• Behemot

Jag hatar när folk tycker synd om någon för att den är handikappad

Är det bara jag som blir irriterad på folk som ska "tycka synd om" andra? Till exempel för att de är handikappade.

Jag tycker att det kan vara så fruktansvärt nedvärderande! Varför skulle det vara synd om någon bara för att han är handikappad? De gör ju som alla andra och utgår ifrån de förutsättningar de har fått. Att tycka synd om en människa för att den inte kan gå är ju lika meningsfullt som att tycka synd om en människa för att den inte kan lära sig spela flöjt, räkna differentialekvationer eller spela pingis.

Det kan vara synd om handikappade precis som alla andra människor, men det är inte en naturlag att det är synd om handikappade.

• Svar på tråden Jag hatar när folk tycker synd om någon för att den är handikappad
  • Maria40

Visst måste man få tycka synd om andra, om de har en svårighet, det behöver ju inte vara ett handikapp - men därifrån till att "vältra" sig i det eller låta tycka-synd-om tanken bli något mer dvs att man behandlar dem på ett annat sätt är fel.

Menar, det är klart att någon som har svårt att gå ska ha hjälp av medmänniskorna med att hålla upp dörrarna mm men de ska inte ha den bästa köttbiten, största chokladbiten för att det är "synd" om dem.

Naturlagen om handikappade är ju ganska grym, de lämnas i naturen åt sitt öde, får ingen mat av föräldrarna, skuffas ur boet osv, bättre än så är vi människor.

• nano

Jag tycker synd om mina sambo (har adhd) OCH om mig, det är inte lätt att leva med ett handikapp men jag går ju inte runt och klappar honom på huvudet och säger "stackars dig".

• Zaria
    nano skrev 2009-04-25 10:31:08 följande:
    Jag tycker synd om mina sambo (har adhd) OCH om mig, det är inte lätt att leva med ett handikapp men jag går ju inte runt och klappar honom på huvudet och säger "stackars dig".
    Håller med.

Visst får man tycka synd om de med handikapp.
    Däremot går man ju inte runt och säger "guuud vad synd det är om dig" eller beter sig som att peroenen bara är en stackare.

Däremot kan man visa hänsyn och försöka ha förståelse för att vissa reagerar si eller så pga sitt handiakpp,inte av ren elakhet...beroende på vilket handikapp man nu har.
  • Behemot

Alltså det jag blir irriterad på är när defaultläget är att det är synd om folk för att de är handikappade.

Visa hänsyn och försöka underlätta kan man ju göra iallafall.

• Bedhead
    Behemot skrev 2009-04-25 08:41:42 följande:
    Är det bara jag som blir irriterad på folk som ska "tycka synd om" andra? Till exempel för att de är handikappade. Jag tycker att det kan vara så fruktansvärt nedvärderande! Varför skulle det vara synd om någon bara för att han är handikappad? De gör ju som alla andra och utgår ifrån de förutsättningar de har fått. Att tycka synd om en människa för att den inte kan gå är ju lika meningsfullt som att tycka synd om en människa för att den inte kan lära sig spela flöjt, räkna differentialekvationer eller spela pingis. Det kan vara synd om handikappade precis som alla andra människor, men det är inte en naturlag att det är synd om handikappade.
    Empati? Googla på det vetja!
  • Behemot
    Bedhead skrev 2009-04-25 10:40:17 följande:
    Empati? Googla på det vetja!
    Menar du att jag onte är empatisk för att jag inte vill hålla på att nervärdera folk?
  • Sniglar och Krut

Jag tycker oerhört synd om människor som är handikappade på ett eller annat sätt. Och det skäms jag inte för. Jag ser inget nedvärderande i det. Borde jag det?

Jag tycker synd om människor som sitter i rullstol för att det är bra mycket mer praktiskt att kunna gå och röra sig fritt. Bland mycket folk, i trapphus utan hiss, när det är bråttom in och ur bilen, när människor med mindre förstånd ställer sig och GLOR och osv, osv.
    Det är inte att se ner på en människa. Jag tror inte att han eller hon lever ett kasst liv och är automatiskt olycklig. Absolut inte. han eller hon kan leva ett fantastiskt liv och vara jättenöjd. Men jag tror inte att det är lätt alla gånger att sitta i rullstol och därför tycker jag synd om människor som måste göra det.

Jag tycker synd om människor som är döva och blinda också.

Jag tycker det är jättesynd att inte alla människor får må bra och vara friska, på alla sätt och vis.

• Polargirl
    nano skrev 2009-04-25 10:31:08 följande:
    ADHD ett handikapp?
    Someday my ship will come in, but with my luck I'll be at the airport.
  • Bedhead
    Behemot skrev 2009-04-25 10:43:00 följande:
    Menar du att jag onte är empatisk för att jag inte vill hålla på att nervärdera folk?
    Det är väl du som har bestämt dig för att det är nedvärderande att tycka synd om någon? Det Eller är det en internationellt fastslagen definition?

Jag undrar också om det finns någon sonm man får tycka synd om enligt dig? Svältkatastrofoffer? Barn utsatta för sexuella övergrepp? De gör ju också sitt bästa utifrån de förutsättningar de fått.
  • SaramedM
    Polargirl skrev 2009-04-25 10:46:39 följande:
    ADHD ett handikapp?
    Ja så klart det är!

TS; jag tycker synd om min dotter som har autism, hon kämpar så varje dag
    och ja det händer att jag tycker synd om mig och min man som är så låsta i livet
Svar på tråden Jag hatar när folk tycker synd om någon för att den är handikappad