• stoltmammi

Hon tappar andan

Har en dotter på snart 3 månader som ibland verkar tappa andan,vet inte hur jag ska beskriva det riktigt men jag hör när det börjar,hon drar lixom efter andan o sen skriker hon till på det sättet att man hör att det känns väldigt obehagligt för henne,det rinner jätte mycket tjockt savliv ur munnen på henne å hon blir alldeles röd i ansiktet å tårögd i ögonen under tiden hon försöker få luft,det här har hänt nu ca 4 gånger på perioden av kanske 1-1,5 månad,jag tycker det är jätte obehagligt och blir väldigt rädd eftersom det tar nån minut innan hon får luft igen.
    Hon kräks väldigt ofta min lilla tjej både genom mun och näsa men det är inte alltid hon gör det i samband med att detta händer.

Någon som känner igen dethär,vad kan det bero på?
    Tacksam för era svar!

• Svar på tråden Hon tappar andan
  • Rottis77

Har ingen aning om vad det kan vara, men tyckte att det lät väldigt hemskt, ring BVC och hör vad dom har och säga.

• Blyger

Låter inte normalt... rådfråga på BVC eller din VC idag redan....

• Aros

Vet inte varför det händer, har du frågat på bvc? Men min äldsta son kunde bli så arg när han var bebis så han inte fick luft. Blev röd och tårarna kom men han lyckades inte få luft. Då hjälpte det att blåsa honom försiktigt i ansiktet. Så testa det nästa gång din dotter blir sån, men ta även upp det på bvc.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • GrönaDruvan

Hjälper det inte om du lyfter upp henne mot axeln som när du rapar henne... hon kanske har slem i halsen.

• Miraklet09

min mans brorsdöttrar hade likadant, tror inte dem fick någon riktig förklaring

E
  • stoltmammi

Det jag hörde från en annan som jobbar på bvc är att hon glömmer bort att svälja för bebisar har så mycket omkring sig,börjar vifta med armar göra ljud osv,men ska det verkligen bli såhär,för som sagt jag blir så rädd hinner tänka flera gånger att nu svimmar hon

Vi har gjort det första läkarbesöket och där lät hjärta och allt bra,men tänk om hon har missat nåt...(då hade dethär hänt 1 gång så jag tänkte inte på det då att fråga vad det kunde bero på)

• stoltmammi

Jag lyfter alltid upp henne och bankar henne på ryggen av ren panik å som sagt en massa slem kommer det,bara bubblar ut ur munnen på henne!
    sen får hon alltid äta så hon få skölja ner det lixom

• Tummelisa

Ja när vår son (4.5mån) blir arg så blir det lite då och då så att han inte får luft. Han gapar stort som i ett skrik, men inget ljud kommer, rödfärgen stiger i ansiktet, och sen efter typ 5sekunder börjar han gallskrika. Men han är alltså bara så arg att det liksom låser sig.
    Men det är kanske inte detta du menar när det gäller din dotter...?

• stoltmammi

Nej hon har inte varit arg då detta har hänt,som idag låg hon bara o småpep lite och gången innan det låg hon i sin vagn o halvsov,så inte alls så att hon är upprörd

• stoltmammi

Har du hört talas om det förut?
    tror du det är allvarligt?

• stoltmammi

Barnkliniken som på Astrid Lindgren eller?måste fråga för jag vet inte vart jag skall vända mig

• glad i livet

Om det inte är jätteakut (dvs händer just nu) så kan du ju alltid börja med att ringa sjukvårdsupplysningen 1177. De är jätteduktiga enligt min erfarnhet och kan ofta lotsa en rätt.
    Kram

• Mopsan

Vill inte vara någon olyckskorp här som målar fan på väggen. Men hur är hon i medvetande graden när detta händer. Skulle kunna vara epilepsi. Horsom så låter det oroväckande kontakta barnmedicin inte nån vc eller så.

• Doris6

Vår dotter hade EXAKT så.
    var på drottning silvias barnsjukhus här i göteborg ett antal ggr, en gång med prio 1 ambulans.
    de testade för epilepsi, men kom fram till att det var dykreflexen.

Då blir det precis så som du beskriver.
    På vår dotter försvann det helt efter 6 månader.

Men det är läskigt,jag vet!

• stoltmammi

Oj nu blir jag riktigt nervös usch tanken gör mig gråtfärdig

Kontaktar man sjukhus direkt för vårdcentralen här där vi bor kan ju ingenting,helt plötsligt känner jag mig helt förvirrad om vart jag ska vända mig

Tack alla ni för era svar.

• stoltmammi

Oj missa att du skrivit vart jag kunde vända mig Mopsan ska ringa imorgon å få en tid,fick ont i magen nu...

• stoltmammi

Doris ditt inlägg var ju ren bra fakta som jag tolkade helt fel,läste dykreflex så snabbt att jag fick det till en sjukdom,nu känner jag mig mycket lugnare.
    Efter att ha läst fakta och hört fakta efter dessa inlägg har jag förstått att det är väldigt vanligt när barnen blir så aktiva i rörelse o ljud mm så dom glömmer helt enkelt bort sig såsom att svälja saliven =),ingen fara alls känns tryggt igen

Tack alla!

• Tummelisa

Ja vi går babysim med vår son nu, och sist när vi skulle dyka för första gången så förklarade hon hur dykreflexen fungerar. Låter absolut som det kan vara det som är grejen med din dotter. Och den blir som sagt svagare när de blir lite äldre.

Svar på tråden Hon tappar andan