• Some Say Love

Vilken a-kassa ska jag gå med i?

Jobbar för ett företag som står under Kommunal.. Det är ett pensionat, kursgård och restaurang-företag där jag jobbar mest inom kök/servering/pensionat

Måste jag gå med i Kommunals a-kassa?

Har de olika a-kassorna olika ersättningar?

Hjälp mej, hur ska jag gå till väga? Vad ska jag välja?

• Svar på tråden Vilken a-kassa ska jag gå med i?
  • emson

Ring a-kassorna och fråga så får du säkerligen bäst svar på dina frågor och kan välja rätt.

• Some Say Love

Jo jag tänkte på det, men det finns ju ca 4 miljoner olika a-kassor.. orkar inte ringa alla...

• louiseL82

ring till arbetsförmedlinegn och fråga. de vet nog

jag tror inte de olika kassorna har oliak utbetalningar. de kan bara hjälpa till på olika sätt. du kan även fråga din arbetsgivare vem de har avtal me odå lämpligast gå me i det facket eftersom att de i så fall kan hjälpa dig mest om d e nåt som går fel på arbetsplatsen.

men ska du endast va medlem i en akassa så kvittar det nog vilken. d e ju facket i sig som har betydelse men man måste inte va medlem i facket för att få vara medlem i akassan.

• Some Say Love

Det är endast a-kassa som är aktuellt!

Får ringa och fråga runt i morgon..

Tack för er hjälp..

• louiseL82

www.alfakassa.se finns ju oxå om d bara e akassa som e aktuellt.
    de betalar ut precis lika mkt som andra kassor. jag tror inte att d finns nån skillnad faktiskt..
    o man behvöer itne vara medlem där i ett år innan man kan få utbetlaning osv utan man kan betla när man får ut pengarna istället. kan va värt o kolla upp kanske

• HemmaHosSofi

Nej du behöver inte gå med i kommunals a-kassa.

Själv är jag med i alfakassan och jobbar inom komunen.

• Stormorsan

Ersättningen är densamma i alla A-kassor, avgifterna kan däremot variera. Jämför kommunal och alfakassan. Det är nog de som kan vara aktuella.

• MarcusAlex

Hej!
    Som du skriver så finns det en massa A-kassor att välja mellan där vissa passar för olika branscher. Det finns en del bra sidor som sammanställer de olika organisationerna och där man enkelt kan se vilken typ av medlemmar dem har. När man identifierat de som passar ens yrke så får man ringa runt och se vad dem kan erbjuda. Det är viktigt att man känner sig trygg ifall man skulle bli av med sin inkomst. Det här är en av sidorna som sammanställer och hjälper dig att hitta rätt A-kassa

Svar på tråden Vilken a-kassa ska jag gå med i?