• glassen

Knytfri sjal?

Jag har bestämt mig för att köpa bärsjal nu när barn nr 2 kommer i juni. Selarna tyckte jag var alldeles för svåra att få på sig och jag tror det blir samma med en sjal som behöver knytas. Därför undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av de som inte behöver knytas. Vilken är bra?Avlastar bäst när man har en rygg som värker?

• Svar på tråden Knytfri sjal?
  • glassen

Tack. Men de knytfri sjalarna då. är de inte bra? Ringsjal har jag läst att det lätt blir snedfördelning och inte alltid passar för nyfödda, men det kanske är olika sorter.

• Teskedsmamman
    glassen skrev 2009-04-26 19:04:58 följande:
    Tack. Men de knytfri sjalarna då. är de inte bra? Ringsjal har jag läst att det lätt blir snedfördelning och inte alltid passar för nyfödda, men det kanske är olika sorter.
    Jo, jag bär inte lika bra i ringsjalen som i meitai-sjalen... och nyfödd har jag aldrig fått till i en ringsjal...
    Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • trädgårdstjejen

Du tänker väl på Tri-cotti och easyhug antar jag då du säger knytfria?
    De funkar bra, men ger inte samma stadga och avlastning som en långsjal gör. Har du ryggproblem så rekomenderar jag att du provar en långsjal (förslagsvis en trikå) det är verkligen lönt böket med att lära sig knyta den!

Jag hade både en Easyhug och en trikåsjal då dottern var liten och trikåsjalen var den som användes mest, Easyhugen tog jag då det var panik och det skulle gå fort. Sydde dessutom en i en större storlek också, som passade sambon. Det är nackdelen med de knytfria sjalarna, man måste ha en i rätt storlek.

• glassen

Ja, det där med storleken är ju lite knepigt. Det har ju blivit några extrakilon nu under gravditeten och det är svårt att veta hur länge de är kvar.
    Det låter som de sjalar man knyter är bättre, men jag vet hur jag brukar funka. Saker som är det minsta besvärligt används inte. Måste man knyta varje gång eller kan man ha en färdig knytning så den bara är att trä på?

• glassen

Men måste man knyta upp den när man tar av den? Det är ju inte så kul att gå runt med en sjal på sig hela tiden och dessutom kan det ju bli en varm sommar. Jag vill kunna trä på den snabbt och lätt när jag behöver använda den.

• trädgårdstjejen
    glassen skrev 2009-04-28 21:14:14 följande:
    Men måste man knyta upp den när man tar av den? Det är ju inte så kul att gå runt med en sjal på sig hela tiden och dessutom kan det ju bli en varm sommar. Jag vill kunna trä på den snabbt och lätt när jag behöver använda den.
    Det finns ju ergonomiska selar också som man kan ha från det att barnet är litet, kika på Beco butterfly och Manduca!
  • glassen

Jag provade flera olika selar med första barnet. Kan inte tänka mig att köpa en till för de var så besvärliga att få på. Tror jag får lägga ner hela grejen och bära i famnen istället.

• lennartsdotter

Jag tycker den knytfria Tricottin var super när E var nyfödd. Enkel att använda och bekväm. Tyvärr så belastas man bara över axlarna så den blir jobbigare när barnet blir större. När E kom upp i 7 kg bytte jag till en långsjal istället och det var toppen. Kan bara använda Tricottin korta stunder nu när han väger över 8 kg.

• glassen

Tack. Det kanske är så att de knyfria bara passar i början. Men skönt att höra att det är någon som har haft en positiv erfarenhet.

• lennartsdotter

Jag skulle lätt säga att Tricottin var värd de där 500 kronorna jag lade på den för jag använde den mycket de första 3-4 månaderna. Under tiden kan man lära sig att knyta långsjal så när Tricottin inte räcker till kan man lätt byta till en långsjal.

Och som sagt, Tricottin går att använda kortare stunder även när bebisen har blivit tyngre. Jag rekommenderar den alla gånger till den som inte har använt sjal tidigare. En bra "invänjning".

• glassen

Tack. Då ska jag nog satsa på en sådan. Det är ju de första månaderna som omställningen är störst och inte tiden/orken finns att knyta någon besvärlig sjal. Då hinner man ju märka om bebisen trivs i sjalen också.

• AMFA

jag har en trikå-sjal som man knyter. Den knyter jag på morgonen och sen är den på hela dagen. (dock inte alla dagar jag använder den.) I sommar har jag nog tänkt att bara ha ett tunt linne under, eller bara bh, om det är riktigt varmt och jag bara ska vara hemma.

(¯`°?.¸ ღ Malva 090117 ღ¸.?°´¯)
  • Rulltrappa

jag använder vanlig sjal (trikå) när jag går hemifrån med den och kan knyta inne i "lugn och ro", och en patapumsele när vi ska storhandla och "måste" åka bil, den går lite fortare att få på sig. har testat tricotti men föredrar patapumen. tricottin sitter lite löst, trots minsta storlek.

Svar på tråden Knytfri sjal?