Fick ej bort hela fästingen...
Upptäckte en svart prick bakom örat på sonen. Det var en pytte fästing som hade satt sig.
Vi fick inte bort hela, det är en liten svart prick kvar.
Vad ska man göra?
Upptäckte en svart prick bakom örat på sonen. Det var en pytte fästing som hade satt sig.
Vi fick inte bort hela, det är en liten svart prick kvar.
Vad ska man göra?
De sägs att det inte är någon fara om det är en liiiten udd kvar, den lossar.
Jag bor själv i ett mycket fästingsrikt område (Åland) och barnen och jag har haft bässar och ibland får vi bort allt vilket är det bästa men om det blir en miiiiniprick kavr typ som pricken över i.et här så brukar den komma bort av sig självt.Huvudsaken är att huvud o kropp i sig är borta.
Om den var liten från början (alltså inte hade svullit upp av allt blod) så är det säkert ingen fara om du inte fått bort hela. Ibland sitter en eller båda gaddarna kvar och visserligen är det ju bra att få bort dem så inte såret blir infekterat, men det är väl typ det värsta som kan hända. Ja, förutom borelia och TBE förstås.
Ingen fara! Tvätta med t ex klorhexidin och peta lite på resterna ett par ggr per dag så kommer det lossna om några dagar. Det kan bli en liten lokal infektion (rött, lite svullet) men det är ingen fara.
min dotter hade fått en fästning här om dagen, tyvärr lyckades jag inte få med huvudet ut.. Men jag ringde rådgivningen och hon sa att man ska INTE pilla på den, badda med alsolsprit och se om den kryper upp lite så du kan få ett tag med en pincett, men absolut inte pilla och gräva!!!
Sen är det jätteviktigt att kolla ett fästningbett i 2 veckor efter så det inte blir rött. oavsett om man får ut hela eller inte
Blir det rött är det vårdcentralen som gälller!
Jag ringde också sjukvårdsrådgivningen och hon sa att det absolut inte är någon fara eftersom den inte hade hunnit växa. Även att det inte är någon fara så länge som kroppen är borta.
När vi tittade närmare så hade vi nog fått bort hela ändå. Det var bara en röd liten prick där den hade suttit. Så vi är lugna