• Nature child

Är Livia ett trendnamn?

Vi är sugna på att döpa barnet till Livia om det blir en flicka. Min man vill absolut inte ha något namn som är trendigt. Så ni som redan har era bäbisar och barn där ute, är det ett trendnamn? Andra associationer och tankar?

Tack!

BF plus 13
  • Svar på tråden Är Livia ett trendnamn?
  • mollo

jag har faktiskt aldrig hört det förut.
    tyckte att det var väldigt fint och annorlunda. så jag skulle inte kalla det ett trendnamn

• puppihumlan

Jag har heller aldrig hört namnet Livia, känns som en förkortning av namnet Olivia...hur vanligt det namnet är har jag dock ingen aning om!

• Freiya

jag tycker att det är jättefint! hade med det som förslag till minstingen, men han blev ju en lillebror :)
    Jag tycker inte att det e ett trendnamn! verkar inte alls speciellt vanligt och man ser nästan ingen nämna dt här på FL vad jag sett iaf!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Nature child

Lite orolig för just det att namnet kommer att förväxlas med Olivia. Hm.. Tänker mer en förlängning av Liv. Det är inte vanligt rent statistiskt men ibland kan namnen ploppa upp i sandlådorna innan de gör det på namnlistorna.

• mollo

Nature child skrev 2009-04-23 22:32:14 följande:

Lite orolig för just det att namnet kommer att förväxlas med Olivia. Hm.. Tänker mer en förlängning av Liv. Det är inte vanligt rent statistiskt men ibland kan namnen ploppa upp i sandlådorna innan de gör det på namnlistorna.
    jag tänkte en forkortning på liv. för att jag tycker att det är så fint!
  • Laddad

Har aldrig hör Livia förut. Har hört den amerikanska varianten Livvy, men det tror jag mer är en smeknamnsvariant av Olivia. Livia är jättevackert.

• Sirendes

Det är kanske något av ett trendnamn på det sättet att det känns som ett ganska nytt namn/ett namn som KNAPPT existerade för några år sedan. Däremot är det inte trendnamn på det sättet att det är så vanligt just nu, har inte hört om någon nästan alls som heter det.

• Sirendes

Älskar ni det så kör på det :) man ska välja det namnet som känns mest "rätt", oavsett!

• spöke

Det finns 867 kvinnor som har förnamnet Livia. Av dessa har 650 namnet Livia som tilltalsnamn.

År 1998: plats 95 (120 flickor fick namnet --> 2 av 1000 nyfödda flickor)
    År 1997: plats 93

Ungefär en tredjedel av alla som heter Livia är under 8 år.

Så... ja, det är lite trendigt i den betydelsen att det är många barn bland de som bär namnet. Men plats 95 är ju inte så högt upp på listan...

• Bästamorsan

Nä vi har aldrig träffat nån annan än vår dotter som heter Livia!
    Alla tror att hon heter Olivia...
    ...sen har man ju hört lite om det än här än där,
    men nåt trendnamn verkar det inte bli/vara...

Svar på tråden Är Livia ett trendnamn?