• Fidelis ad urnam

80 000:- till mat/nöjen/shopping, 4 veckor USA

Hittade inte min andra tråd från tidigare beräkningar, så jag gör en ny. (jag är nog lite lat tror jag {#lang_emotions_undecided}  )

Vi åker om ca en månad till USA och ska bila runt i fyra veckor

NU är allt summerat och allt som ska in i reskassan är uträknat och allt som ska ut är bokat och klart.
    Efter allt är betalt (hotell/motell, all dyr sightseeing som disneyparkerna och New York pass, bensin, transfer, hyrbil och flyg) så har vi 80 000:- kvar för två personer under fyra veckors tid i USA.

80 000:-/ 28 dagar = 2857kr per dag för TVÅ personer till mat, övrig sightseeing och saker vi hittar på längst vägen och shopping.
    Dyrast kommer det bli med mat och shopping i New York, men där kommer vi bara spendera de första sex dagarna och sedan de sista två.

Vad tror ni, visst ser det OK ut?

Vi brukar inte göra av med så mycket, har bilat runt i USA några gånger tidigare, men glömmer alltid bort hur mycket vi hade med oss och vad som gick åt.

Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Svar på tråden 80 000:- till mat/nöjen/shopping, 4 veckor USA
  • Jelin

Oj! Det var en rejäl budget, tror inte du behöver oroa dig... :) När jag och min sambo bilade 4-5 veckor gick det åt max 40.000 för oss båda, inkl övernattningar och hyrbil+bensin. Mat är ju rätt billigt i usa, liksom shopping (förutom new york kanske) så ni kommer nog att ha pengar över till det mesta...

• nano

Låter helt underbart! Det låter ju inte svårt att klara sig på 2857kr/dag (när boende är borträknat), kommer gå jättebra tror jag.

• Fidelis ad urnam
    Jelin skrev 2009-04-25 10:20:51 följande:
    Oj! Det var en rejäl budget, tror inte du behöver oroa dig... :) När jag och min sambo bilade 4-5 veckor gick det åt max 40.000 för oss båda, inkl övernattningar och hyrbil+bensin. Mat är ju rätt billigt i usa, liksom shopping (förutom new york kanske) så ni kommer nog att ha pengar över till det mesta...
    Jo jag tror det jag också, har svårt att tro att vi kommer göra av med allt faktiskt.
  • Fidelis ad urnam
    nano skrev 2009-04-25 10:22:44 följande:
    Låter helt underbart! Det låter ju inte svårt att klara sig på 2857kr/dag (när boende är borträknat), kommer gå jättebra tror jag.
    Jag tänker så jag med. 2857 kr per dag, då det på de flesta ställen enbart handlar om att köpa mat, blir ju i dollar ca 300. En måltid för två personer brukar ju landa på 25-60 dollar beroende på vart man äter och längst vägen blir det bara en macka eller sallad från någon deli och det är ju ännu billigare.
    Nej detta kommer gå så bra så
  • xenaa

my god! Ni klarar er fint! trodde det var barn med i bilden men är de ni två tror jag ni kommer att ha en fin semester hehe. Jag vill meeeeeeeeeeeeeeeeeeed!!

• Fidelis ad urnam
    xenaa skrev 2009-04-25 11:39:53 följande:
    my god! Ni klarar er fint! trodde det var barn med i bilden men är de ni två tror jag ni kommer att ha en fin semester hehe. Jag vill meeeeeeeeeeeeeeeeeeed!!
    Skutta in i tvättmaskin, kör dig själv på 90 grader och krymp ner dig så får du åka i handbagaget
  • xenaa

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-25 11:48:09 följande:

Skutta in i tvättmaskin, kör dig själv på 90 grader och krymp ner dig så får du åka i handbagaget
    hahaha i min storlek får jag tvätta mig 180grader för att krympa haha nä, men man blir riktigt avis! jag vill så gärna åka till new york. Det får bli nrä man har pengar hehe.
    har ni sparat allt själva?
  • Fidelis ad urnam
    xenaa skrev 2009-04-25 11:50:02 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-25 11:48:09 följande: hahaha i min storlek får jag tvätta mig 180grader för att krympa haha nä, men man blir riktigt avis! jag vill så gärna åka till new york. Det får bli nrä man har pengar hehe. har ni sparat allt själva?
    Ja vi har sparat allt själv.
    Har ett resekonto som bara växer. Dels hade vi pengar kvar där från förra USA resan (vi betalade förra sommarens Kroatien resa med pengar som var kvar från resan innan den) och sedan läggs det varje månad in mer pengar.
  • vackrastarflow

Vilken drömresa och drömbudget!! Ni kommer ha det SKITBRA!
    Hur går rutten om man får fråga?

• Fidelis ad urnam
    vackrastarflow skrev 2009-04-25 15:58:49 följande:
    Vilken drömresa och drömbudget!! Ni kommer ha det SKITBRA! Hur går rutten om man får fråga?
    Jag hoppas verkligen att det kommer bli riktigt roligt

Rutten går som följer;
    New York 6 dagar, buss till Philadelphia och hämtar ut hyrbilen, New Haven/Yale, Niagara Falls, Fort Royal och därifrån Blue Ridge Drive ner till Columbia, Clearwater/Florida, Orlando och två Epcot och Seaworld, Fort Lauderdale By The Sea i 4 dagar med lite utflykter till Miami osv, Daytona Beach, Savannah, Washington, lämnar tillbaks bilen i Philadelphia och åker buss till New York för att fira 4th of July där innan vi åker hem igen.
  • xenaa

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-25 18:54:47 följande:

Jag hoppas verkligen att det kommer bli riktigt roligt Rutten går som följer;New York 6 dagar, buss till Philadelphia och hämtar ut hyrbilen, New Haven/Yale, Niagara Falls, Fort Royal och därifrån Blue Ridge Drive ner till Columbia, Clearwater/Florida, Orlando och två Epcot och Seaworld, Fort Lauderdale By The Sea i 4 dagar med lite utflykter till Miami osv, Daytona Beach, Savannah, Washington, lämnar tillbaks bilen i Philadelphia och åker buss till New York för att fira 4th of July där innan vi åker hem igen.
    ååh de låter som en underbar resa!!! dubbel aviiiiiiiiiiiis!!=)
  • Fidelis ad urnam
    xenaa skrev 2009-04-25 19:50:46 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-25 18:54:47 följande: ååh de låter som en underbar resa!!! dubbel aviiiiiiiiiiiis!!=)
    Ja det ska bli underbart, längtar ihjäl mig
    44 dgr kvar,,,nej jag håller inte räkningen
  • épouse

Till TS!

Att slösa pengar är inga problem hehe.
    Din budget ser bra ut. Fast man vet ju inte iofs hur mycket och vad ni shoppar.

• Fidelis ad urnam
    épouse skrev 2009-04-25 20:02:28 följande:
    Till TS! Att slösa pengar är inga problem hehe. Din budget ser bra ut. Fast man vet ju inte iofs hur mycket och vad ni shoppar.
    Vi har inga speciella saker som ska inhandlas.
    Jag ska köpa en väska och en klocka från Guess i New York, men det är allt jag har planerat.
    Men vi får se
  • épouse

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-25 20:06:58 följande:

Vi har inga speciella saker som ska inhandlas.Jag ska köpa en väska och en klocka från Guess i New York, men det är allt jag har planerat.Men vi får se
    Tro mig. När du är där så blir det ena och det andra hehe
  • Fidelis ad urnam
    épouse skrev 2009-04-25 20:09:58 följande:
    Tro mig. När du är där så blir det ena och det andra hehe
    He he he. Kan tänka mig det
    Men ska försöka lägga band på mig själv.
  • ThisIsMe

Oj, vad underbart det låter! Får man fråga hur mycket kalaset kommer kosta allt som allt?

• Fidelis ad urnam
    ThisIsMe skrev 2009-04-25 20:14:17 följande:
    Oj, vad underbart det låter! Får man fråga hur mycket kalaset kommer kosta allt som allt?
    Flyg, bensin (vi har räknat högt med 3 dollar gallon, att bilen drar 0,9 liter milen och att dollarn kostar 9 kr), allt boende, transfer, hyrbil och den sightseeing vi vet att vi ska göra landade på 48 944kr
    Fickpengar på 80 000:-

Totalt: 128 944:-

Men bensinkostnaden kommer säkerligen bli lägre då vi ska ha minsta bilen som drar mindre än beräknat och då bensinen kostar mindre än 3 dollar/gallon.
    Sedan blir nog sightseeingen billigare då dollarn inte kostar 9 kr.

Vi kommer säkerligen inte göra av med alla fickpengar heller.
  • vackrastarflow

jag vill också följa med... men jag stannar i clearwater när ni kör resten av Florida hihi!

4th of July i NY kommer bli sååå kul!

Svar på tråden 80 000:- till mat/nöjen/shopping, 4 veckor USA