• jummie

Ger dom antibiotika till en 3 åring med Öroninfl?

Har en liten tjej i mitt knä som bara gråter o gråter för hon har så ont i örat. Väntar här på att VC ska ringa tillbaka så jag tänkte passa på att höra med er...Ger dom antibiotika till barn i 3 års åldern med öroninflammation? Har nämnligen hört att de inte alltid får det... Hon får ångest bara av att jag satte mig ner o ringde, hon (enligt egen utsago) iiiiiiinte ha mediiiiiciiiiin

Vill inte plåga henne i onödan om de ändå inte gör nåt...då myser vi bara ist!

• Svar på tråden Ger dom antibiotika till en 3 åring med Öroninfl?
  • miababia

sonen på 2 år hade akut öroninflammation för 3 v sen.. det började rinna på tisdagen och han fick pencillin (5 dagars kur)på fredag em. men det först efter läkaren på vc pratat med en kollega som var öronläkare som tyckte han skulle ha.

• miababia
    miababia skrev 2009-04-24 08:49:15 följande:
    sonen på 2 år hade akut öroninflammation för 3 v sen.. det började rinna på tisdagen och han fick pencillin (5 dagars kur)på fredag em. men det först efter läkaren på vc pratat med en kollega som var öronläkare som tyckte han skulle ha.
    vet inte om de väntade eftersom han inte hade feber el ont, han var istället nästan lite speedad
  • Jenniii

Min son hade många öroninflammtioner innan o han fick sin första kur när han var runt 1 år. Så jo, det gör dom.

• marremus

Vår son har haft flera öroninflammationer, första innan ett års ålder, och har alltid fått de behandlade med medicin. Det finns ju medicin med fruktsmak som kanska kan vara enklare att få i ditt barn.

• amasonas

ja det gör dom, de 2 yngsta sönerna fick sin första kur när de var halvåret gamla, en 4dagars.

p.s be om att få den medicinen med fruktsmak, den vanliga smakar något fruktansvärt illa!! Nästan omöjligt att få i barnet...

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • jummie

Jag har lixom för mig att efter en viss ålder så ger dom bara när trumhinnan väl gått sönder.. Hon har fått tidigare men då har det gått hål på hinnan så jag har inte nåt att jämföra med. Jag hoppas innerligt att hon får det även om det är en kamp att ge henne det!

• amasonas
    jummie skrev 2009-04-24 08:53:25 följande:
    Jag har lixom för mig att efter en viss ålder så ger dom bara när trumhinnan väl gått sönder.. Hon har fått tidigare men då har det gått hål på hinnan så jag har inte nåt att jämföra med. Jag hoppas innerligt att hon får det även om det är en kamp att ge henne det!
    Vid mina barn öroninflammationer (de 2 yngsta har haft en gång var) så har det sprukigt visserligen...vet inte hur de gör när örat fortfarande är "intakt"

Ska faktiskt in till Vc idag vid 11 med yngsta sonen & kolla hans öron (vi fick sova hela 3 timmar inatt...)det rinner inte var men han beter sig precis som vid förra öroninflammationen....så det är nog på g att sprick, vilket inte är bra , de kan få riktiga problem med öronen om det spricker för många gånger har jag fatta det som.

Hoppas våra barn piggar på sig snabbt{#lang_emotions_smile}
  • jummie

Ja det är inte kul att ha barn som bara gråter för att dom har så ont.. Det konstiga är att hon har ingen feber direkt heller. Snorig som en kamel men ingen feber.

• Ariella

Normalt tror jag de brukar försöka undvika att skriva ut penicillin till barn som har fyllt 2 år. Men det beror nog mycket på historiken, om barnet har behandlats med penicillin många gånger förut.

Vår dotter (3,5) hade en ganska kraftig öroninflammation för ca en månad sedan och hon fick Kåvepenin utskrivet. Beror säkert på läkaren också...

Lycka till.

• mackeluring

Tror att det beror på hur trumhinnan ser ut och naturligtvis sjukdomsbilden. Sonen hade röd trumhinna men ingen inflammation en gång. Fick inte penecillin utan vi fick rådet att ge näsdroppar och alvedon.

Om jag minns rätt så gick det över.

• jummie
    mackeluring skrev 2009-04-24 09:27:34 följande:
    Tror att det beror på hur trumhinnan ser ut och naturligtvis sjukdomsbilden. Sonen hade röd trumhinna men ingen inflammation en gång. Fick inte penecillin utan vi fick rådet att ge näsdroppar och alvedon. Om jag minns rätt så gick det över.
    Jaha se där. JA med tanke på hur ont hon har så måste det vara en inflammation så hon får säkert antibiotika. Får se till att dom blandar den starkt så att hon slipper ta så mkt varje gång.
  • amasonas

Det är vanligt att de inte har feber när de har öroninflammation.'

Min emil hade feber mån-ons, feberfri igår & startade tokskrika inatt, jättevanligt sa den sjuksköterskan jag talade med på VC imorse.

• mackeluring
    amasonas skrev 2009-04-24 09:40:40 följande:
    Det är vanligt att de inte har feber när de har öroninflammation.'Min emil hade feber mån-ons, feberfri igår & startade tokskrika inatt, jättevanligt sa den sjuksköterskan jag talade med på VC imorse.
    Vet inte om jag tror att det är så vanligt men det förekommer att öroninflammation inte behöver innebära feber. Mina barn har oftast fått ont i öronen efter förkylningar.
  • Nasse7

Vår son var 14 mån när han fick en "trolig" öroninflammation. inga spruckna trumhinnor, men han var röd på trumhionnan och han fick Kåvepenin då.

Svar på tråden Ger dom antibiotika till en 3 åring med Öroninfl?