• Anonym (hur?)

Hur ska jag få ner vilopulsen?

Jag har en alldeles för hög vilopuls, den ligger på ca. 80. Jag är väääldigt otränad och tränar aldrig, kan det bero på det eller är det något farligt tror ni? Blodtrycket däremot är jättebra, ca 112/75. Börjar bli lite rädd att det är något allvarligt. Jag märker ju hur otränad jag är bara jag går...

• Svar på tråden Hur ska jag få ner vilopulsen?
  • 2babiesmom

Börja träna så får du ner den, ju mer vältränad man är, desto lägre vilopuls

• Anonym (hur?)

Tror du min höga puls beror på att jag är så otränad eller är det något farligt? Läste den ska ligga på 50-60.

• 2babiesmom

Jag tror att den beror på att du är otränad ja. Idrottsmän brukar ha en väldig låg vilopuls, jag själv har runt 80 och det är delvis därför jag börjat träna nu för att få ner den. 50-60 tror jag är för normalt tränade människor så att säga

• Anonym (hur?)

Ok tack för svar ehlana.

• Anonym

Men du har ju jätte bra både vilopuls och blodtryck TS! En vilopuls på 80 när man är otränad är varken farligt eller högt. Du behöver inte vara orolig. Är du orolig, träna ner din puls.

• denlillablå

80 är inte nåt onormalt eller sjukligt, det ligger bara i det övre spannet för vad som anses vara "normalt". Genomsnittet i Sverige ligger på 70-75 slag per minut. Som föregående talare nämnt så är det träning som gäller för att få ner vilopulsen. Ju mer vältränad man blir desto mer blod kan hjärtat pumpa ut per slag och därmed behöver det ej slå lika många gånger per minut för att få ut samma blodmängd. Effektivisering helt enkelt =)

• h8him

Mår du dåligt? Har du ångest? Sånt kan påverka. Om du mår kanonbra i övrigt så beror den höga vilopulsen troligtvis bara på att du är otränad.

• Anonym (hur?)

Anonym och denlillablå: ja det får nog bli lite träning här, har aldrig tränat mycket i mitt liv. Jag är nog en väldigt lat person. Har ni något förslag på träning som får ner pulsen?

• Anonym (hur?)
    h8him skrev 2009-04-24 23:29:46 följande:
    Mår du dåligt? Har du ångest? Sånt kan påverka. Om du mår kanonbra i övrigt så beror den höga vilopulsen troligtvis bara på att du är otränad.
    Ja ångest lider jag av fast inte när jag tagit pulsen, då har jag mått bra. Men är oroligt lagd av mig av naturen.
  • Anonym

Min sambo började på gym och fick ner både tryck och puls jättesnabbt. Jag själv joggar och springer och anser att det får räcka annars får det vara =)

• Anonym (hur?)

Ska nog börja simma till början, sedan kanske börja på gym.
    Idag låg pulsen på 73 när jag vaknade.

• h8him

Anonym (hur?) skrev 2009-04-24 23:31:29 följande:

Ja ångest lider jag av fast inte när jag tagit pulsen, då har jag mått bra. Men är oroligt lagd av mig av naturen.
    Jag tror det påverkar ändå. Försök skippa kaffe. Motionera, gör yogarörelser, meditera. Då kanske du kan börja hitta ett lugn inom dig!
  • Anonym

Min vilopuls som otränad låg på 60 så 80 låter mycket i mina ögon, det är det jag har idag i aktiv (icke tränande) puls.. MEN... vi har alla olika vilopulser helt naturligt utan att något behöver vara fel. Alla har också olika maxpulser. Jag har maxpuls på ca 220, om min sambo hade haft den pulsen hade han varit död.

Om du börjar träna så kan du få ner din vilopuls, men framför allt kommer du att se skillnad när du tränar. Säg att du har hög puls när du springer, då kommer pulsen att normaliseras snabbare när du stannar. I stället för att det tar 5 minuter så kanske det tar 2 minuter eller mindre när du är tränad.

Stress och ångest påverkar också pulsen. Om du är stressad så utsöndras stresshormoner i kroppen som gör att du får högre puls. Det kan du få även om du sovit hela natten eller legat stilla i flera timmar.

Mitt råd är att träna, och att inte stressa. Pulsträning är roligt och effektivt och du kan läsa mycket om det på internet.

• Anonym (hur?)
    h8him skrev 2009-04-25 10:23:40 följande:
    Anonym (hur?) skrev 2009-04-24 23:31:29 följande: Jag tror det påverkar ändå. Försök skippa kaffe. Motionera, gör yogarörelser, meditera. Då kanske du kan börja hitta ett lugn inom dig!
    Ja det är dags att börja med det.

Blir det inte bättre får jag väll kolla sköldkörteln och blodprov så jag inte har nån brist. Har läst det kan bero på det.

Anonym: jo ska ta tag i träningen på riktigt nu, för det här med pulsen blev som en liten väckarklocka på hur jäkla otränad jag verkligen är.
  • Anonym

Men som jag skrev. Vi har alla olika vilopulser, så det behöver absolut inte vara något fel med 80 om din maxpuls också är väldigt hög. Genomsnittspulsen (vila) är 72.
    Hur gammal är du? Det påverkar också lite. Yngre har högre puls än äldre.

Anonym (hur?) skrev 2009-04-25 10:44:40 följande:

Ja det är dags att börja med det. Blir det inte bättre får jag väll kolla sköldkörteln och blodprov så jag inte har nån brist. Har läst det kan bero på det. Anonym: jo ska ta tag i träningen på riktigt nu, för det här med pulsen blev som en liten väckarklocka på hur jäkla otränad jag verkligen är.
  • Anonym (hur?)
    Anonym skrev 2009-04-25 10:57:37 följande:
    Men som jag skrev. Vi har alla olika vilopulser, så det behöver absolut inte vara något fel med 80 om din maxpuls också är väldigt hög. Genomsnittspulsen (vila) är 72. Hur gammal är du? Det påverkar också lite. Yngre har högre puls än äldre. Anonym (hur?) skrev 2009-04-25 10:44:40 följande:
    Jag är 26. Idag mätte jag pulsen precis när jag vaknat, hade 73 då och ett blodtryck på 108/65. Har en blodtrycksapparat hemma. Jag har typ aldrig tränat i hela mitt liv, förut om när jag var liten och mina föräldrar skrev in mig på allt möjligt, fast jag slutade alltid snabbt.
  • denlillablå

Tycker inte du ska oroa dig TS! 73 är ingen farlig puls på en otränad. Hade du varit igång och tränat mycket redan hade jag nog funderat lite men tränar man inte så ligger man högre, så är det bara.
    Börja med nån träning du tycker är rolig. Det ska vara kul att träna! Det är då man får de bästa resultaten Och tänk på att det tar veckor eller månader att få in en ny vana. Har du tränat något förut? Finns det någon träningsform som du tycker verkar rolig eller spännande?
    Varva styrkepass med konditionspass så får du bäst resultat. Man behöver ju både styrka och kondis Men om du tycker att gym är aptråkigt så hoppa över det. Tycker du att pass är apa så hoppa över det. Prova det längre fram när du kommit in i träningen.
    Ett bra riktmärke för hälsa är 30 min per dag (tex rask promenad) då man blir lite andfådd och får ökad puls och utöver det 2-3 tillfällen då man tränar lite hårdare. Dvs du gör dagens 30-minutare till en timmes pass på gymmet eller på ett kul pass.
    Och glöm inte: det ska vara jobbigt att träna. Man svettas och blir andfådd och har man tur får man träningsvärk dagen efter Men man mår bra av det! Både fysiskt och psykiskt. Och tänk så nöjd man är efter ett träningspass!

• Anonym (hur?)

denlillablå: tack så hemskt mycket för ditt inlägg. Bra skrivet. Jag går mycket med hunden men får väll inte direkt upp något flås av det. även om jag blir andfådd rätt lätt, men sådana är alla i min familj så verkar nog ligga nått där med.

Är mest rädd för att det ska va nått fel på hjärtat eller lungorna.

• denlillablå

Kroppen anpassar sig hela tiden efter de krav som ställs. Rör man inte på sig behöver man varken styrka eller kondis och då blir minsta ansträngning väldigt påfrestande (även en promenad med hunden). Det finns ingen "grundkondition" som man kan falla tillbaka på utan det är färskvara och måste upprätthållas genom regelbunden motion.
    Tänk bara på att börja på låg nivå så att du inte tar ut dig så mycket att du upplever det som obehagligt. Då är risken att man inte gör om det Att bli andfådd och svettas är inte farligt.
    Om du ändå känner dig orolig för hjärta och lungor så sök läkare för det.

• Anonym (hur?)

denlillablå: absolut. Ska inte ta ut mig, därför jag ska börja med simning, brukar bli enklast. Tyvärr kan jag inte ut och springa i vårvädret eftersom jag har jobbig pollenallergi.

Svar på tråden Hur ska jag få ner vilopulsen?