• Fifi

navelsträng runt halsen, kejsarsnitt?

Har fått reda på att navelsträngen ligger runt bebisens hals (är i vecka 38). Förl.läkaren säger att även om de har all utrustning för att övervaka bebisen under förlossningen så kan det i detta fall innebära en risk för syrebrist osv. Han låter mig välja om jag vill föda naturligt eller med kejsarsnitt. Jag förstår att det är ganska vanligt att navelsträngen ligger runt bebisens hals och att oftast går det bra att föda naturligt, men känner mig orolig då det också finns en risk för bebisen. Jag tror dessutom att jag skulle bli stressad och oroad under själva förlossningen då jag skulle tänka så mycket på navelsträngen runt halsen osv.

Men tanken på kejsarsnitt är ju inte så rolig heller, men då vet man iallfall med säkerhet att bebisen kommer ut helt frisk.
    Någon annan som går igenom något liknande, eller någon som vill dela synpunkter?

• Svar på tråden navelsträng runt halsen, kejsarsnitt?
  • TUA

Om du känner en sån oro så ta och prata med läkaren,så får ni bestämma hur du ska göra innan.

• THK

Hur upptäckte de det ? ultraljud ? jag skulle gå på snitt....

• TUA

JAG skulle gå på snitt jag med,även fast allt skulle vara övervakat på förlossningen.

• Fifi

Ja, det upptäcktes via ultraljud.

• Hanna36

Tycker det låter jättekonstigt att de vill snitta pga det. de flesta bebisar har ju navelsträngen runt halsen när de föds! {#lang_emotions_undecided}

~ Mamma till 3 goingar ~
  • zilja

men saken är väll den att fast navelsträngen är runt halsen så är det inge farligt i magen .. eftersom det e ingen risk att kvävas eftersom det e fett på navelsträngen att det glider alltså ... när min dotter kom ut 40+8 så hade hon 2 varv runt halsen men det gick fort att linda upp för barnmorskorna .. & hon måddde prima ...

• lia76

Jag föddes med navelsträngen runt halsen.
    Men det visste de inte om förrän vid förlossningen när jag var på väg ut.

Stella och Ida
  • Fifi
    Hanna36 skrev 2009-04-25 08:35:54 följande:
    Tycker det låter jättekonstigt att de vill snitta pga det. de flesta bebisar har ju navelsträngen runt halsen när de föds!
    Absolut, det är vanligt att bebisar föds med navelsträngen runt halsen, dock inte de flesta.. Dessutom finns det ju en risk när barnet har navelsträngen runt halsen, så är det ju bara. Risken för syrebrist är ju t.ex ganska stor. Och även om de flesta bebisar föds friska och krya, så finns det ju en liten del som inte gör det. Och det är just den risken som oroar mig.
  • nano

Tror dottern hade navelsträngen runt halsen hon med, har nåt luddigt minne av nån som sa det strax efter hon föddes. Födde vaginalt och allt gick jättebra.

• BlommyNess12

Min son föddes med navelsträngen runt halsen, men det visste de inte om förrän han kom ut.. Han mår bra idag, trots att vi hade en högriskförlossning (havandeskapsförgiftning + igångsättning)

Svar på tråden navelsträng runt halsen, kejsarsnitt?