• Anonym (FET)

Mår så dåligt så har slutat äta :-(

Hade ett förhållande i ca 7 år där jag efter 1 år blev misshandlad både psykiskt och fysiskt, hade problem med att ta mig ur det och mådde enormt dåligt, gick upp 62 kg i vikt från 79kg till 141kg. När jag för ca 1½ år sedan tog mig ur förhållandet började min vikt rasa, jag träffade en ny man och mådde kanon. Men nu har jag börjat må dåligt igen, denna gången är inte problemet att jag tröstäter utan äter inte alls. Mår dåligt när jag ser mat och godis, och verkligen gråter när jag måste äta, försöker undvik det i största möjliga mån. Vet inte vad jag skall ta mig till?
    Jag är fortfarande FET, VÄGER 110 KG, och jag hatar verkligen mig själv för att jag har utsatt kroppen för detta. Vad skall jag gör för att få en normal syn på maten igen?

• Svar på tråden Mår så dåligt så har slutat äta :-(
  • Anonym

Anonym (FET) skrev 2009-04-25 14:05:31 följande:

Hade ett förhållande i ca 7 år där jag efter 1 år blev misshandlad både psykiskt och fysiskt, hade problem med att ta mig ur det och mådde enormt dåligt, gick upp 62 kg i vikt från 79kg till 141kg. När jag för ca 1½ år sedan tog mig ur förhållandet började min vikt rasa, jag träffade en ny man och mådde kanon. Men nu har jag börjat må dåligt igen, denna gången är inte problemet att jag tröstäter utan äter inte alls. Mår dåligt när jag ser mat och godis, och verkligen gråter när jag måste äta, försöker undvik det i största möjliga mån. Vet inte vad jag skall ta mig till?Jag är fortfarande FET, VÄGER 110 KG, och jag hatar verkligen mig själv för att jag har utsatt kroppen för detta. Vad skall jag gör för att få en normal syn på maten igen?
    hej söt.....försök att lyssna på vad kroppen "säger"....ge den vad den behöver.
    Använd sunt förnuft, rör på dig...promenera nu när det e fint väder....
    om du nu har tappat aptiten så gör det ingenting, du har ju nått att ta av om vi är ärliga...försök bara att dricka och ät lite lite för att få i dig lite näring.
  • Anonym (FET)
    Anonym skrev 2009-04-25 14:09:43 följande:
    Anonym (FET) skrev 2009-04-25 14:05:31 följande:
    hej söt.....försök att lyssna på vad kroppen "säger"....ge den vad den behöver.Använd sunt förnuft, rör på dig...promenera nu när det e fint väder....om du nu har tappat aptiten så gör det ingenting, du har ju nått att ta av om vi är ärliga...försök bara att dricka och ät lite lite för att få i dig lite näring.
    Tack för ditt svar!
    Jag rör på mig, tränar 2-3 timmar 5 dagar i veckan..dricker mycket vatten, åt i förrgår, men känner ingen hunger alls.. igår va dock svårt att träna för hade inte samma ork, men kan bara inte stoppa nåt ätbart i munnen..
  • Anonym (förstår)

Hej!
    Jag tycker inte att det är så bra att du inte har aptit även om din kropp har att ta av. Ätstörning är aldrig bra oavsett om man är över- elle underviktig. Bra att du inser vikten av att få en normal syn på maten. Om jag var dig skulle tala med en läkare.
    Min man forskar lite om ätstörningar, jag kan tala med honom senare och fråga om han har några råd.

• Anonym

Anonym (FET) skrev 2009-04-25 14:13:16 följande:

Tack för ditt svar!Jag rör på mig, tränar 2-3 timmar 5 dagar i veckan..dricker mycket vatten, åt i förrgår, men känner ingen hunger alls.. igår va dock svårt att träna för hade inte samma ork, men kan bara inte stoppa nåt ätbart i munnen..
    ok, men va inte orolig...det är en lite svacka för att du mår dåligt. Köp lite måltidsersättning så du får i dig din närig annars riskerar du att bli yr o mår pyton. Du kanske ska dra ner på träningen nu när du ej äter tillräkligt.
    Ge dig själv tillstånd att må dåligt ,ta dig igenom detta och va ej orolig......din kropp kommer att ge dig hungerkänslor när det är dax....lovar
  • Anonym (FET)

Anonym (förstår) skrev 2009-04-25 14:23:30 följande:

Hej!Jag tycker inte att det är så bra att du inte har aptit även om din kropp har att ta av. Ätstörning är aldrig bra oavsett om man är över- elle underviktig. Bra att du inser vikten av att få en normal syn på maten. Om jag var dig skulle tala med en läkare. Min man forskar lite om ätstörningar, jag kan tala med honom senare och fråga om han har några råd.
    Tack för att du tog dig tid att svara!
    Vart vänder man sig då? Vårdcentralen? Har ju haft denna rubbade synen ett tag men känns bara som om den blir värre och värre..
  • Anonym (jessika)

Slutar du äta för att du är deprimerad, eller för att du tänker på vikten?

Jag slutade själv äta pga depression, gick i genom samma sak som du. Jag vet hur svårt det är att få ordning på kroppen igen. Jag fick hjälp av en ätstörningsklinik. Även om jag inte hade en egentlig ätstörning så fick jag samtalskontakt och även näringsdrycker, vilket var oumbärligt för mig. Be om hjälp!

• Anonym (FET)

Anonym (jessika) skrev 2009-04-25 14:41:30 följande:

Slutar du äta för att du är deprimerad, eller för att du tänker på vikten?Jag slutade själv äta pga depression, gick i genom samma sak som du. Jag vet hur svårt det är att få ordning på kroppen igen. Jag fick hjälp av en ätstörningsklinik. Även om jag inte hade en egentlig ätstörning så fick jag samtalskontakt och även näringsdrycker, vilket var oumbärligt för mig. Be om hjälp!
    det är nog en blandning av båda, vet inte riktigt.. Har blivit som en fix ide bara att jag mår illa så fort maten kommer på bordet, klarar inte av att sitta och kolla på när folk äter längre ens...
  • Anonym (förstår)

Jag har nu talat med min man. Han säger att det inte är någon stor risk för hälsan nu om du fortfarande är överviktig och om du dricker mycket. Han tyckte att du skulle försoka dricka mycket mjölk och juice.
    Det farliga här är att du hamnar i ett mönster som du kanske inte kan bryta senare när du inte är överviktig längre, och då blir det farligt. Dessutom är det inte bara själva ätstörningen i sig som är problemet utan även din bakomliggande depression.
    Det klokaste du kan göra nu är att söka hjälp. Man kan helt enkelt gå till sin husläkare och berätta precis som det är. Han/hon kommer att remittera dig till den som kan hjälpa dig.
    Lycka till vännen!

• Anonym

motionera mkt och ät bara grönsaker typ... det är väldigt ohälsosamt att vara så pass fet... har du varit smal någon gång ts? kanske kan du aldrig vara riktigt smal...

• Anonym (FET)
    Anonym skrev 2009-04-25 15:03:01 följande:
    motionera mkt och ät bara grönsaker typ... det är väldigt ohälsosamt att vara så pass fet... har du varit smal någon gång ts? kanske kan du aldrig vara riktigt smal...
    jag är 179 lång och vägde mellan 70-79 kg innan, så direkt fet var jag inte då! OCH JA JAG VET ATT DET ÄR OHÄLSOSAMT det är därför jag kämpat med vikten och gått ner 31 kg, jag tränar 5 ggr i veckan så ja jag rör på mig..
  • Anonym (FET)

Anonym (förstår) skrev 2009-04-25 15:00:03 följande:

Jag har nu talat med min man. Han säger att det inte är någon stor risk för hälsan nu om du fortfarande är överviktig och om du dricker mycket. Han tyckte att du skulle försoka dricka mycket mjölk och juice. Det farliga här är att du hamnar i ett mönster som du kanske inte kan bryta senare när du inte är överviktig längre, och då blir det farligt. Dessutom är det inte bara själva ätstörningen i sig som är problemet utan även din bakomliggande depression.Det klokaste du kan göra nu är att söka hjälp. Man kan helt enkelt gå till sin husläkare och berätta precis som det är. Han/hon kommer att remittera dig till den som kan hjälpa dig. Lycka till vännen!
    Tack för att du tar dig tid, ja jag skall försöka ta kontakt med läkaren nästa vecka och se vad dem säger..
    Jag försöker verkligen att inte känna såhär, men det är lättare sagt än gjort..
  • Anonym

Hej gumman!
    Jag går just nu igenom en smärtsam separation och rasar i vikt. Försöker verkligen äta, men all mat smakar trä. Så jag vet vad du pratar om, lusten finns liksom inte.
    Mitt problem är samma som ditt eftersom jag inte heller kan äta, MEN jag var en pinne redan från början och nu börjar det bli läskigt. Har också funderat på nutritioner, men samtidigt så tänker jag att det ordnar väl sig...

• Anonym (jessika)

Anonym (förstår) skrev 2009-04-25 15:00:03 följande:

Jag har nu talat med min man. Han säger att det inte är någon stor risk för hälsan nu om du fortfarande är överviktig och om du dricker mycket. Han tyckte att du skulle försoka dricka mycket mjölk och juice.
    Håller inte riktigt med här. Näringsbrist i form av vitamin/mineralbrist tex kan man få trots att man är överviktig. Man tömmer alla kroppens reserver och det kan ge stora konsekvenser.
  • FH Mamma

Jag fick inte i mig någon näring alls i 3 månader pga kräkningar pga magsår.
    Jag trodde inte att lite näringsbrist kunde göra att man blev ett kolli utan närminne som inte klarade av något själv. Men tydligen kunde det bli så vilket jag själv är beviset på.
    Jag vägde runt 110kg när jag blev sjuk.

Jag lider av depressioner till och från och jag har fått tvinga mig att kliva ur sängen för att äta något under de perioderna.

Du vill gå ner i vikt men har problem med att äta?

Vad kan du äta? Frukt? sallader? soppa?
    Måste du äta bland folk? Jag föredrar ibland att äta ensam.

Kan du dricka proteindryck är det bra eller om du kan äta lite mat som tex soppa kan du köpa semper berikningspulver på apoteket.

• NadiaMi

Övervikt är iofs inte bra för kroppen, men att inte äta alls är faktiskt värre då kroppen inte kan spara på alla de näringsämnen man faktiskt behöver för att kroppen ska fungera.

Att ta kontakt med en ätstörningsklinik så du kan få hjälp med samtalskontakt och näringsdrycker så du iallafall slipper bristsjukdomar är ett absolut Måste TS. Om du inte gör det så riskerar du att få alla möjliga sjudomar orsakade av näringsbristen, för att inte tala om ett så pass dåligt immunförsvar att du kan bli rejält sjuk av en vanlig förkylning.

Du kan gå ner i vikt fast du äter.
    Det ena utesluter inte det andra.
    Och att du har så pass stor ångest kring mat att du inte ens klarar av att se andra äta visar att du absolut behöver hjälp med att få ordning på tankarna igen.

• Anonym (jessika)
    NadiaMi skrev 2009-04-25 17:27:22 följande:
    Om du inte gör det så riskerar du att få alla möjliga sjudomar orsakade av näringsbristen, för att inte tala om ett så pass dåligt immunförsvar att du kan bli rejält sjuk av en vanlig förkylning.
    Precis Vet tyvärr av egen erfarenhet, fick så många infektioner och sjukdomar för att jag gjorde som TS, så nu sitter jag här med kroniska besvär som jag får leva med resten av mitt liv. Det var inte värt det kan jag lova.
  • Anonym (förstår)

Anonym (jessika) skrev 2009-04-25 16:47:47 följande:

Anonym (förstår) skrev 2009-04-25 15:00:03 följande:Håller inte riktigt med här. Näringsbrist i form av vitamin/mineralbrist tex kan man få trots att man är överviktig. Man tömmer alla kroppens reserver och det kan ge stora konsekvenser.
    Det är klart man kan ha näringsblist även om man är överviktig. Men dricker man mjölk får man i sig de flesta av de viktiga näringsämnen. Men det är inte en långsiktig lösning till problemet så klart.
  • h8him
    Anonym skrev 2009-04-25 14:09:43 följande:
    Anonym (FET) skrev 2009-04-25 14:05:31 följande: hej söt.....försök att lyssna på vad kroppen "säger"....ge den vad den behöver. Använd sunt förnuft, rör på dig...promenera nu när det e fint väder.... om du nu har tappat aptiten så gör det ingenting, du har ju nått att ta av om vi är ärliga...försök bara att dricka och ät lite lite för att få i dig lite näring.
    Dum kommentar! Klart man behöver tillskott av näring varje dag! Man kan inte leva på de rester som kroppen lagrat!
  • Anonym (liknandesituatio)

Jag har det ungefär som du beskriver det. Levde med en kille i nästan sju år. Han misshandlade inte mig varken psykiskt eller fysiskt men vi hade det helt enkelt inte bra tillsammans och jag pendlade i vikt hela tiden. Vi bröt upp i höstas och kort där efter så träffade jag en ny kille som jag hade helt underbart med. Men nu har han dessvärre gjort slut och jag har ingen aptit alls. Jag vill bara inte äta. Bara ligger och gråter och gråter istället.
    Jag vet att jag måste få i mig mat för att få näring men det funkar bara inte.

Så jag vet iaf nästan hur du känner dig.

Svar på tråden Mår så dåligt så har slutat äta :-(