• maneten

Sy om byxor hos sömmerska - vad kostar det?

Jag har ett par mammabyxor som är väldigt trånga över just höfterna, i övrigt passar de perfekt. Jag vill inte lägga bort dem nu redan då jag är i v 25 och hade tänkt mig att kunna ha dem lite längre än vad jag kunnat.

Min tanke är att jag kanske kan sy in en kil av något stretchigt material på sidan (det går säkert att få till snyggt om man kan sin sak) och måste då anlita sömmerska. Problemet är att jag inte har en aning om vad det kostar att lämna in saker för omsömnad.

Någon som vet ungefär vad man kan förvänta sig för pris för att sy i två kilar i sidan på ett par mammabyxor? Jag vet såklart att priserna varierar men vill bara ha en fingervisning om vad man kan förvänta sig att landa på.

• Svar på tråden Sy om byxor hos sömmerska - vad kostar det?
  • marjalena

Jag tror att det är dyrt. En kompis till mig var till en sömmerska och frågade hur mycket det skulle kosta att byta dragkedja på en barnjacka. Blev billigare att köpa ny jacka...

• Mizz Turko

Har inte du eller någon anhörig en symaskin, så kan du lätt fixa det själv istället?

Har lagt upp byxor hos skräddare och gick på nästan 140 kr!!! så det blev en dyr affär.

Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • maneten

Jag själv känner inte att ajg kan eller orkar göra det bra så därav att jag vill lämna in dem till nån som kan.

Då byxorna kostade 400 kr och sitter jättefint i övrigt så vill jag gärna behålla dem. Hade det kostat 150 kr att sy i kilar, så är det ändå rätt ok tycker jag, då jag slipper köpa nya byxor vilket skullle kosta 3-400 kr, om jag ens hittar likvärdiga byxor.

Får kanske ta mig ut en runda på stan med byxorna och fråga någon skräddare på plats, ville bara pejla om det fanns nån som hade ungefärlig koll på vad en sömmerska tar för sina tjänster.

Svar på tråden Sy om byxor hos sömmerska - vad kostar det?