• Mälaröbo

Vad betala till 12-åring?

En släkting är sugen på att tjäna lite extrapengar (hon är 12 år). Hon vill städa hemma hos oss nån gång i månaden. Det handlar om kanske 2 timmar där hon plockar undan, torkar av på synliga ytor och dammsuger.
    Vad kan man ge en 12-åring i timpenning för den här typen av tjänst?

• Svar på tråden Vad betala till 12-åring?
  • MUSDOKTOR

kanske 50-60:- / timmen??
    de skulle ja erbjudit.

• Queen70

Jag skulle nog ge typ 60 kronor i timmen. Att det sen lär vara olagligt e en annan femma...

• Mälaröbo
    Queen70 skrev 2009-04-24 18:12:22 följande:
    Jag skulle nog ge typ 60 kronor i timmen. Att det sen lär vara olagligt e en annan femma...
    Är det verkligen det?
  • Queen70

Svartjobb var inte tillåtet sist jag kollade i alla fall...Särskilt inte när de utförs av barn..hehe.

Nä, men det finns väl nån klausul tror jag om att ifall det är nån väldigt liten eller enstaka händelse så är det ok eller nåt....men jag vet inte.

Mälaröbo skrev 2009-04-24 18:16:26 följande:
    Är det verkligen det?
  • solskina

50kr/tim skulle jag ge.
    Barnarbete är väl olagligt om barnet tvingas till det.

Enligt lag ska man vara 15år tror jag för att få lönearbeta.
    Jag fick mitt första jobb när jag var 15 och jag tror inte att dom skrivit om lagen sedan dess.

• mammasgullar

Jag brukade passa min kusin och fick pengar för det.

Ja visst det är självklart olagligt, men tror ni verkligen nån kommer anmäla om du låter er släkting som vill tjäna pengar städa lite hos er och få betalt?

• senixxa

du får lov att dela ut reklam från det dom är 13 år  och man får ju "tjäna visst utan skatt så att säga men visst med semesterersättning  så kan det nog ligga runt 50 lappen.Så ja runt 50-60 kr nått

• MissLillan

jag fick 100:- i timmen av min granne vid den åldern och jag putsade fönster damsög torkade golven dammade ristade mattor m.m. en gång i veckan. jag hade "fria händer" och gjorde det jag tyckte. det var en ensam man som var borta hela veckorna och ville ha fint när han var hemma. bra extra pengar.

• Skogsstjärna

Gränsen för att få arbeta är 13 år, men det finns vissa undantag, t.ex. försäljning av majblommor och sådant. Vet inte om det här faller under undantag eller ej. Angående lön är nog ca 50 kr i timmen lämpligt, beroende på hur mycket hon anstränger sig. Jobbar hon noggrant och ordentligt så att det verkligen gör skillnad för er tycker jag hon ska få mer.

• Mrs Charles

För 2h hade jag gett 150 spänn. Eller nä, jag hade gett mer för jag hade fått så dåligt samvete.

• Mälaröbo

Det verkar som om de flesta ligger runt 50 kr timmen. Hon är ingen van "arbetare" och jag vet inte hur länge intresset håller i sig. Det är som sagt inget vi bett om utan något hon önskat.
    Jag vill ändå gärna uppmuntra de första stegen mot självständighet.
    Kommer förmodligen att låta mina egna barn "tjäna" pengar ¨genom att "jobba" lite hemma...barnarbete i all ära

När det gäller svartarbete så måste man ju upp i några tusen i inkomst innan man behöver skatta även som vuxen, och dit lär vi inte komma.

Jag tror jag får fråga henne hur mycket hon tror hon hinner på 2 timmar och erbjuda henne 50 kr timmen.

Svar på tråden Vad betala till 12-åring?