• Rödhåriga tjejen

Tips och omdöme på klinik i utlandet önskas

Hej!

Min man och jag har precis (efter år av behandlingar) fått beskedet att vi troligen behöver äggdonation. Vi har insett att köerna är långa här i Sverige och vi funderar på att vända oss till någon klinik utomlands.

Så nu skulle jag behöva lite tips av er som är mer erfarna på området:
    Vilka kliniker har ni varit på?
    Varför valde ni just den?
    Vad tyckte ni om den och hur nöjda är ni med bemötande, information etc.

Jag vore så tacksam för svar. Det skulle vara till stor hjälp.

Kram, Rödluvan71

• Svar på tråden Tips och omdöme på klinik i utlandet önskas
  • Berså

Hej,

Jag går i samma funderingar som du!

Jag och min man siktar också på ÄD utomlands för att få ett syskon till vår dotter som kom till via IVF/ICSI. Just nu lutar det åt Elite-kliniken i Estland eller AVA-kliniken i Riga. Vi har varit i kontakt med båda och de har svarat snabbt och bra på våra frågor.

Elite är billigare än AVA, däremot får jag känslan av att det är väldigt få här på FL som har varit där. AVA i Riga verkar populär och i olika gravidlistor har jag sett många som har varit just där. Det går snabbt att få till ett möte med dem och sedan är väntetiden inte lång (2 veckor efter mötet skrev sköterskan till mig, men jag undrar om hon i själva verket menade 2 månader).

Elite har heller inge väntetid. De mailade över en lista med donatorer som gick att välja med start omgående.

Jag hoppas att du får svar från någon som har personlig erfarenhet av att ha varit där! Lycka till!

• Rödhåriga tjejen

Tack för ditt svar! Jag har också läst mycket positivt om AVA-klinikerna. Jag gillar särskilt AVA-Peters webbsida. Den utstrålar proffsighet och omtanke tycker jag. Och båda delar ingår i bra vård enligt mig. Men skriva bra på en hemsida är en lätt sak, så att få det bekräftat från andra som varit där vore ju tryggt.

Hälsningar Rödluvan71

• Bette

Hej,

AVA kliniken i Riga är jättebra, vi har varit där, vi är jättenöjda med de, de är proffsiga, vet vad de sysslar med, återför bara good quality embryos. Man behöver heller inget visum för att åka till Riga vilket är positivt.

Bette

• plupp06

Jag har mailat ett antal kliniker i över Europa, finns faktiskt flera stycken både i Ukraina och Tjeckien som verkar vara riktigt bra. Priserna ligger dessutom mellan 3.500-4.5oo EUR.

Bara för att de flesta på familjeliv väljer samma klinik innebär det inte att det är den bästa. Men visst förstår jag att man hellre åker till en klinik där flera andra varit och rekomenderar, det är ju en jobbig process att gå igenom och då känns det tryck att åka till en välkänd klnik.

• isisisis
    plupp06 skrev 2009-04-26 13:50:58 följande:
    Jag har mailat ett antal kliniker i över Europa, finns faktiskt flera stycken både i Ukraina och Tjeckien som verkar vara riktigt bra. Priserna ligger dessutom mellan 3.500-4.5oo EUR. Bara för att de flesta på familjeliv väljer samma klinik innebär det inte att det är den bästa. Men visst förstår jag att man hellre åker till en klinik där flera andra varit och rekomenderar, det är ju en jobbig process att gå igenom och då känns det tryck att åka till en välkänd klnik.
    Driftigt,smart och självständigt!

Det har jag tjatat om att folk ska göra i 4 år nu!

Ändå orkar inte folk äns prova att googla,lättare att få en läng och åsikter från samma person
  • Berså

Jag kan inte låta bli att kommentera föregående talares båda inlägg. Jag tror att de allra flesta söker info på nätet. Man googlar och letar och mailar och ringer kliniker.

Men allt det arbete man lägger ned på egen hand utesluter ju inte att man frågar folk med personlig erfarenhet om råd i processen. Det kan väl inte skada och borde rimligtvis inte störa någon.

• Rödhåriga tjejen

När jag googlade så hittade jag bla AVA-klinikerna, sedan hamnade jag här på FL och insåg att det fanns ett gäng kvinnor i samma situation jag här. Vilken guldgruva tänkte jag och blev medlem. Så jag är nybörjare i forumet.

Berså: Du får gärna berätta vad du väljer om du vill. Jag skall läsa på om Elite.

Bette: Tack för ditt omdöme om AVA i Riga. Och lycka till!

Estra: Vilka kliniker är det du varit i kontakt med?

• plupp06

Har mailat ett stort antal, har ännu inte fått svar från flera, de jag själv funderar på att undersöka närmare är:

www.isida.ua/en.html (Ukraina)
    intersono.md/about/index.html (Ukraina)
    www.invimed.pl/warszawa/ (Polen)

Dessa har jag ännu inte kontaktat, men de verkar var intressanta:
    www.pronatal.cz/en/content.php (Tjeckien)
    www.ivfholidays.ch/ (Tjeckien)
    www.iscare.cz/car.php (Tjeckien)
    www.sanatoriumhelios.cz/ (Tjeckien)
    www.reprofitinternational.com/index.php (Tjeckien)
    www.myivfalternative.com/ (Tjeckien)

• plupp06

Har en liten fundering som kanske någon av er andra därute kan hjälpa mig att reda ut.

Har varit i kontakt med nova vita i estland och de påstår att ÄD behandling kostar 12 5oo EEK vilket mostvarar ca 9000 SEK. Kan detta verkligen stämma...? Man blir ju lite fundersam varför det är SÅ billigt.

Svar på tråden Tips och omdöme på klinik i utlandet önskas