• Helennnna

Vad kan man göra åt ögon som ständigt rinner?

Vad kan jag göra mot mina ögon. De rinner ständigt. Framför allt när jag är ute och det är ljust eller det blåser minsta lilla.

Även när jag är inomhus rinner det men dock inte lika mycket.

Googlade lite på det där och "känsliga ögon" kunde man få när man är äldre men jag är ju bara 20. Och som mamma är man ju ofta lite trött men det kan väll inte bero på det? Eller va tror ni? Minns inte när detta började men i några år har det varit såhär.

Tycker det är jätte jobbigt när man lägger en makeup och allt under ögonen bara rinner bort, och när folk på stan tror att man går runt och gråter. Det rinner även när jag inte har makeup så det är inte att jag är allergisk.

Har lite dålig syn, kan det bero på det med tro? Men isånnafall borde det väll ha börjat när jag gick i 9:an och min syn började bli dålig. Använder inte glasögon eller linser. Tänkte fixa linser snart.

• Svar på tråden Vad kan man göra åt ögon som ständigt rinner?
  • Amazina

Min man har samma sak. Och han har varken dålig syn, infektioner, smink eller annat. Jag tror inte man kan göra så mycket åt det. Det måste ju ha med tårkanalerna att göra (tror jag)... Kan du inte prata med en ögonläkare? Jag tror att många har samma problem som du!

• Helennnna
    Amazina skrev 2009-04-25 10:29:30 följande:
    Min man har samma sak. Och han har varken dålig syn, infektioner, smink eller annat. Jag tror inte man kan göra så mycket åt det. Det måste ju ha med tårkanalerna att göra (tror jag)... Kan du inte prata med en ögonläkare? Jag tror att många har samma problem som du!
    Okej. När jag googlade lite så läste jag i olika forum och det är Vanligt! Det stod att man kunde testa visin (stavning?) från apoteket eller Blue Berry (vet inte heller hur det stavas.). Den finns bland annat på bodystore.com och är en vitamin, minns inte vad den innehöll men vet inte om jag ska testa.

Någon med erfarenhet?
  • Maggis

Sådär hade jag och fick spola tårkanalerna. Då försvann det. Trevligt var det inte men helt klart värt det.

//Maggis
  • lokisse
    solglasögon
    De omnibus rebus et nonullis aliis
  • carola1977

Kontakta en ögonläkare. Jag tror det går att operera om inget annat hjälper.

• Helennnna
    Maggis skrev 2009-04-25 20:38:01 följande:
    Sådär hade jag och fick spola tårkanalerna. Då försvann det. Trevligt var det inte men helt klart värt det.
    Spola tårkanalerna? Du menar att man kanske har en infektion där?
  • Helennnna
    Maggis skrev 2009-04-25 20:38:01 följande:
  • Maggis
    Helennnna skrev 2009-04-26 19:27:18 följande:
    Njae, snarare att det blivit lite "skräpigt" där. Så förklarade de det för mig. Gissar att det kan bli så att kanalerna inte spolas rena av sig själva och behöver lite hjälp på traven. Efter den spolningen har bekymret i alla fall inte kommit tillbaka.
    //Maggis
  • Helennnna
    Maggis skrev 2009-04-26 19:29:15 följande:
    Njae, snarare att det blivit lite "skräpigt" där. Så förklarade de det för mig. Gissar att det kan bli så att kanalerna inte spolas rena av sig själva och behöver lite hjälp på traven. Efter den spolningen har bekymret i alla fall inte kommit tillbaka.
    Okej, vart hör man av sig om sånt då? vårdcentralen? gör det ont?
  • Mrs Charles

Men av torra ögon kan man få sådär! Rekommenderar celluvisc..

• Limefrukt

Jag hade väldigt rinniga ögon förut (ögontorrhet), då hjälpte det lite med ögondroppar typ systane, som lägger sig som en skyddande hinna på ögat.
    Men sen laseropererade jag mitt synfel och då försvann det helt!

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • tii

Jag har samma problem och har haft i flera år. Så fort jag går utanför dörren börjar ögonen rinna. Skittrist.

• Maggis
    Helennnna skrev 2009-04-26 19:34:44 följande:
    Okej, vart hör man av sig om sånt då? vårdcentralen? gör det ont?
    Jag gick via vårdcentral och fick remiss till ögon. Ont gjorde det inte; det spände lite och var rätt obehagligt men de droppade bedövning i ögat innan.
    //Maggis
  • sweet n sour

du kan ju ha problem med tårkanalerna, om det är stopp i tårkanalen så svämmar ögat över och är blött hela tiden. det löser man genom att läkaren löser upp stoppet med silvertråd. se till att få remiss till ögonläkare, eller skriv remiss själv så du får en riktig bedömning.

• Helennnna

Okej. Ska gå till apoteket och höra vad dom tror det kan vara, och testa med lite ögondroppar mot torra ögon osv. Fungerar inte det får jag gå och spola rent.. Fy det låter inget skönt!

Men ni tror inte det kan bero på att jag ser lite dåligt då? Att ögonen blir överansträngda? Det som gör att jag inte tror det är för att då skulle dom rinna inomhus med, inte bara utomhus. Visst dom rinner inne med men det är inte ofta. Utan det är vid blåst/ljust

• Helennnna
    Twiist3d skrev 2009-04-25 20:30:57 följande:
    Det är inte pollenallergi då?
    Pollenallergi kan det inte vara för det rinner på vintern med.
Svar på tråden Vad kan man göra åt ögon som ständigt rinner?