• Vanillie

ivf -korta protokollet. Fler?

Någon med erfarenhet av det? Hur gick det? Lyckades ni?

Vad var det som avgjorde att ni gjorde det korta protokollet istället för det långa?

Hur stor dos Gonal F tog ni?

Vi påbörjar korta protokollet nästa vecka men glömde fråga varför vi fick göra det korta.
    Läkaren mumlade nått om min ålder, jag är 28, menade han att jag var gammal då? (har lästa att det korta protokollet ofta används på lite äldre, stämmer det?)

• Svar på tråden ivf -korta protokollet. Fler?
  • Turbomamma

vanillie: Gjort korta metoden 3 gånger. Blivit gravid nu vid den senaste behandlingen. Tror att det är lite olika mellan olika kliniker hur mycket man använder sig av korta metoden. Är ju skonsammare för patienten men lite krångligare för dom eftersom det kräver fler kontroller och man inte blir lika flexibel.

Har för mig att jag använde Puregon (är väl synonympreparat till gonal-f)  125 E.

• kutterduvan

Jag håller på som bäst med korta metoden. Vi valde den för att jag ville ha den eftersom jag tror den är skonsammare än långa, inte lika jobbigt då man inte måste nedregleras först. Man kan ev få fler ägg med långa, men det är inte större chans att lyckas ändå eftersom det är kvalitet och inte kvantitet som gäller.
    Jag fick 150IE Puregon. När jag frågade om dosen så sade läkaren att den är den vanliga på deras klinik. Har mått ganska bra under sprutperioden, lite svullen och ibland mot slutet kunde jag känna en viss tyngdkänsla i magen om jag gick snabbt eller stötigt. 11 äggblåsor syntes på ul och vid äggplockningen igår fick de 8 ägg. Alla äggblåsor behöver nämligen inte innehålla ägg eller så är de inte tillräckligt mogna för att användas.
    Äggpunktionen gjorde lite ont, men inte så farligt, och jag har mått bra nu efteråt, men känner att jag behöver ta det lugnt. Imorgon har vi återinsättningen.

Tror inte att läkaren menade att du är gammal, utan tvärtom. Och att du också därför får köra korta metoden. Lycka till!

• Vanillie

Turbolina: Grattis! Härligt att höra att ni lyckats! Det ger en annan lite hopp också!!

Kutterduvan: Roligt att ni också är på gång! Vet ni när insättningen sker?
    Vilket försök är ni på?

Fler med erfarenheter??

• ruccolas

Jag gjorde korten metoden - gonal - f 150 IE. Fick endast 2 fullmogna äggblåor och man avbröt behandlingen. Ska börja om nu och höra långa metoden med högre dos. Min läkare sa också att långa kan ge fler ägg. Hoppas på det!

Jag tror att behandlingarna är högts individuella. Korta passar vissa och långa andra. Det kan också skilja sig från månad till månad för varje individ. Jag hade vid ostimulerat fått 12 äggblåsor i januari i år och min läkare tyckte vi skulle börja med låg dos och korta metoden. I april med hormonbehandling fick jag "bara" två fullmogna äggblåsor??? Läkaren var helt förbryllad!

Men att man skulle ha fler kontroller vi korta metoden märke jag ingenting av. Jag tror man har fler vid långa perioden.

• kutterduvan

Vanillie: vi är på vårt första försök o insättningen var idag!!! Det blev två embryon över till frysen och ett sattes in. De övriga som togs ut var inte tillräckligt bra (delade sig för långsamt).
    Så nu lever jag/vi i spänd förväntan de närmaste 2 veckorna. Jag var lite orolig inför insättningen eftersom jag blev förkyld och hade feber igår, men det verkade inte vara något hinder för insättningen.

• Missne

Jag har precis kört den korta för frsta gången. Har tidigare kört ånga metoden 3 ggr (2 gr hela vägen och ett avbrutet försök). Det var jag som ville köra korta metoden eftersom jag provat länga metoden flera ggr utan att det gått vägen. För mig har det inte blivit fler VUL utan färre. Man slipper ju nedregleringskontrollen. Min läkare sa att det är 2,7 % lägre chans till graviditet med korta än den långa och att äggen kan bli mer olikstora, men jag ville ändå prova metoden. Vilken skillnad, så smidigt att slippa nedregleringen. känns mycket bättre Jag tog ÄLsprutan ikväll och har ÄP på torsdag så ja får se då hur det gått.

• Vanillie

missne: Oj är det lägre chans att lyckas med det korta protokollet! Det visste inte jag! Känns ju inget vidare kul!

Spännande att du ska på ÄP på torsdag! Du får höra av dig om hur det gått! Har äggen sett fina ut på ditt vul då?

Jag har en tid på måndag för att kolla om äggblåsorna växer! Nervigt. Det är redan på dag 6 eller 7 så jag tror jag kommer att få kolla en gång till innan det är dax för ÄP.
    Kommer att kräva det! Är livrädd för överstimulering..!!

• Strix

det är helt olika för olika personer. Så här har det sett ut för mig.

1. Långa metoden, 125 och 100 IE puregon; 7 ägg (antagligen flera omogna), 4 befruktades, 2 embryon var ok och två usla - gravid, men missfall
    2. Korta metoden, 150 IE Menopur; 3 äggblåsor, avbröt
    3. Korta metoden, 300 IE Menopur; 3 blåsor, fyra ägg varav ett omoget, inget befruktades trots till synes bra kvalitet på spermieprov och ägg
    4. Långa metoden, 225 IE puregon, 9 ägg varav 5 är befruktade och delas dagen efter ÄP (några var nog omogna). Oklart vilken kvalitet än så länge.

Jag vet inte om det var korta metoden, menopur eller en feldosering i nr 2 följt av en helt utmattad kropp i nr 3 direkt efter som gjorde de konstiga resultaten. Men det kan variera från gång till gång ändå, med samma medicinering.

Jag mådde pyton av sprayen, men får nog stå ut med den fortsättningsvis ändå för långa metoden verkar vara bättre och man har inte hur många chanser som helst på sig.

• Missne

Vanilie: JA enligt min läkare är det något lägre chans rent statistiskt, men för vissa kan det vara högre chans för att metoden passar just den personen. Det är det jag hoppas på. På VUL hade jag 6 äggblåsor i ena äggstocken och inga i den andra Men jag kan inte räkna med fler blåsor då jag de senaste gångerna haft 4 respektive 6 äggblåsor (1:a gången hade jag dock 10) men då fördelat på båda äggstockarna. Så den ena verkar ha piggnat till medan den andra verkar ha lagt av

Svar på tråden ivf -korta protokollet. Fler?