• Halloj

Hur länge var ni båda hemma med era tvillingar???

Tänkte bara höra hur länge ni båda två var hemma efter att era tvillingar föddes???
    Räckte de 20 pappadagarna? Hur gjorde du i början med matning etc när du skulle vara ensam med barnen på dagarna?

• Svar på tråden Hur länge var ni båda hemma med era tvillingar???
  • LottaRos

Aldrig att jag hade gått med på att bara använda de 20 pappadagarna! Nu hade jag tur med en man som både ville o kunde vara hemma längre, vi bestämde redan innan de föddes att vi skulle vara hemma bägge två i 2 mån. Tack vare lite komplikationer blev det tillfällig föräldrapenning de första 3 veckorna så pappan kunde vara hemma 2 mån o 3 veckor.
    Han hann sen jobba nästan 2 veckor innan jag blev sjukskriven. Sen var vi hemma bägge två, jag sjukskriven o han med fp tills pågarna blev 7 mån gamla o den tiden var guld värd! Tyvärr sa ekonomin stopp där o jag fick återgå till fp trots att jag egentligen borde varit sjukskriven minst 1-2 månader till.
    Har ni möjlighet - se till att få åtminstone 2-3 månader hemma bägge två! I mina ögon är den första tiden viktigare än att man sparar på dagarna för att kunna vara hemma så länge som möjligt.

• Umeboshi

Första paret var vi hemma tillsammans med i 2 månader (pappadagar+semester), sista paret var han hemma pappadagarna (fick nytt jobb direkt efter att de tog slut). Visst var det skönt att ha honom hemma första månaderna med de första två, men nu sist var det huget som stucket, vi visste ju hur det funkade...

Med första paret delade vi sedan f-ledigheten 50/50, jag jobbade fm och han em - toppen! Går tyvärr inte denna gång...

• Ronjami

Hej!

Våra föddes för tidigt och låg på neo 5 veckor, då var min man 50% sjukskriven (tf färäldrapenning). När vi tog hem dem var han hemma en vecka men sen tyckte vi att det inte var någon vits (ungarna sov och åt ju bara) eftersom amningen ändå var min grej. Att vi gjorde så var för att vi hunnit vänja oss på neo samt att vi fick dem på våren så pappan kunde ta ut resterande dagar i samband med semester i stället. Däremot så tog han ett nattpass runt kl 2 på natten och flaskmatade så jag skulle få sova.

• Andy Pandy

Hej! Min man hade precis fått nytt jobb, så det blev en "kompromiss" så han tog endast ut 10 av de 20 föräldradagarna. Han tog sedan 3 strödagar tror jag... Svärmor och min mamma hjälpte mig däremot i ytterligare 3 veckor

• isacochrasmusmamma

Hej, min sambo var hemma med mig och våra killar i 3 och 1/2 månad. Sen började han att jobba. Jag var hemma med barnen på heltid tills de var 1 och 1/2 år. Då började jag jobba 50% vilket jag gör än. Nu är våra killar snart 2 1/2 år. Tycker det är toppen att kombinera jobb och att få vara hemma ganska mycket med våra barn!!
    Kram

• Lefo

Hejsan

Min man och jag var hemma tillsammans de första tre månaderna.
    Dels för att min man ville dels för att våra tjejer hade en tuff start och den ena och hade sond när de kom hem.
    Jag ammade inte mina tjejer för min mjölk tog helt enkelt slut efter 10 tuffa veckor och jag bestämde fort att detta var inget nederlag utan något positivt för då kunde båda jag och min man ta lika mycket ansvar när de var matdags (man måste se allt från den ljusa sidan).
    När min man sedan började jobba igen så var det för det mesta att jag mata en och sedan byta till nästa och skrek de alldeles för högt samtidigt (man lärde sig hur alvarligt de var på skriket ganska fort) så fick de sitta i varsin babysitter och så mata jag båda samtidigt (med flaska alltså).

Lycka till

Kramar från Lena

• Cecilia2

Med pappadagar, tillfällig föräldrapeng (fick åka tillbaks till sjukhuset strax efter vi kommit hem och blev kvar två v), semester och min mans sommarschema lyckades vi knåpa ihop nästan fyra månader innan jag var hemma själv första gången. Och då hade jag ju haft gott om tid på mig att träna in matningsmetoder (med flaska, ammade inte).

• Viran

Vi var på sjukhuset tillsammans 7 vecor och efter det 20 dagar. Vi ville att han skulle vara hemma längre, men han hade precis fått nytt jobb och dom gick inte med på det. Han var hemma fredagar från mars till semestern...

• Nettan m William o Linnéa

Här var vi hemma tillsammans i två månader men sedan var min man arbetslös fram tills dess att tvillingarna var 8 månader, så jag hade det nog lite lyxigt med att vi var två så länge!

/Nettan

Svar på tråden Hur länge var ni båda hemma med era tvillingar???