• oOLillaJagOo

Någon frisör här?

Jag behöver lite rådgivning.

Jag har alltid färgat mitt hår och det har väl börjat ta ut sin rätt. Just nu är jag ganska ljus, har blekt slingor två ggr på ganska kort tid. Håret skiftar i ganska många färger men jag är som sagt ljus iaf, vissa slingor är jätteljusa medans andra är lite oranga i färgen.. Nu funderar jag på att färga håret ljusbrunt igen. Men förra gången jag färgade det, så köpte jag en ljusbrun färg och jag blev allt annat än ljusbrun, snarare mörkbrun/Svart...

Så nu skulle jag vilja veta vad jag ska köpa för färg om jag vill bli ljusbrun. Jag kommer att färga håret själv. Ge gärna förslag på märke och färg.

Tusen tack! =)

• Svar på tråden Någon frisör här?
  • lillplutt

är ingen frisör men du måste ha rött i håret först om du är blond, färgar man direkt till brunt blir det grönt. ta inte någon färg som heter ljusbrun, de blir mycket mörkare.. skulle ta typ cendre om jag var du.. men jag är som sagt ingen frisör, bara amatör-hemmafärgare :-P

• gagge

Frisör här!!!

OM du nu ska ge dig på det själv..... så här e mina råd:

Först tar du i en sk. förpigmentering, en koppar röd nyans, INTE åt det violetta hållet.
    Alltså en lättoning ( en färdig blandad eller mousse) ex: wella Color fresch 6/43 som du spär ut med lika delar vatten. Efter det tar du i en intensiv toning EX. wella color toutch i nyans 7/7 (rådjursbrun)
    kommer bli en varm ljusbrun färg.

Både freschen och toutchen finns att köpa på vissa salonger som säljer wella produkter.

Om du köper toning på H&M så se bara till att det INTE är en riktigt färg, nivå 3.
    Det är då hårstrået kommer att suga åt sig dom små och intensiva pigmenten som en färg innehåller och ditt hår kommer att bli mörkt, murrigt och ganslöst.
    Lika så en toning har 1,9% H2o2 och en färg har 6%....  ju högre desto starkare tar det på håret.

Lycka till!

Mina älskade två prinsessor!
Svar på tråden Någon frisör här?