• lohiwi

flera saker som är smärtsammare än att föda barn..

Jag vill barätta om min förlossning för er som är så rädda...

Många kvinnor är väldigt snabba att säga hur djävla ont det gör att föda barn...elaka är dom, säkert inte medvetet men elakt är det.
    Jag var skitskraj...och nu såhär i efterhand så kan jag bara säga _jaha, vad det inte värre än så. vad gastar dom om.?

Har man haft mensvärk och då rejäl så vet ni vad det handlar om...sedan är det paus mellan varje sk värk..då hionner man få bort all värk..pausa o vila ut sedan kommer ju en körare men det passerar så e det över och en ny paus kommer. Det finns inget att vara rädd för.

Man får ha lite djävlar a namma och bita ihop, och glöm inte skoja bort det hela. skratta och skämta..tål inte barnmorskan det ,hennes förlust..tänk på dig själv och slappna av...skratta.vips så är det över ovh du har en liten människa på bröstet..

att lära sig att amma gör ont däremot...att få stygnen gjorda..gör ondare....att kissa första gången..det svider..men inget är värre än att det går över.

min barnmorska sa...det är inte värre än man gör det...och jaaa jag hade värkar i över ett dygn..men fan, en alvedon o sömn...man klarar allt...inget att vara rädd.

jag vill ha ett barn till för att få uppleva förlossningen en gång till. sant. och jag är nog inte ensam om det...jag längtar.

lycka till

kramar

• Svar på tråden flera saker som är smärtsammare än att föda barn..
  • Diva

Du vet att allas förlossningar är individuella och bara för att du inte upplevde din förlossning som särskilt smärtsam så betyder det ingenting egentligen. Vissa känner som du, andra är beredda att aldrig mer få barn för att å slippa...

Och att säga att "det är inte värre än man gör det till" är rätt vidrigt faktiskt. Ingen vet hur en förlossning kommer bli eller hur den som ska gå igenom den kommer uppleva den. Och det är att skuldbelägga att säga att kvinnor får den förlossning de "gör det till". "Jaha, du sprack till svanskotan och hade fruktansvärda värkar i 36 timmar, ja men det blev vad du gjorde till!"

Grattis till din fina förlossning förresten!

• mammasgullar

De flesta är ju rädda för förlossningen, det var jag också innan, tyvärr födde jag i v 25 så jag hade inte hunnit tänka så mycket på förlossningen, men när jag väl var igång och skulle föda tänkte jag inte alls på hur ont de skulle göra .

Visst när förlossningen väl var igång och man skulle krysta de gjorde ont, men i efterhand glömmer man ju bort det, en vanlig förlossning kan ju inte vara så hemskt, eftersom väldigt många går igenom samma sak flera gånger

Min förlossning som kanske inte var helt vanlig, att föda ut en prematur bebis, ska tydligen vara jobbigare/svårare än att föda fullgånget, och jag är inte rädd för att föda igen, graviditeten är jag rädd för, men inte att föda. Aldrig att jag skulle välja kejsarsnitt framför förlossning.

Tror att kejsarsnitt är jobbigare

• lohiwi

Men hallå...en possitiv bild som skulle lugna tjejer som e rädda men grattis , skit bra att du skriver om sprickor till svanskotan och fruktansvärda värkar i 36 tim...

just sådant jag menar att är elakt att jiddra om. fan vad taskigt, sedan har du själv klart rätt i att det var fel uttryckt av mig. men man behöver inte vara så rabiat och se allt svart eller vitt. just för att den är individuell så tycker jag att några kvinnor behöver berätta om possitiva erfarenhet.. ni andra har ju gjort motsatsen rejält mkt..skrämt upp oss andra menar jag.

klart ingens fel om det blir kämpigt..men man kan vara possitiv,..det brukar hjälpa.!!

• lohiwi

hej arons mamma ...presis sådant jag menar...possitiva berättelser....

hoppas ni mår bra och att det gick bra sedan.

tror som dig att det nog är värre med kejsarsnitt.

ha en trevlig helg

• Vhilma och Victor

Vet inte riktigt om detta hör hit..
    Men natten till måndagen hade jag en djävulsk tandvärk!! Gjorde ont hur jag än låg, satt, stod och gick... Sov inte en blund på heeela natten! Tänkte rota fram en tång i verktygslådan å dra ur fanskapet. Plötsligt slog tanken mig att jag föder fan hellre barn än att gå runt med denna djävulska värk!!!

• mammasgullar
    lohiwi skrev 2009-04-24 11:13:10 följande:
    hej arons mamma ...presis sådant jag menar...possitiva berättelser.... hoppas ni mår bra och att det gick bra sedan. tror som dig att det nog är värre med kejsarsnitt. ha en trevlig helg
    Jo men man vet ju själv hur det var innan, man såg att föda ut barn vaginalt var de värsta som kunde hända, Tills jag blev gravid så ville jag ha kejsarsnitt, de verkar ju vara den enkla utvägen,
    men sen när jag blev gravid ville jag hellre föda, jag är överlycklig över att jag kunde föda ut min son även fast det var så pass tidigt, alla är jätte förvånade och tror att kejsarsnitt är en självklarhet när man får prematur, men det är de inte!

Gör man kejsarsnitt så har man ju sett alla föräldrar som inte kan böja sig ner och hämta saker, och osv pågrund av ärret, visst man är ju inte pigg och hurtig efter en förlossning heller, men jag fick bara lite smått ont i magen om jag gick för längre de närmsta dagarna
  • mammasgullar

Vhilma och Victor skrev 2009-04-24 11:15:48 följande:

Vet inte riktigt om detta hör hit.. Men natten till måndagen hade jag en djävulsk tandvärk!! Gjorde ont hur jag än låg, satt, stod och gick... Sov inte en blund på heeela natten! Tänkte rota fram en tång i verktygslådan å dra ur fanskapet. Plötsligt slog tanken mig att jag föder fan hellre barn än att gå runt med denna djävulska värk!!!
    Haha jadu hur ofta känner man inte så?
    Jag föder hellre barn är går till tandläkaren
  • Bumblebina

Gallstensanfall är värre än förlossningssmärtor... Även om jag med skräckblandad förtjusning ser fram emot min fjärde förlossning, så vet jag att det är värre. Förlossningssmärtorna är inte konstanta iaf och leder trots allt till något positivt.

• MammasälskadeMinna

Visst gör det ont för stunden men man glömmer ju smärtan direkt... Att säga något annat vore väl att ljuga`?

• mithrandil

Kejsarsnitt, iaf det som jag fick göra under narkos är 100gånger värre än de värkarbete jag hade i ca 24 timmar. När de väl bestämt sig för att "plocka" ut sonen så var jag redan öppen 10cm och hade det inte gått helt åt skogen hade jag gärna valt att föda vaginalt.

Innan skulle jag heller aldrig välja kejsarsnitt, men nästa barn kommer jag nog välja ett planerat snitt. Just för att inte bli snuvad upplevelsen när de lägger upp barnet på bröstet.

Fast sen är ju allas förlossningar olika och vi är alla olika.
    Men som du skriver, man får ju iaf pauser. Ibland iaf. Även om jag hade en värk som inte gick över på 3 timmar. Men tack och lov finns det bra smärtstillande om det skulle bli jobbigt.

Svar på tråden flera saker som är smärtsammare än att föda barn..