• Wirre

bitare

har fått en bitare till unge... inte så kul vill jag säga.
    Hon biter då hon är arg och ledsen. Mest biter hon sin tvillingbror men även vi andra kan få oss ett bett...

Vad ska jag göra för att få henne att sluta???? Dom börjar på dagis den 4:e och jag är jätte rädd att hon ska bita de andra barnen...

snälla hjälp mig...

• Svar på tråden bitare
  • supertvillingmamma

Min ena tvillingflicka var också bitare. Bet sin syster så ofta att dagis trodde hon blev misshandlad för hon hade så många blåmärken efter betten. Min flicka bet aldrig andra barn på dagis (vad jag vet), bara sin syster. Vilket var skönt för man behövde inte skämmas inför andra föräldrar. Men bitandet höll bara på i några få månader. Det är en period som är jobbig men som går över. Det man ska göra är att markera att det är fel att bita men räkna inte med att barnet slutar direkt, det gjorde inte min i alla fall.

• hannaliza

Vissa barn biter helt enkelt - det man kan göra är att försöka förekomma, säga nej om det händer och lyfta bort.

Förskoleperonal är vana vid bitbarn och när de är på förskolan är det deras ansvar. Du kan inte göra något åt det som händer där utan får jobba med det hemma - och så sköter de det på förskolan. Tex genom att punktmarkera med en personal under en period.

Det brukar lösa sig...

• Wirre

jag kommer bara ihåg hur syrran kände när hon hämtade sin son och han hade bitit ett barn.. en hemsk känsla... det är inte så kul att hon biter sin bror men det kommer kännas värre om det blir ett annart barn..

Svar på tråden bitare