• Danielito

Kan man äta för mycket proteiner?

Tjena!

Om man kör ISO-dieten så undrar jag lite grann angående proteiner.
    Jag käkar hur mycker kvarg (kesella) som helst, jag tror jag äter det mer än kolhydrater. Jag kan äta det när jag är hemma hela tiden så fort jag blir hungrig.
    Funlight med kvarg, räkor med massor av kvarg, osv.
    Jag äter kyckling med kvarg typ så lite ris som möjligt men olja på maten eller salladen har jag i lite mer normalt.

Jag tränar lite hemma 3 gånger i veckan, lite styrka och kondition totalt 1 timma varje gång.

Vad händer om man äter för mycker proteiner, omvandlas det till fett om inte kroppen kan eller hinner förbränna det till muskler.

250g+funligt till FRUKOST
    tonfisk till MELLANMÅL
    köttfärsbiffar med råkost till LUNCH
    äpple till MELLANMÅL
    stekta räkor med mycket olja och två slevar kvarg eventuellt lite ris och EFTERRÄTT=kvarg+funlight till MIDDAG
    Sedan kanske lite nötter, nån chokladbit eller lite mer kvarg eller rökt kalkon.

Sen så innan middagarna varannan dag så tränar jag 1 timma.

Behöver hjälp, känns som jag käkar ihjäl mig på proteiner, är ju för fan hungrig.
    Vad ska man annars käka?

• Svar på tråden Kan man äta för mycket proteiner?
  • Houston Dogg

Jag har kanske inget svar på din fråga men jag äter också kvarg med funlight. Undrar vad man mer kan göra för goda röror än just bara funlight? Jag provade med hallon i morse men ush så surt det blev, det gör jag inte om!

• Danielito

Houston Dogg skrev 2009-04-25 15:14:35 följande:

Jag har kanske inget svar på din fråga men jag äter också kvarg med funlight. Undrar vad man mer kan göra för goda röror än just bara funlight? Jag provade med hallon i morse men ush så surt det blev, det gör jag inte om!
    blanda lite keso och kvarg, sen frysta hallon som är uppvärmda i micron.
  • Maria1984

Varför äta en massa protein? Ska du bygga muskler eller gå ned i vikt?

/Kristian

• épouse

Nu är jag ingen expert men vad jag läst/hört så är det likt kolhydrater.
    Överskott av protein blir till energi. Om den inte förbrukas går den till fettlagring.

• mylovehope

är du gravid? då skall du nog bara äta allt du vill. men annars är det inte bra att äta allt för mycket protiner, kropen ansträngs av det ämnet och åldras snabbare. annimaliskt protein som tex kvarj behöver kalk för att brytas med vilket gör att du förlorar kalk från kroppen. låter som du äter lite lite kolhydrater. om du har väldigt hög förbränning an du vänja dig av med den genom att äta mindre, men då får du vara hungrig ett tag

• SolOchSnö

Jag är inte heller expert men jag har läst att en del läkare anser att för mycket protein kan orsaka följande problem:
    -Njursten
    -Benskörhet

Anledningen är att när kroppen bryter ner protein bildas urinsyra som sedan rensas ut via njurarna. Kroppen gör det genom att pumpa ut vatten genom njurarna vilket är orsaken till att man tappar vikt snabbt när man börjar äta mycket protein. Problemet i längden är att även mineraler följer med vattnet vilket leder till mineralbrist och njursten.
    www.fwhc.org/health/high-protein-diet.htm

Det är vad jag har läst men jag vet inte om läkarna är överens om det. Hur som helst ser jag ingen anledning att äta för mycket protein.

• Micke54

1-1.5 gram per kilo kroppsvikt är det rekomenderade för tränande kvinnor så det är väl bara att räkna.
    Sen det jag fått sagt också är njursten om man äter för mycket men har nog aldrig hört talas om någon som lyckats i verkligheten men det säger ju inget//M

• Danielito

Jag är INTE kvinna alltså inte heller GRAVID

• Danielito

jag käkar lite kolhydrater, slarvar en del, men det är så svårt att få i sig lika mycket energi i proteiner som att få i sig kolhydrater.

• Eisa

Protein innehåller kväve som utsöndras främst via urinen. Ett för högt intag av protein under längre tidsperioder kan vara skadligt för bl.a. njurar och levern och halterna av det giftiga ämnet ammoniak kan stiga.
    Vad som är en lämplig konsumtion av protein är ett debatterat ämne. Rekommendationerna är allt från 0,7g/kg till över 2,0g/kg kroppsvikt. Detta motsvarar ungefär 250g till 1kg kyckling per dag. Vad som är optimalt är givetvis individuellt och kan även variera beroende på personens livssituation.

http://www.metro.se/se/article/2007/03/21/22/1523-45/index.xml

12.34
Svar på tråden Kan man äta för mycket proteiner?