• Xay1de

Ettåring som säger tvåordsmeningar?

Alltså, kan det här verkligen stämma? Sonen har pratat rätt bra sen han var 9-10 månader. Hans finmotorik är inte mycket att hurra för men prata det kan han iaf. Nu senaste tiden har han börjat säga "E de", "e de" hela tiden och håller fram saker åt mig och sambon, precis som om han frågar "vad är det här?" Om han t ex håller fram sin gosvovve och säger det och vi säger "Ja, det är vovven" så kan han lägga bort den och plocka upp en annan sak och hålla fram och säga "e de" igen.

Jag är själv svensklärare och anser mig ha rätt bra koll på barns språkutveckling, även om jag jobbar på gymnasiet. Och så vitt jag minns så kommer tvåordsmeningarna i tvåårsåldern. Inbillar vi oss bara eller använder han verkligen två ord i samma mening?

• Svar på tråden Ettåring som säger tvåordsmeningar?
  • morzan4

Låter troligt att han säger enklare tvåordsmeningar redan nu. Kul, det är roligt när språket kommer!

• Ärla Minou

Kan han väl. Eller så är det ljudhärmning utan egen konstruktion dvs utan egen ihopmontering av ord. Hur gammal är han mer precist?

Min pojke närmar sig två men pratar i tre fyra ordsmeningar sedan ett par månader tillbaka.

• Xay1de

Ja, som min kusin sa för ett tag sen "Inte konstigt att han pratar så mycket, så mycket som du och J surrar. Han kommer bli världens jobbigaste tvååring sen. Blablablablablabla...Han kommer surra tills öronen blöder på er..."

Vi har alltid pratat mycket med honom och förklarat vad mamma och pappa gör, sen han var jätteliten. Sen läser vi minst en sagobok per dag, sen länge tillbaka. Det gör ju att jag kan tro på att han är tidig med talet. Men till saken hör att han är tvåspråkig och de barnen kan bli senare med talet, det är därför jag är lite fundersam

• nänänä

Självklart kan några få barn säkert säga några 2-ordsmeningar när dom är 1 år.
    Min systerdotter pratade i flera 2-ordsmeningar då.
    Min dotter är nu drygt 2 år och henne kan jag prata med och hon pratar i långa meningar tillbaka och kan berätta både det ena och det andra.
    Man brukar säga att de "ska" kunna tala i 2 - ordsmeningar vid 2 år, men många barn pratar mycket mer då.
    MIn dotter började att prata i flerordsmeningar när hon var 1,5 år och då "ska" de kunna säga 8-10 ord. Men självklart är det massor av barn som kan mer än det.
    Så visst kan ditt barn prata i 2-ordsmeningar redan.

• Xay1de

Ärla Minou skrev 2009-04-26 00:04:42 följande:

Kan han väl. Eller så är det ljudhärmning utan egen konstruktion dvs utan egen ihopmontering av ord. Hur gammal är han mer precist? Min pojke närmar sig två men pratar i tre fyra ordsmeningar sedan ett par månader tillbaka.
    Han blir ett den åttonde maj. Men kan det vara ljudhärmning om han inte har hört oss säga orden innan han säger dom?
  • TUA

Min son har sen ett par veckor sagt :Titta där och sen så påkar han och sen så frågar han :vad är de? och visar oss,han fyllde ett år i februari,det anser bvc här vara tidigt.
    Älste sonen var mkt tidig i sitt språk han med och kunde vid tex två och tre månader gammal då han kunde säga långa 7-8 ords meningar rent.

• mirre2

kan ju stämma nu va ju tindra iaf 1½år men sa då *ska oxå kissa skogen* hon har alltid pratat rent oxå har 3 barn före henne ingen av dom har varit så tidiga
    nu e Tindra 3½år pratar bättre än sin storasyster på 5år som sakt alla e olika tack och lov för det

• Moll

Visst är det så! "E de?" är ju ett fantastiskt sätt att få reda på saker, klart han snappat upp det och använder det! Känner igen det från min dotter, hon var också runt ett år när hon började fråga om allt.

• Xay1de
    nänänä skrev 2009-04-26 00:06:55 följande:
    Självklart kan några få barn säkert säga några 2-ordsmeningar när dom är 1 år. Min systerdotter pratade i flera 2-ordsmeningar då. Min dotter är nu drygt 2 år och henne kan jag prata med och hon pratar i långa meningar tillbaka och kan berätta både det ena och det andra. Man brukar säga att de "ska" kunna tala i 2 - ordsmeningar vid 2 år, men många barn pratar mycket mer då. MIn dotter började att prata i flerordsmeningar när hon var 1,5 år och då "ska" de kunna säga 8-10 ord. Men självklart är det massor av barn som kan mer än det. Så visst kan ditt barn prata i 2-ordsmeningar redan.
    Ja, 8-10 ord har han klarat av länge, och nya ord kommer det hela tiden. Det roligaste är "Mitääää" (han pratar finska och svenska, mitä betyder va? eller vad?)
  • nänänä
    TUA skrev 2009-04-26 00:07:48 följande:
    Älste sonen var mkt tidig i sitt språk han med och kunde vid tex två och tre månader gammal då han kunde säga långa 7-8 ords meningar rent.
    pratade han så mycket när han var två tre månader? nej förstår att han var 2 år och 3 månader. min dotter på drygt 2 år pratar också jättelånga meningar, men hon pratar inte helt rent. hon kan inte säga R, utan det blir J. men man förstår ändå jättebra vad hon säger, tex ...... snojet rinnej, jag måste tojka näsan innan det jinner in i munnen.
Svar på tråden Ettåring som säger tvåordsmeningar?