grand danois, hon kan knappt röra sig från ytterdörren till trottoaren med sin hund utan att vissa anonyma grannar gnäller.

Tycker det är jättetråkigt att någon småaktig människa ser det som sitt livs nöje att förstöra för sina grannar; om du inte vistas på gräsmattan med din hund är det ju löjligt att beskylla den för bajshögarna. Och jag anser faktiskt att även hundägare har rätt att använda gräsmattan tillsammans med sin hund, utan att sura grannar behöver oja sig.

Om du blir tillräckligt provocerad kan du ta två lika stora glasburkar, samla in en dynghög från gräsmattan + en hög från din egen hund. Sen kan du glatt vandra iväg till hyresvärden med dina burkar och be dem jämföra storleken på högarna. En cavalier kanske släpper ifrån sig 1/4 av vad en leonberger gör. Sen får värden gärna behålla burkarna för att kunna jämföra om det kommer fler klagomål.

• hundpuss

Jag pratade nyss med tjejen som är ansvarig för just detta huset, och hon sa att även hon förstår skillnaden på hundarnas storlek, och att hon förstår att det inte är vår hunds skit.
    Men som hon sa, hon sitter ju i en jobbig situation, mitt mellan. Det förstår jag också att inte det kan vara så roligt.

De hade tydligen fått ett anonymt brev till kontoret daterat i fredags, då var jag inte ens hemma. Och jag har inte varit ute på gården med min hund på , ja... En månad? Två månader? Pga just detta.

Så det känns som att det är ngn som stör sig på just mig och min sambo och vår hund.

Vi är löjligt hänsynstagande åt andra, vi städar tom tvättstugan efter andra när vi är där. Hur långt ska man gå?

Jag känner mig jätteledsen i hjärtat att det är såhär, jag trivs inte här mer. Och så illa är det.

Någonstanns kan väl jag också känna att jag inte ska flytta och låta "dom" vinna. Men ska jag bo kvar här? Och inte trivas? Vad ger det?

Både jag och hyresvärden vet att det inte är min hunds skit. Men hon visste inte hur hon skulle göra för att få andra grannar att förstå att hundar faktiskt FÅR vara på gården. Hon sa själv att hon tycker det är kul att innergården användas, för de har lagt mkt pengar på renovering osv.

Jag får nästan ångest när jag tänker på att sommaren är på väg, jag kan inte njuta av solen på innergården, jag går arbetslös igen, jag är hemma... Ska jag inte våga gå utanför dörren?

Varför är vissa grannar så fega så de inte vågar ta en konflikt?!

• Drakfisk

Grannar är fega för att de är futtiga små människor som saknar ett eget liv med egna intressen; de har för mycket tid att hitta på allt möjligt att störa sig på.

Varje gång det kommer ett klagomål på att din hund smutsat ner på gården; häng upp en kopia av biljetter/kvitton/annat som kan styrka att du inte ens varit hemma den dagen.
    Skriv ett mycket vänligt och soligt brev där du uppmanar vederbörande att ta kontakt, inget "ursäkta att jag finns", utan helt enkelt ett glatt brev där du skriver att det måste ha blivit någon sorts missförstånd eftersom du beskylls för saker du inte gjort, och att du gärna vill komma till rätta med problemet. Skicka en kopia till tjejen som har hand om ditt hus.

Kontakta hyresgästföreningen och be om hjälp och råd vad du kan göra, för så här kan du ju inte ha det!

• Pansarhamster

Vilken historia!

Jag har två hundar och sitter ibland med dem på vår innergård. Del tränar jag dem där, tränar passivitet och olika övningar utomhus, och dels så sitter vi och solar där.

Eftersom du har din hyresvärds förståelse tycker jag du ska skita i vad knäppa, anonyma grannar tycker. Hyresvärden borde förklara vad som gäller för den anonyma gnällspiken, det är inte ditt jobb. Du ska inte behöva bry dig om människor som inte har ngt bättre för sig.

Sitt och sola hur mycket du vill. För det är såklart skillnad på att sitta och sola och att rasta i bemärkelse låta hunden bajsa utan att ta upp...

• Lille Fi

men om hyresvärden vet att det inte är din hund som skitit o att det är ok enligt henne att ni sitter på filt o myser o solen, då hade ja fullkomligt struntat i denne anonyme gnällfis. Jag hade suttit på filten o solat utan att må dåligt för de. Kanske tom gnällfisen ger sig till känna om ni sitter där mkt så får du veta vem de är.

Jätte tråkigt att de alltid ska finnas nån som inte har ett liv utan bara ska hitta fel hos andra. H*n står säkert bak gardinen hela dagen o letar fel

• hundpuss

Lille Fi skrev 2009-04-23 15:56:57 följande:

men om hyresvärden vet att det inte är din hund som skitit o att det är ok enligt henne att ni sitter på filt o myser o solen, då hade ja fullkomligt struntat i denne anonyme gnällfis. Jag hade suttit på filten o solat utan att må dåligt för de. Kanske tom gnällfisen ger sig till känna om ni sitter där mkt så får du veta vem de är.Jätte tråkigt att de alltid ska finnas nån som inte har ett liv utan bara ska hitta fel hos andra. H*n står säkert bak gardinen hela dagen o letar fel
    De hade tydligen fått ett anonymt brev då daterat till i fredags. Då känner jag att det måste ju vara ngn i vår trapp, för vet denne person vem vi är var vi bor, vilken lägenhet med nr o allt, då måste det ju vara ngn i trappen.
    Och då känner jag mig ännu mer lurad, för alla här är trevliga. Falska?
    Jag spyr snart på dom allihopa.
  • köttbullelydnad

Jag hade 1) gjort som Drakfisk tipsar om och tagit en bajshög i beslag i en glasburk och fiskat upp även en hög i en annan glasburk från egna hunden, sen 2) knackat dörr hos grannarna och berättat att det INTE är min hund som skiter på gården, "för kolla här" och tryckt upp burkarna i nyllet. Sen är ärendet avslutat. Kanske lite aggressivt, men jag avskyr när folk är för fega för att kunna konfrontera en på en gång och lösa "problemet".

Jag råkade ut för en snarlik grej när jag bodde i lägenhet med min förra hund. Fick se en lapp utanför tvättstugan där det stod att "Du som har hund i andra huset - städa maskinerna efter dig!" och så hade de 'bifogat' en stoooor vitgrå tuss som omöjligt kunde komma från min hund. Fel färg på pälsen, och helt fel pälskvalité över huvudtaget.

Jag svarade med en egen lapp om att jag visst städade efter mig (jag var den enda med hund i de två husen det handlade om) och 'bifogade' en tuss ihopsamlat fäll från min hund. Heeelt olikt det vid den andra lappen (som jag lät hänga kvar).

Dagen efter ringde det på dörren och utanför stod - tadah! - k*rringen som satt upp den första lappen. Hon började skälla och gorma så fort jag vred ner handtaget i dörren innan jag ens hunnit öppna om att jag var otrevlig och blablabla, så till slut tröttnade jag och bad henne ringa på sin egen granne som faktiskt hade en vitgrå perserkatt. Kanske kunde dens päls stämma bättre överens med det hon hittat i maskinerna än min hunds? Jag hänvisade även till att den grannen haft tvättid den dagen pälsen hittats, och jag hade inte tvättat förrän ett par dar senare.

Efter det hälsade vi inte på varann mer, men jag slutade minsann inte ta plats med min hund ändå. Vi har alla lika mycket rätt att finnas bland husen då alla betalar för den. Nu bor vi tack och lov i egen villa med stor trädgård och nåde den som klagar på päls i maskinen eller skit i gräsmattan här

Stå på dig TS!!

• cecot

Vad tråkigt det är när folk klagar på allt bara för att de ska ha något att gnälla över :( Det är väl dessvärre inte så ovanligt... Jag bor i ett bostadsområde med radhusvillor och mitt i området finns en stor gräsmatta som är till för alla. Trodde jag i alla fall, tills jag tog med mig hunden och tränade lite lydnad där. Det är ganska långt till alla husen om man är mitt på gräsmattan, så jag trodde inte att jag störde någon... Men när jag hade varit där några gånger, så kom en av damerna som bor precis intill gräsmattan ut och meddelade att hon minsann skulle anmäla mig till styrelsen eftersom jag rastar min hund på "hennes" gräsmatta!! Jag försökte förklara att jag inte rastar hunden, utan tränar den, men det var uppenbarligen samma sak... Anledningen till att jag fick vara där var att hennes barnbarn eventuellt ville leka på gräsmattan när han kom på besök och då skulle han inte behöva trampa runt i en massa hundbajs! Jag blev ganska irriterad av det här påhoppet, men samtidigt som jag känner att jag också har rätt att vara där, så känns det inte särskilt kul att gå dit längre :(. Frågan är om hon skulle reagera på samma sätt om jag gick dit och lekte med min son istället som är 1,5 år? För troligen så tycker hon att hela området är hennes och ingen har rätt att ens beträda det! Som tur är finns det andra ställen vi kan gå till precis i närheten, men det är mest känslan att bli överkörd av en rabiat tant som irriterar mig!

• hundpuss
    cecot skrev 2009-04-23 21:18:18 följande:
    Vad tråkigt det är när folk klagar på allt bara för att de ska ha något att gnälla över :( Det är väl dessvärre inte så ovanligt... Jag bor i ett bostadsområde med radhusvillor och mitt i området finns en stor gräsmatta som är till för alla. Trodde jag i alla fall, tills jag tog med mig hunden och tränade lite lydnad där. Det är ganska långt till alla husen om man är mitt på gräsmattan, så jag trodde inte att jag störde någon... Men när jag hade varit där några gånger, så kom en av damerna som bor precis intill gräsmattan ut och meddelade att hon minsann skulle anmäla mig till styrelsen eftersom jag rastar min hund på "hennes" gräsmatta!! Jag försökte förklara att jag inte rastar hunden, utan tränar den, men det var uppenbarligen samma sak... Anledningen till att jag fick vara där var att hennes barnbarn eventuellt ville leka på gräsmattan när han kom på besök och då skulle han inte behöva trampa runt i en massa hundbajs! Jag blev ganska irriterad av det här påhoppet, men samtidigt som jag känner att jag också har rätt att vara där, så känns det inte särskilt kul att gå dit längre :(. Frågan är om hon skulle reagera på samma sätt om jag gick dit och lekte med min son istället som är 1,5 år? För troligen så tycker hon att hela området är hennes och ingen har rätt att ens beträda det! Som tur är finns det andra ställen vi kan gå till precis i närheten, men det är mest känslan att bli överkörd av en rabiat tant som irriterar mig!
    Exakt så känner jag! När min hund var valp hade jag honom i spårlina och tränade, så har vi gjort under hela tiden vi haft honom. Vår innegård är perfekt att träna på, rymningssäker
    Givetvis har jag aldrig rastat honom där, utan tränat honom efter en riktig långpromenad, lite inkallning osv. Jag du vet säkert

Men uppenbarligen förstår folk inte skillnaden på att rasta en hund och att umgås med en hund. Jag tycker det är sorgligt!
    Man känner sig som en brottsling för tusan, och hur kul är det?

JAg förstår exakt vad du menar, det är tragiskt att alla hundägare ska få för samma sak...
  • buffybus

tycker du ska sätta en lapp i porten att den som är missnöjd kan komma o knacka på.. jävla fega jävlar!!!

har själv varit med om en hel del..

man får faktiskt VARA på innergården... en ggn var jag där ute.. med min hund och min lillasyster som ville leka där lite.. då ställer sig en kärring på sin balkong o skriker till mig att jag inte får vara där med hunden.. {#lang_emotions_demon} kärring jävel.. att jag inte fick rasta hunden.. skrek tillbaka "ser det ut som jag rastar hunden eller" grrrrrrrrrrr...

tycker verkligen du ska ut o njuta av er gräsmatta.. sitt där så länge du kan flera ggr om dagen bara precis för o reta dem ännu mer

André ska bli storebror i Juli-09
Svar på tråden När hundägaren är orsaken till allt ont