• Anonym (kantarell)

jag vet att jag har svamp men hur ser dom äckliga små asen ut egentligen?

jag är gravid i v 26 å har fått veta att jag har svamp.
    nu när jag stod i duschen så hittade jag små utväxter i underlivet som jag blev riktigt oroad över. jag fick bort en å dom såg ut som små vita klumpar. jag har massa såna, både inuti å utanpå eller vad man ska säga. är det svampen eller är det nått annat?
    har sökt på google för att hitta vad det kan va men inte hittat nått. nån som vet vad det är?
    ska omedelsbums springa ner till apoteket i vart fall å köpa pevaryl. har bara kräm än så länge men tror jag ska ha vagitorier, eller?

• Svar på tråden jag vet att jag har svamp men hur ser dom äckliga små asen ut egentligen?
  • Eisa

Svamp i underlivet ger "kesoliknande" flytningar. Alltså vita klumpar.

12.34
  • Anonym (?)

Alltså, svamp blir mer som en beläggning på slemhinnorna inuti slidan, och gör så att det kliar och man får en grynig flytning i trosor eller på fingret om man "gröper ur" lite. Ser ut typ som mannagrynsgröt... Efter ett tag "flagar" huden precis vid mynningen också. "Svampen" sitter liksom inte fast - har du varit och undersökt dig? För om det är saker som sitter fast i huden så kan det vara kondylom. Men det skulle ju känts igen om du redan varit hos läkare.

• Anonym (kantarell)

alltså dessa klumpar har kommit efter läkarbesöket. tycker det är skitskumt. kondylom känns väl sådär om man skulle ha det. då skulle jag haft det över ett år isf vilket inte känns så jättebra. får ta å kolla upp det en gång till då. ska köra en svampbehandling å se om det försvinner annars blir det läkarn igen. hur farligt kan kondylom vara för barnet?

• sannapanna76

Anonym (kantarell) skrev 2009-04-24 12:38:30 följande:

alltså dessa klumpar har kommit efter läkarbesöket. tycker det är skitskumt. kondylom känns väl sådär om man skulle ha det. då skulle jag haft det över ett år isf vilket inte känns så jättebra. får ta å kolla upp det en gång till då. ska köra en svampbehandling å se om det försvinner annars blir det läkarn igen. hur farligt kan kondylom vara för barnet?
    Vita utväxter är INTE svamp, det kan jag garantera dig. Svamp syns inte, det kliar bara och orsakar vita, gryniga flytningar.
    Jag tycker att du ska gå till läkaren omgående för diagnos + att få veta om du ska behandla under graviditet och om det kan vara farligt för bebisen.

Kondylomen kan ha brutit ut väldigt nyligt (kan ligga latent LÄNGE!), så du behöver inte ha haft några vårtor när du var hos läkaren.
  • Eisa
    Anonym (kantarell) skrev 2009-04-24 12:38:30 följande:
    Men sitter klumparna fast? Är det inte bara fastklibbade flytningsrester liksom?
    12.34
  • Anonym

Oj, men gud jag har också små vita pytteprickar som sitter runt omkring klitoris och vagina, när jag skrapar bort dem med naglarna blir det ett mini rött märke bakom, är inte det svamp???!!!
    Herregud jag var helt säker på att det var små svampar och har påbörjat en behandling mot det igår. Jag är också gravid!!! Hjälp är det farligt?

• Anonym

jag hade svamp unde rmin grviditet och det vart som vita knottor som satt fast på blygläpparna men det försvna när jag jag behandla med pevaryl. så jag tror visst det e svamp och inget annat du har :)

• sannapanna76
    Anonym skrev 2009-04-24 12:53:54 följande:
    Oj, men gud jag har också små vita pytteprickar som sitter runt omkring klitoris och vagina, när jag skrapar bort dem med naglarna blir det ett mini rött märke bakom, är inte det svamp???!!!Herregud jag var helt säker på att det var små svampar och har påbörjat en behandling mot det igår. Jag är också gravid!!! Hjälp är det farligt?
    Anonym skrev 2009-04-24 12:59:31 följande:
    jag hade svamp unde rmin grviditet och det vart som vita knottor som satt fast på blygläpparna men det försvna när jag jag behandla med pevaryl. så jag tror visst det e svamp och inget annat du har :)
    Ja, alltså, går det att skrapa bort klumparna är det ju självklart inte kondylom utan något annat. Små vita knottror (typ ½ mm) i underlivet brukar väl vara nån sorts talgansamlingar, vilket är helt ofarligt. Eller möjligen svamp då, även om jag aldrig har hört talas om att man kan SE svamp (och tro mig, jag har haft svamp måååånga gånger... )

Men jag uppfattade det som att TS knottror var "utväxter", och är det såna, som sitter fast, då är det ju inte svamp.
  • Anonym (6)

Alltså mina sitter fast men är mjuka och går att skrapa bort med nageln om jag river lite hårt, det är inte talg, jag var helt säker på att det var svamp, alltså jag tittar noga de är pyttesmå de små rackarna.

• Anonym (kantarell)

mina är väl ca 3 mm i diameter så jättestora är dom inte. så jag är riktigt fundersam nu. men jag ska köra en pevarylbehandling å se om dom försvinner med det annars så blir det läkarn igen.

• Anonym (6)

3mm!

mina är typ 0,3 mm alltså mini mini

• Anonym

Kondylom bryter ofta ut under graviditeter eftersom imunförsvaret är svagare då

• Bliw

Vill bara påtala att man enbart ska självbehandla svamp om man VET att det är svamp man har. Gå till en doktor och särskilt som du är gravid!!!

• Anonym (kantarell)
    Bliw skrev 2009-04-24 18:45:41 följande:
    Vill bara påtala att man enbart ska självbehandla svamp om man VET att det är svamp man har. Gå till en doktor och särskilt som du är gravid!!!
    har varit hos läkare och fick diagnos svamp så det vet jag att jag har. så det är ingen fara. frågan är bara dessa små klumpar.
Svar på tråden jag vet att jag har svamp men hur ser dom äckliga små asen ut egentligen?