• Mor Ko

    Förlovning-vilket finger?

    Okay, jag visste inte vilket forum jag skulle lägga denna inlägg...
    Men iallafall,. Jag har träffat en del folk som har förlovnings/bröllopsring på ringfingret på den vänstra handen, och också träffat folk som har/haft ring på den högra...
    Varför och Hur ska det vara egentligen?

    Alltså, min uppfattning, jag tycker enligt att det ska vara på ringfingret på den västra handen...

    Vad/Hur tycker ni?

  • Svar på tråden Förlovning-vilket finger?
  • Caroline08

    Jag tycker att den ska vara på vänsterhanden. Det kanske är kulturellt? Jag har jobbat tillsammans med en kvinna som är kurd och hon sa att de har ringen på högra handen när de är förlovade och så flyttar de över den till vänstra handen när de gifter sig.

  • ogidin

    Jag kommer den dagen det är dags att ha den på vänster ringfinger enligt svensk tradition. Min kompis som är irakier har den på höger ringfinger som är tradition för henne. När hon sedan gifter sig kommer ringen att flytta från höger hand till vänster.

    Vilken hand den ska sitta på är alltså kulturellt. Har för mig att jag hört att de flesta har den på höger, är tydligen enbart svenskar, amerikaner och några till som har den på vänster hand. Danskar har den nog på höger har jag för mig. Men är ej helt säker på det här.

  • Quiet thoughts

    vänster finger har jag jag min på samt vigsel.
    läste nånstans att det är vänster finger i vår sed typ, då nån slags ådra lär leda till hjärtat därav nån slags "kärlekssymbol"

    har dock hört som nån ovan skrivit att endel länder byter han senare vid giftemål.

  • Mornie Alantie

    En holländare jag träffade berättade att i Holland har protestanterna ringen på höger ringfinger under förlovningen och byter sen till vänster när de gifter sig. Katolikerna gör tvärt om. Kan ha varit tvärt om med händerna, minns inte exakt. Poängen var iaf att det var omöjligt att veta om någon var gift eller förlovad eller vilken religion de tillhörde

  • Tecken

    I Sverige är det vänster hand, men jag tror att det är höger i t ex Norge.

  • sofilosson

    Vi har våra ringar på vänster ringfinger. Träffade en tjej när jag pluggade som gift sig i Danmark. Där har de ringarna på högerhanden, så det har hon också, även om hon är svenska.

Svar på tråden Förlovning-vilket finger?