skabb?
Någon som haft skabb? hur märker man det?
Någon som haft skabb? hur märker man det?
Jag har haft det. Fick det på handen och det kliade som satan. Man kunde se små vita sträck under huden. det var skabbens gångar. brrr vidrigt jag vet. det var min dåvarande kk som smittade mig.
jag har sån jäkla klåda på fingrarna och tårna, tror jag är allergisk mot något men läste att skabb kan ge sånna symptom.ser inga vita gpngar.mest röda torra områden.
Anonym (skabb) skrev 2009-04-26 09:05:29 följande:
syns gångarna alltså i handflatorna och på fotsulorna?
Anonym (skabb) skrev 2009-04-26 09:12:04 följande:
ok, har kollaat men ser inget sånt. syns det alltid?eller kan man ha skabb ändå?
Anonym (skabb) skrev 2009-04-26 09:17:43 följande:
Jag hade skabb för lite mer än ett år sedan. Det var en ganska kul historia då min bästa kompis pojkvän hade det - hon blev smittad av honom via sex och sen blev jag smittad av henne genom att vi sov i varandras sängar o.sv.
Vi sa åt hennes pojkvän att kolla upp hans när han började få utslag och det började klia och då sa han att hans mamma som var sjuksköterska hade sagt att det bara var torr hud, så vi brydde oss inte om det. Efter någon vecka började det klia på min kompis, hon fick röda "utslag" och gångar runt magen, armhålan och händerna. Under tiden skojade vi om skabb, men såg aldrig möjligheten.
Efter drygt tre veckor tog det slut mellan dem och jag fick liknande utslag på händer/fingrar och runt mina knäveck. Då gick jag till doktorn för jag stod inte ut och fick då berättat för mig att jag hade skabb, så det var bara att ringa kompisen o berätta!
Vi behandlade oss med Tenutex och tog en 48-timmarsbehandling istället för 24, då vi ville vara säkra. Tvättade alla kläder och sängkläder och vädrade jackor och annat tänkbart. Inget kul att ha, men skönt att bli av med det!
Glömde berätta att det var röda små prickar och utslag som man såg till en början. Dem kliade hemskt mycket, efter ett tag såg man små gångar runt om utslagen. Vi tittade med förstoringsglas.