• Anonym (Fertil)

Han tror att jag ska bli gravid varje gång - och vågar inte ha sex!

Jag och min sambo har varit tillsammans i snart åtta år och har två barn ihop, men vi har väldigt sällan sex. Och problemet är inte att inte jag vill. Det är han som på allvar tror att jag ska bli gravid varje gång - trots att vi använder kondom samtidigt som han alltid drar ut innan det går för honom - och det gör honom livrädd.

Jag tycker att det känns på något sätt sårande att han är SÅ rädd för att jag ska bli med barn att han inte vill ha sex med mig. Jag menar, med våra försiktighetsåtgärder känns risken trots allt väldigt liten. Jag förstår att han upplever det som att han inte har kontroll om värsta tänkbara scenario blev verklighet men samtidigt blir jag ledsen över att han uppenbarligen tycker att det skulle vara så fruktansvärt om jag blev gravid med vårt barn att han hellre låter bli sex helt.

Varje gång jag mår lite dåligt, typ mår illa eller har ont i ryggen, får han ångest och tror att jag är gravid. Det spelar ingen roll om vi inte har haft sex runt ägglossning alls och det i praktiken är omöjligt att jag skulle kunna vara gravid - han går ändå runt och tror att jag är det.

Vad ska jag göra? Hur ska jag få honom att lita på preventivmedlen mer? Det hjälper inte att jag säger att jag kommer att äta dagen-efter-piller/göra abort om han vill det. Han litar inte på att jag verkligen skulle göra det om det hände.

Är så ledsen, känner mig totalt ratad.

• Svar på tråden Han tror att jag ska bli gravid varje gång - och vågar inte ha sex!
  • Ilonasmamma

han borde försöka komma underfund med varför och varifrån de här rädslan kommer ifrån.

det låter som en tvångsbeteende /tvångstanke av någe slag...

• Anonym

men kan inte du börja 'ta något preventivmedel då eller använda någon spiral, pessar osv?

Tycker det är lite tråkigt att han går omkring och oroar sej att du ska bli gravid så han inte vill ha sex pga det

Så då kanske du får hjälpa till lite på traven och använda skydd du med?

Jag själv blev gravid trots p-piller.
    Använder nu p-stav för att se om det fungerar bättre

• Anonym (Fertil)

Ja, det konstigaste av allt är att vi båda vill ha ett tredje barn men inte just nu. Han kanske känner sig pressad av att han vet att jag tänker mycket på det?

Men jag förstår inte riktigt varför han inte litar på mig - tror han att jag ska pilla små hål i kondomen på pin tjiv? Det skulle jag ju aldrig göra.

• Anonym (Fertil)

(Inlägg 3 var svar till Ilonasmamma)

Anonym i inlägg 2: Jag kan visst använda preventivmedel jag med, men det verkar inte spela någon roll. Vi har pratat om det, men han vill ha full kontroll själv. Och han är mycket väl medveten om att det alltid är kvinnan som bestämmer över sin egen kropp om det mot allt förmodan skulle bli en graviditet.

Men jag fattar inte varför han misstror mig så? Eller varför han inte lär sig lite mer om hur vi funkar när det gäller ägglossning och sånt så att han själv kan räkna ut när det är relativt säkert (i kombination med skydd naturligtviS)

• Ilonasmamma

Anonym (Fertil) skrev 2009-04-24 23:29:28 följande:

Ja, det konstigaste av allt är att vi båda vill ha ett tredje barn men inte just nu. Han kanske känner sig pressad av att han vet att jag tänker mycket på det? Men jag förstår inte riktigt varför han inte litar på mig - tror han att jag ska pilla små hål i kondomen på pin tjiv? Det skulle jag ju aldrig göra.
    kontroll behov i all ära..men att vara så rädd att han måste dra ur den innan han kommer med kondom och sen oroa sig att du är gravid när du har nåt "syptom" fast chansen är lite att ´du faktiskt är gravid. Det låter som han har tankar som oroar han och behöve bearbeta...att han kke är rädd att bli pappa igne, oroar sig över hur det kommer vara även fast han vill ha fler barn.

då låter det lite konstigt, så tror inte det skulle hjälpa om du skyddade dig oxå..om han inte ens känner sig säker med kondom och avbrutet. Men vet par som har använt både ppiller och kondom, just för att ytterligare minimer risken att bli med barn...för inget är ju säkert...men man kan ju inte heller oroa sig hela tiden, det är inte sunt beteende för er som par eller erat sexliv.
  • Anonym (Fertil)

Ilonasmamma: Ja, han kanske oroar sig. Hur ska jag få honom att komma över det tror ni?

• Anonym (rädd)

Jag är nästan lite som din sambo. =( jag vågar knappt heller ha sex längre , fick barn för 4mån sen o jag är livrädd att jag ska bli gravid igen även med kondom o avbrutet, har redan gjort 3 gravtest =( . Men ska träffa bm om någon vecka och skaffa p-piller. så då lugnar jag väll ner mej.

Svar på tråden Han tror att jag ska bli gravid varje gång - och vågar inte ha sex!