Vi använder APA systemet dvs skriver inte ut fullständiga källor i texten, bara i källförteckningen. Där kommer givetvis länken finnas.
Men i texten skriver jag tex "Här belyser svensson (2009) att..." Om jag då hittat den informationen på NE, vad skriver jag då? Författaren till texten finns, men jag kan väl inte skriva "NE menar att...." eller liknande?
Detta är ett direktcitat från NE och om jag vill ha det som ett citat i texten, måste jag efteråt visa varifrån det kommer.
"Den äldsta barnlitteraturen var inriktad på att förmedla kunskaper och råd både för detta livet och det kommande till ett tunt skikt privilegierade barn. (Nationalencyklopedin 2009)" Är det så jag skall skriva? Nej, företsne, titeln på artikeln skall nog stå här med kom jag på..! Ska nog ta och kolla i APA mallen lite tror jag
Men det där med inloggningbar sida, hm.. det var bra sagt! Jag har inloggning via högskolan jag går på, alltså har de lärarna med inloggning samma och kan logga in för att se sidan.. men inga andra såklart. Oj, hur gör man då?