• Anonym (Gravid)

Operation mot snarkproblem?

Jag är sambo med en kille som snarkar.
    Han tar sån snarkspray innan det är läggdags, men den hjälper inte hela natten. Redan efter några timmar börjar han snarka och rossla igen.
    Speciellt då han ligger på rygg.

Jag får ägna natten åt att puffa och försöka vända honom till sidoläge.
    Det är inte det lättaste , då jag själv är höggravid.

Jag har försökt prata med honom om detta. Jag har även pratat med hans mamma, som berättat att han egentligen skulle opererat polyperna som liten. Det blev ingen operation, då han tydligen vägrade? Konstigt att låta ett litet barn avgöra sitt eget bästa kan man tycka..

Min sambo får andningsuppehåll ibland under nätterna. Det är både störande och oroande.

Han har ca 15 kilos övervikt. Läste i en artikel att övervikt påverkar snarkning i allra högsta grad. Min sambo är inte världens mest aktiva människa.. Han spelar dator ungefär 6-8 timmar om dagen.

Han har en bettskena som han inte brukar. Läste att även en sådan kan lindra..

Han är sjukskriven för koncentrationssvårigheter, lättretlighet, nedstämdhet. Dessa symptom kan gott bero på hans dåliga sömn.
    På dagarna är han ofta väldigt trött och har svårt att fokusera...

Vad ska jag göra egentligen?Försöka få hans mamma att prata med honom igen?

Vi ska få en liten bebis till sommaren och jag vill att det ska bli så bra som möjligt. Utan att behöva sova i separata rum.

• Svar på tråden Operation mot snarkproblem?
  • KossanMuu

Han måste gå till läkaren. Sömnapne heter det han har och det är farligt just eftersom han får andningsuppehåll. Han kommer då få hem nån maskin och en bettskena som han ska ha när han sover för att förhindra andningsuppehåll.

• Anonym (Gravid)

Det är inte lätt att övertala honom. Jag försökte nu imorse visa en sida som skriver om sömnapne. Han vägrar ta det till sig.
    Men dethär problemet försämrar ju våran livskvalitet!

• Anonym (Gravid)

jag e villig att följa med honom till läkaren. De har öppen mottagen varje förmiddag från klockan åtta. Jag sitter gladeligen där med honom tills han ska in till läkaren. Det måste ju finnas hjälp att få! Jag tror han skulle bli en lyckligare människa om han fick bukt på detta problem.

Han har blivit utskriven Flonixol tror jag det heter, mot koncentrationssvårigheter etc. Han har sökt hjälp på en psykisk mottagning för att han mår dåligt.
    Tänk om han inte skulle behöva sån medicin om detta blev bättre..

• KossanMuu

Om han nu absolut vägrar (vilket jag tycker är korkat då det faktiskt är farligt att få andningsuppehåll) så finns det plåster på apoteket mot snarkning. Man sätter dem på näsan så att den utvidgas och luftvägarna öppnas upp. Funkar jättebra på mig iaf, men så är jag också bara vanlig snarkare. Men det kanske hjälper något.

Svar på tråden Operation mot snarkproblem?