Måla sandlåda?
Vad ska man måla en sandlåda
med som är obehandlad?
Skulle vilja ha någon fin färg grön, turkos, rosa eller röd Någon som vet om det går?
Vart finns färgen att köpa?
Vad ska man måla en sandlåda
med som är obehandlad?
Skulle vilja ha någon fin färg grön, turkos, rosa eller röd Någon som vet om det går?
Vart finns färgen att köpa?
Klart att det går att måla, gå till en målaraffär eller ett större byggvaruhus och köp träfärg ämnat för utomhusbruk.
Falu rödfärg funkar bra, är lätt att stryka på. Har använt den till pallkragar som vi har till trädgårdsland.
Fast falu rödfärg kan färga av sig på kläder (det är i alla fall min erfarenhet efter att ha lutat mig mot en sådan vägg...), så det kanske inte är jättelämpligt för en sandlåda?
Falu rödfärg färgar mest av sig när det är gammal färg, och det beror lite på vilken färg det är med, det kan skilja lite mellan märken.
Jag hade målat sidorna bara, och låtit kanten vara ofärgad, det ser snyggare ut i längden för det blir så mycket slitage på sittkanten när barnen leker. har man rödfärg funkar det nog bra. Om det är impregnerat virke ska man egentligen vänta ett år innan man målar, men det gör kanske inte så mycket om du får måla om den igen om något år heller.
Lättast och mest hållbart är nog en täcklasyr.
Falu Rödfärg färgar av sig oavsett om den är nymålad eller gammal.
Tänk på att barn "gnider" kläderna...
En täcklasyr är minst lika enkel, ingen grundfärg etc, bara stryka två ggr, torkar snabbt.
Lätt att bättra när det blir skadat (om man är noga med looken)
/Målarn'
Vad gäller tryckimpregnerat virke så kan du måla flångnytt virke, förr i tiden skulle man vänta ett år eller två, pga av att man använde andra amnen i impregneringen.
Inga problem idag.