• choklaa

Läkemedelsräkning - någon som kan hjälpa mig?

Sitter här med läkemedelsräkning och har gått igenom en hel bok utan att hitta svaret hur jag löser denna två uppgiften.

men det är en som är svårare än den andra så alla räkneproffs där ute kan ni hjälpa mig?

Står så här;
    Rocephalin ordineras vid pneumoni orsakade av gramnegativa stavar och ges ofta intravenöst till barn, en gång per dygn. Rocephalin 100mg/kg kroppsvikt ordineras till en flicka. Flickan väger 35kg.
    Läkemedlet skall lösas i 100ml koksaltlösning och ges som intermittent infusion under 30minuter.
    Vilket blir dropphastigeten om ett droppaggregat med 20droppar/ml andväns?

Är det någon som kan detta???? HJÄLP??? Förvirrad över frågorna!!

• Svar på tråden Läkemedelsräkning - någon som kan hjälpa mig?
  • choklaa

Jag trodde det först, men de vill ju ha vad dropphastigheten blir om ett droppaggregat med 20dropparä/ml.

Sen vet jag inte hur jag ska räkna med de 100mg/kg behövs de överhuvudtaget för att lösa uppgiften.??

• Cinza

Jag tror inte du behöver ta med de 100mg/kg.

ml/tim*3= droppar/min om 20 är 1ml. Så du tar volym/tid och multiplicerar med 3.

• Novemberstenen

Håller med Cinza frågan är lurigt formulerad men det enda du behöver använda dig av är volymen (100 ml), tiden (30 min) och att 20 droppar är lika med 1 ml. Totala antalet droppar blir då 20x100=2000 droppar. Dessa ska in på 30 minuter. 2000 droppar/30 min = 66,7 droppar/minut

Vet inte hur Cinza har räknat men jag får inte hennes uträkning att stämma, men det kan vara jag som missuppfattat något av hennes resonemang.

• Cinza

Vi har lärt oss att vi kan omvandla ml/tim till droppar/min genom att dela med med 3. Likaså kan man omvandla dr/min till ml/tim genom att multiplicera med 3. Jag tänkte bakvänt i mitt förra inlägg.

Uträkning blir alltså 100ml/0,5 tim = 200
    200/3= 66,666666 vilket blir ca 67 droppar/min.

• Cinza

Denna omvändling fungerar dock bara om 1ml = 20 droppar.

• choklaa

Åååå vad underbart har suttit hela dagen med denna frågan och en till men nu förstår jag denna.

Hur kan man lösa denna i så fall då den är knepigt förmulerad?

Verksam substans med vikten 2.2gram ska först lösa i 10ml sterilt vatten (stamlösning). Därefter ska den uppkomna lösningen spädas till volymen 600ml. Beräkna den slutliga styrkan och ange den i massa/volym-procent??

• choklaa

Den lösningen jag tänkte till den sista där verksamsubstans är 2,2gram är så här:

2.2gram = 2200mg vilket man lägger löser i 10ml sterilt vatten.

Sen eftersom jag ska späda till volymen 600ml
    eftersom jag redan har 10ml och tar 600ml-10ml (stamlösning)

sen tog jag
    2200mg/590ml = 3.728813559mg/ml.

3.728813559ml/ml = 0.0032728g/1ml = 0.3728g/100ml = 0.3728%

KAN DETTA STÄMMA???

• choklaa

Någon?? Som vet om de kan stämma eller är jag helt ute och cyklar??

Svar på tråden Läkemedelsräkning - någon som kan hjälpa mig?