Blå runt munnen
Jag har sett att min dotter på två månader har blivit blå runt munnen några gånger. Det försvinner efter en stund igen. Det är inte i samband med amning utan kan komma när som helst. Någon som känner igen det?
Jag har sett att min dotter på två månader har blivit blå runt munnen några gånger. Det försvinner efter en stund igen. Det är inte i samband med amning utan kan komma när som helst. Någon som känner igen det?
puff
Jag tror nog att jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen och höra. Det skulle ju kunna vara något allvarligare.
Ring dit nu så får jag höra sen vad dom sa.
Jo jag har hört talas om det.. men jag tycker att du ska prata med bvc om det för jag tycker mig ha hört att det har nått med hjärtat att göra.. vill inte säga säkert men prata med dom för säkerhets skull..
el sjukrådgivningen
Tack för era svar. Ja det kan ha med syrebrist men eftersom det bara kommer korta stunder tänkte jag se om någon annan kände igen det. Men jag står i kö till sjukvårdsrådgivningen nu.
Va bra.. hoppas du får svar på vad det kan vara
Ts, vad sa de?
Allt väl med din lilla bebis? kram
Dålig syresättning. Jag fick så när jag var på vändningsförsök.
Hoppas att du fått hjälp och att det inte är något allvarligt!
För en vecka sen så fick min då 4 veckors bebis sådär. Hon blev helt blå runt munnen å jag blev ju livrädd å tänkte att de va syrebrist. Jag ringde BB å frågade å dom sa åt mej att ringa barnakuten så jag ringde dit å dom sa att vi fick komma in om vi ville eller avvakta, för då när jag ringde hade de blåa försvunnit. Men dom sa att vi skulle komma in om de kom tillbaka.
På kvällen kom de tillbaka så vi åkte in å dom undersökte henne å mätte syresättning å allt men allt va bra me henne. Dom visste inte riktigt va de kunde bero på men de va inte helt ovanligt att bebisar blir så. Om dom blev för kalla, tex på skötbordet så kunde dom styra sin cirkulation tydligen å då kan händer å fötter bli lite blåa, plus runt munnen. För då är värmen kvar i själva kroppen ist, alltså typ magen å så. Jätte svårt att förklara men de va ingen fara iaf.
Och på BVC sa dom att så här små bebisar inte har nå underhudsfett så de kan va blodkälen som syns igenom.
Om du är orolig iaf så åk in till barnakuten så undersöker dom henne. Vi fick stanna kvar över natten om vi ville men dom sa att dom kunde lova till nästan 100% att inget skulle hända å att de inte va nån fara så vi åkte hem.
Hoppas de här har kunnat lugna dej lite iaf å hoppas allt går bra för dej =)
Det kan vara syresättningen i blodet. Vi som har fått prematurbarn har alla varit med om detta flera gånger. Då prematurbarn är uppkopplade så kan man se på barnet att det blir lite blå/grå daskig runt mun o ögon. Man ser då på skärmen soim de är uppkopplade på att syresättningen i blodet faller. Oftast hämtar de sig själv ganska snabbt eller får man putta lite på barnet så försvinner det.
Jag säger inte att det men kolla med barnakuten.
Tack för era svar och ursäkta att jag dröjde men jag har inte hunnit vara inne på några dagar. Jag pratade med sjukvårdsrådgivningen och efter ett ganska långt samtal bestämde vi att jag skulle se efter när hon blev blå. Om det skedde i samband med att hon frös kunde det bero på det annars skulle jag ringa igen. Jag har nu sett det flera gånger och även då hon är varm. Min sambo och tre andra har också sett det så vi har tid till läkaren imorgon. Igår var hon även blå mellan ögonen. Jag uppdaterar när vi varit hos läkaren. Hoppas det är som Linated skriver.
Tack för uppdateringen
Hoppas ni får något bra svar i morgon då.
Lycka till hos läkaren idag!
Vi blev skickade med remiss till barnakuten eftersom distriktsläkaren ville att en barnläkare skulle titta på henne. Väl där blev hon blå igen inför läkaren så hon kontrollerade syremättnaden i blodet men den var bra. Hon kunde höra ett litet blåsljud på hjärtat men kunde nästan lova att det handlade om en omognad som är "normal" hos spädbarn. Vi ska dock kontrollera hjärtat med ultraljud och blir kallade inom några veckor.
Läkaren trodde det kunde vara att huden är tunn och blodkärlen syns igenom, så jag hoppas det är det.
Tack för ert stöd
Min flicka hade blåsljud på hjärtat förut å det växte bort.. dom säger att det är väldigt vanligt att små barn har så.
Ha en trevlig valborg
Skönt att höra att det verkar vara "normalt"
Ha en trevlig dag!
va skönt att det inte var mer allvarligt!!! jag skulle bli så rädd. ha en bra dag och krama era små en extra gång=)