• Anonym

Brev till häktet

Hejhej

Min sambo har suttit häktad i ca tre veckor. Jag skickade brev till honom för en vecka sen på torsdagen, på fredagen fick jag ett brev av honom (men det var ett brev han hade skrivit flera dagar innan så det va inte ett svar på det brevet jag skickade till honom) Sen skickade jag tillbaka ett svar till honom igår men samtidigt igår fick jag ett brev till från honom där han skrev Bla "Hoppas jag får ett svar från dig snart så jag vet hur du och barnet mår". Då kan han inte ha fått mitt brev som jag skickade för en vecka sen?!

Är det någon som vet hur lång tid det tar för någon som sitter häktad att få ett brev?

(går till polishuset och lämnar breven så jag skickar dom inte på posten)

• Svar på tråden Brev till häktet
  • Anonym

Jag har jobbat på ett häkte. Han har förmodligen restriktioner, och då går alla brev till och från honom, via åklagare, och det kan ta upp till en vecka, beroende på hur mycket åklagaren har att göra. Om han har restriktioner så skickar kriminalvården ditt brev till åklagaren och sedan bestämmer åklagaren om han får läsa brevet eller inte, därefter skickar åklagaren brevet tillbaka till kriminalvården. Får han inte läsa brevet så ska kriminalvården meddela honom att han har fått ett brev från dig, men att han inte får läsa det.

• Anonym (frinsp)
    Anonym skrev 2009-04-23 17:52:29 följande:
    Jag har jobbat på ett häkte. Han har förmodligen restriktioner, och då går alla brev till och från honom, via åklagare, och det kan ta upp till en vecka, beroende på hur mycket åklagaren har att göra. Om han har restriktioner så skickar kriminalvården ditt brev till åklagaren och sedan bestämmer åklagaren om han får läsa brevet eller inte, därefter skickar åklagaren brevet tillbaka till kriminalvården. Får han inte läsa brevet så ska kriminalvården meddela honom att han har fått ett brev från dig, men att han inte får läsa det.
    Jag arbetar på frivården och vill bara säga att "anonym" har helt rätt i det hon/han skriver.
  • Anonym

Okey, men jag vet att man inte får skriva något om fallet osv men det har jag inte gjort. Allt jag skrivit om är hur påsken var, hur graviditeten går osv. Vad finns det för anledningar till att ett brev inte skulle komma fram till honom?

Skulle åklagaren kunna strunta i att skicka brevet vidare bara för att jävlas?

• Anonym (inlägg 1)

Nej som jag skrev, det kan ta en vecka. Har åklagaren mycket att göra så tar det ännu längre tid, kanske 2 veckor. Ring åklagaren och fråga.

Jag kan nästan lova att ingen i kriminalvården eller i svenska rättsväsendet gör saker för att "jävlas". Sverige är väldigt rättssäkert. Det är sån stenkoll på anställda i kriminalvården, och man hängs för minsta lilla misstag. Bättre ha inställningen att kriminalvården (majoriteten av alla anställda) gör allt för att underlätta vistelsen där.

• Anonym

hur tar man kontakt med åklagaren? Vart hittar man nummret alltså?

Kan det gå fortare för hans brev att komma till mig än mina till han ?
    Är lite orolig att det ska ta väldigt lång tid innan han får det senaste brevet för det va 5 sidor + ett kort.
    Är det han som får ansöka om att jag får komma på besök när han väl får ta emot besök?

Han har i alla fall inte fulla restriktioner för han får kolla på tv och läsa tidningen.

• Anonym (inlägg 1)

Det är väldigt få som har fulla restriktioner. Jag tror inte det tar längre tid, åklagaren vet ju exakt vad som får sägas och inte, och läser nog igenom ditt brev fort.

Vet du vad hans utredare heter? (polisen alltså) Eller hans advokat? Dom kan meddela dig vilken åklagare han har. Eller ring åklagarmyndigheten. Jag vet inte, har inte varit i den omvända situationen. Men kriminalvården ger inte ut den informationen iaf.

Japp, han måste ansöka om besök. Då behöver han ditt fullständiga personnummer och namn.

• Anonym

jag har nästan dagligen kontakt med hans advokat så jag får reda på lite vad som händer iaf, vet att om han åker dit på dom åtalspunkterna han är misstänkt för så blir det ca ett års fängelse*suck*
    Men vad bra då vet jag att det är han som ansöker och att jag inte kan göra så mycket åt den saken.

Men du verkar veta mycket om det här, jag har hört att när någon sitter i fängelset så får man sova kvar när man besöker honom om man har barn tillsammans, stämmer detta?

• Anonym (inlägg 1)

Jo jag vet en hel del, jag var samordnare. Jag har bara jobbat på häkte så jag vet inte alla regler på anstalt. Om han döms och får placering på en öppen anstalt så kan det finnas särskilda besökslägenheter inom anstaltens område, och där kan familjer få sova över. Är det missbruk med i bilden så får han inte öppen anstalt. Tänk dock igenom ditt beslut noga om du vill sova där eller inte, det kan nog upplevas ganska obehagligt.

Hoppas att du klarar dig bra nu när han har gjort bort sig! Och att detta var första och enda gången han får kontakt med kriminalvården. Lycka till!

• Anonym

Anonym (inlägg 1) skrev 2009-04-23 20:27:56 följande:

Jo jag vet en hel del, jag var samordnare. Jag har bara jobbat på häkte så jag vet inte alla regler på anstalt. Om han döms och får placering på en öppen anstalt så kan det finnas särskilda besökslägenheter inom anstaltens område, och där kan familjer få sova över. Är det missbruk med i bilden så får han inte öppen anstalt. Tänk dock igenom ditt beslut noga om du vill sova där eller inte, det kan nog upplevas ganska obehagligt. Hoppas att du klarar dig bra nu när han har gjort bort sig! Och att detta var första och enda gången han får kontakt med kriminalvården. Lycka till!
    Besökslägenheter finns på slutna anstalter med, men man måste haft i alla fall ett "vanligt" besök innan det är aktuellt.
  • Anonym

Ne vapenbrott och försök till utpressning, men polisen gör allt för att dom som sitter häktade ska åka dit på någonting.

Inge droger inblandade.

Tack så jättemycket för svaren, detta har verkligen hjälpt mig något otroligt!

• Anonym (Samma..)

Får man fråga varför han sitter i häktet? ska han vidare till fängelse sen?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-24 11:03:34 följande:
    Ne vapenbrott och försök till utpressning, men polisen gör allt för att dom som sitter häktade ska åka dit på någonting. Inge droger inblandade. Tack så jättemycket för svaren, detta har verkligen hjälpt mig något otroligt!
    Eh......det är väl ändå han själv och inte polisen som gjort att han hamnat där?
  • Anonym

Ne så klart är det inte polisen som gjort att han sitter där och det har jag inte sagt heller?? men den klubben han är medlem i gör polisen allt för att sätta dit. Nu när någon anmält folk från den klubben drar dom upp allt dom kan hitta för att försöka få honom att åka dit på nånting men det finns inga bevis till att han skulle va skyldig.

• Anonym (Samma sits)

Hej ! Jag skriv oxå brev till min kompis den 6 mars och det har inte kommit fram än .. 

Tro det är skadestånd (grov skadestånd) och har inte fått svar eller något hur långt kan det ta?
    1 år? 1 månad eller 2 veckor? hur får jag veta om han inte vill läsa brevet då? Ingen av hans kompisar
    vet vart han är tydligen och hans bror svarar inte mig. 

Hoppas på svar och ps ts det var ju för 3-4 år sen men du kanske kom ihåg ändå när fick du svar? 

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-23 18:05:42 följande:
    Okey, men jag vet att man inte får skriva något om fallet osv men det har jag inte gjort. Allt jag skrivit om är hur påsken var, hur graviditeten går osv. Vad finns det för anledningar till att ett brev inte skulle komma fram till honom?

Skulle åklagaren kunna strunta i att skicka brevet vidare bara för att jävlas?
    Hur kan du ens tänka tanken att åklagaren vill jävlas???
    Varför skulle han/hon vilja det?
    Vet du hur många fall en åklagare har "på sitt bord".... skulle han>>/hon vilja jävlas med alla dessa så skulle det finnas en sekreterare tjänst extra på varje åklagare så att denne skulle hinna jävlas med alla misstänkta, bovar o banditer!
    Det är så många som sitter häktade/anhållna och det tar tid! Det är inte som att skicka brev på posten till sin brev vän direkt.... det ska igenom många olika händer!
    Skit bra att han fick breven sen att det inte är tajmat så bra i tid för att ni ska kunna föra en normal brev konversation är inte hela världen! 
  • Anonym (123)

Min sambo är också häktad sen mitten på mars i år. Den 11 april skickade jag mitt första brev till honom. Sen dess har jag skickat över 10 brev till honom. Har pratat med hans åklagare och hon säger att hon skickat vidare alla brev. Men han har inte fått ett ända brev trots att dom är godkända.

Så jag förstår din frustration, men jag tror mer att det är dom som jobbar på häktet osv som är slappa.

Tror helt klart på att plitarna jävlas eller så bryr dom sig bara inte.

• Anonym (Jasså)
    Anonym (123) skrev 2012-05-10 13:50:53 följande:
    Min sambo är också häktad sen mitten på mars i år. Den 11 april skickade jag mitt första brev till honom. Sen dess har jag skickat över 10 brev till honom. Har pratat med hans åklagare och hon säger att hon skickat vidare alla brev. Men han har inte fått ett ända brev trots att dom är godkända.

Så jag förstår din frustration, men jag tror mer att det är dom som jobbar på häktet osv som är slappa.

Tror helt klart på att plitarna jävlas eller så bryr dom sig bara inte.
    Ursäkta? Plitarna är inte där för att jävlas! Även om vissa undantag finns, men att dra alla över en kant är inte särskilt rättvist. Det är ungefär som att säga att alla häktade är skyldiga... och så är det väl knappast. 

Det finns rutiner på brevgranskning och sitter man häktad med restriktioner kan breven mycket väl ligga hos åklagaren under en lååång tid.
    Att åklagaren säger att hon skickat breven kanske inte stämmer? Du får väl kontakta häktet och fråga? Och hur vet du att han inte fått breven?  
Svar på tråden Brev till häktet