• TusseTvå

Rek. en bra barnvagn för mig som är ny!

Hej!

Har börjar leta lite barnvagnar, men vet inte vart jag ska börja leta riktigt.

NI med erfarenhet, vad skulle ni rekomendera, när min lilla bebbe kommer i oktober????
    För-och naktdelar om ni kan på rak hand.

Tack för hjälpen

• Svar på tråden Rek. en bra barnvagn för mig som är ny!
  • Mamma matte hustru

Beror vad du ska använda vagnen till... Alltså vilket underlag..
    Vi har mycket kullersten och rör oss mycket i skog och mark långa promenader osv. Vi hade som krav 4 hjul luftdäck och bra fjädring och vändbar åt två håll...
    Vi valde en Briohappy har varit supernöjda med den. När dotter blev större och jag gravid igen ville jag ha en lätt vagn med luftdäck och svängbara hjul fram. Babytravel jogger var det alternativ som passade oss. Visserligen bara sitts t ett håll och liggdel åt ett håll men den är stadig och lättkörd och rimlig i pris.

• molliemus

Vi har en emmaljunga kombi.

Ni ska ju tänka ut hur den kommer att användas;
    var den mycket kommer att köras, trotterarer, grusväg, skog m.m.
    Om ni är olika långa att handtaget går att höjas och sänkas,
    Om ni ska dra upp den för trapper,
    m.m

• Davidsmamma

Vi har en Brio Nova. Funkar i alla underlag och med en otrolig fjädring. Annars skulle jag nog rekomendera Emmaljunga nitro city, den har fått otroligt bra rykte och är en vagn jag kommer köpa inom en snar framtid :)

• sara1981

Vi har en bugaboo cameleon. Perfekt vagn om man inte går skogspromenader varje dag!

Lätt och smidig vagn lika bra för promenader som smidig och lätt att lyfta i och ur bilen..

Saker att fundera över vid vagnköp:
    Hur man bor?
    Vilken bil man har?
    Var kommer vagnen i huvudsak att användas?
    Var förvaras Vagnen? (I lgh, källare, på tomten, måste den få plats i hissen?)

En vagn passar ju inte alla, utan man får utgå ifrån sina förutsättningar!

• Katjan

Orbit Baby ifrån usa tycker jag är en bra vagn eller Bugaboo Cameleon.

Men tänk på det som står i inlägg nr5 här ovan.

En vagn där sittdelen är vändbar tycker jag är att föredra. Det är inte alla barn som vill åka frammåt så fort de slutar med liggdelen o vill sitta upp.

• MaaliiinS

Emmaljunga citycross. Om man vill ha en smidig vagn i stan och en som går att köra över snöhögar på vintern och över rötter och blåbärsris på sommaren. Fungerar överallt. Jag är så otroligt nöjd med vår citycross!!!

• TusseTvå

Vi bor i radhus. och har OK med förvaring.
    Ska köpa en volvo xc90 7 sits eller en ford c max 7 sits. (Detta pga av 3 bonusbarn också).

Jag tänker mig att ha vagnen att gå långa asfalterade promenader. Men vilken är bra på vintern? Funkar en bugaboo med små hjul då? Fastnar inte de i snön?

sen vil jag att den ska fungera att shoppa med ha ha. Då kanske en bugaboo funkar???

Hur är Brio vagnarna?

Kram alla snälla

• Katjan
    TusseTvå skrev 2009-04-25 14:46:20 följande:
    Vi bor i radhus. och har OK med förvaring. Ska köpa en volvo xc90 7 sits eller en ford c max 7 sits. (Detta pga av 3 bonusbarn också). Jag tänker mig att ha vagnen att gå långa asfalterade promenader. Men vilken är bra på vintern? Funkar en bugaboo med små hjul då? Fastnar inte de i snön? sen vil jag att den ska fungera att shoppa med ha ha. Då kanske en bugaboo funkar??? Hur är Brio vagnarna? Kram alla snälla
    Ja en bugaboo är verkligen en toppen shopping vagn. Lätt att styra o inte så stor heller.
    Man kan klika på bilbarnstolen på chassit om man köper en adapter .
    Det finns vinterhjul som man kan sätta där framme istället för dom små hjulen vid behov. Men vinterhjulen är ej roterbara så den blir som en vagn med 4fasta hjul. Är det bara lite snö så går det bra att köra med dom små hjulen fram. Jag har aldrig behövt att använda några vinterhjul.
  • TusseTvå

Nu har jag kollat upp på blocket alla era rekomendationer. MAN blir ju knäpp, vart ska jag börja...............!!!! Tur att ni har testat!

• Lantani

Har själv en citycross, verkligen super och sen med citykorg till när bebisen är liten. Tycker den är jätte smidig, inte tung, lätt att köra på alla sorters väglag och sonen gillar den

Har en urban jungle också och den är så himla smidig, men sittdelen är endast framåtvänd, så den står just nu bara för att vänta tills sonen blir lite större.

• Katjan
    TusseTvå skrev 2009-04-25 15:26:21 följande:
    Nu har jag kollat upp på blocket alla era rekomendationer. MAN blir ju knäpp, vart ska jag börja...............!!!! Tur att ni har testat!
    Åk till en barnvagnsaffär o kläm på de olika modellerna. Be dom demostrera några modeller för er. Välj en vagn som inte är för tung. Visst känns alla vagnar hyffsat lätta i affären men sedan ska ett barn åka i vagnen o det väger en del det med.

Om ni har en liten bil så kan det va en god idé att kolla upp hur stor vagnen max får vara ihopfälld för att på plats i bilen.
  • TusseTvå

Får prova mig fram helt enkelt!

• EttPlusTvåÄrTre

Svänghjul helt klart ett måste, det är hemskt att behöva lyfta framhjulen från marken så fort man ska svänga det är tungt opraktiskt och jobbigt.
    Babytravel trehjuling
    Brio sing
    Bugaboo camelon
    helt klart mina starkaste tips..

• sara1981

Annat som man kan tänka på är ju om man ska köpa nytt eller beg?
    Om man ska köpa nytt är det ju bra att även tänka på andrahandsvärdet.

Även om man har en stor bil är det ju bra (speciellt om man har fler barn) om vagnen inte tar upp hela bagaget..

Håller med föregående talare om att svängbara framhjul är ett måste!

• TusseTvå

Är de flesta vagnar hopvikbara?
    Babytravel trehjuling Brio sing Bugaboo camelon är de för nyfödda?
    Kram

EttPlusTvåÄrTre skrev 2009-04-25 22:53:35 följande:
    Svänghjul helt klart ett måste, det är hemskt att behöva lyfta framhjulen från marken så fort man ska svänga det är tungt opraktiskt och jobbigt. Babytravel trehjuling Brio sing Bugaboo camelon helt klart mina starkaste tips..
  • sara1981

Alla tre är från nyfödd,
    babytravel får man köpa till en liggdel. Problemet med den är väl att bebisen får sitta framåtvänd då det inte går att vända sittdelen.
    Bugaboo är en duovagn, alltså både liggdel och sittden ingår.
    Brio sing, vet jag inte om det ingår, men det går att köpa till isf..

• EttPlusTvåÄrTre
    TusseTvå skrev 2009-04-26 11:19:38 följande:
    Är de flesta vagnar hopvikbara?Babytravel trehjuling Brio sing Bugaboo camelon är de för nyfödda?Kram
    ja det är dom, man tar lös sittdelen och köper till en liggdel.
Svar på tråden Rek. en bra barnvagn för mig som är ny!