• xenaa

Ni som har fått glasögon "sent"

Med sent menar jag typ vid 25 års åldern frammåt.
    Hur började ni märka att ni behvöde glasögon? Vilka tecken? När kände ni att det var dags att gå till optikern för en koll?

Är de bara vid läsning ni har glasögon eller heltid?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som har fått glasögon "sent"
  • Maria40

Jag upptäckte det genom att jag alltid fick ont i huvudet på jobbet efter lunch. Då gick jag och kollade synen, trodde jag behövde terminalglasögon - men nej, det var "vanliga" glasögon jag skulle ha.

Först hade jag bara svaga glasögon, men så småningom behövde jag olika vid läsning och när jag såg på långt håll. Så nu har jag glasögon med olika synfält (och inbyggda solglas mm). Det funkar jättebra.

• xenaa
    Maria40 skrev 2009-04-26 10:09:50 följande:
    Jag upptäckte det genom att jag alltid fick ont i huvudet på jobbet efter lunch. Då gick jag och kollade synen, trodde jag behövde terminalglasögon - men nej, det var "vanliga" glasögon jag skulle ha.Först hade jag bara svaga glasögon, men så småningom behövde jag olika vid läsning och när jag såg på långt håll. Så nu har jag glasögon med olika synfält (och inbyggda solglas mm). Det funkar jättebra.
    Ah ok. Grejen är den att när jag gick på högstadiet upplevde jag världens huvuvärk för att min syn ansträngdes när jag skulle läsa av tavlan.
    Deras dom var att min syn var för bra och fick glasögon för att dämpa den lite om man säger så. Några år senare gjorde jag en ny undersökning och de sa igen att jag hade perfekt syn. så jag behövde inte ens glasögon jag fick då.

NU har jag börjat uppleva att texten i datorn ser suddig ut. Jag får nästan gnugga ögonen för att se texten och den suddigheten typ försvinna, fast den försvinner inte riktigt.
    Huvuvärken har jag eller migrän, vilket jag lider av ändå. Men inte så att jag kan tycka att det är synes fel att jag får ont i huvudet.
    Jag har börjat kisa oxå när jag ska läsa från tv, tex text-tv.

Så frågan är MÅSte den huvudäkren vara där för att det ska vara ett synfel liksom?

Ska ringa opitke ri mon och fråga om jag får en tid för koll, man blir ju lite orolig nu för synen blää
  • Maria40

Jag hade precis som du! Min syn var också bra, som yngre såg jag "för bra".

Men, det jag hade var astigmatism, dvs att ögonen ser "i kors", ögonmusklerna kan korrigera detta synfel själv så man ser perfekt men då ansträngs ögonmusklerna väldigt mycket så de blir överansträngda och man får huvudvärk.

Med glasögonen korrigeras detta synfel så ögonen inte behöver jobba i onödan. Glasögonen behöver inte vara starka, mina första var så svaga så jag såg lika bra utan glasögonen som med dem.

Jättebra att du kollar synen. Går du i skolan eller jobbar? Tänker att om du jobbar och har data-skärms-arbete så ska arbetsgivaren betala synundersökningen, den kostar ju ändock några hundringar. Och OM du behöver terminalglasögon så ska arb.givaren betala dessa (men inte vanliga glasögon).

• xenaa
    Maria40 skrev 2009-04-26 11:43:07 följande:
    Jag hade precis som du! Min syn var också bra, som yngre såg jag "för bra".Men, det jag hade var astigmatism, dvs att ögonen ser "i kors", ögonmusklerna kan korrigera detta synfel själv så man ser perfekt men då ansträngs ögonmusklerna väldigt mycket så de blir överansträngda och man får huvudvärk.Med glasögonen korrigeras detta synfel så ögonen inte behöver jobba i onödan. Glasögonen behöver inte vara starka, mina första var så svaga så jag såg lika bra utan glasögonen som med dem.Jättebra att du kollar synen. Går du i skolan eller jobbar? Tänker att om du jobbar och har data-skärms-arbete så ska arbetsgivaren betala synundersökningen, den kostar ju ändock några hundringar. Och OM du behöver terminalglasögon så ska arb.givaren betala dessa (men inte vanliga glasögon).
    ja precis det var inte alls starka glasögon jag hade då.
    Men ja jag ska till optiker, ska ringa dem i mon. Nej jag jobbar inte jag är mammaledig.
    Men sitter ju framför datorn nu när jag pluggar till körkortet.
    tack för tipset annars.
    vad kan de kosta en sån undersökning? typ 300-400 spänn?
  • Maria40

Ja, förmodligen runt 300-400 kr. Ibland har en del optiker "drive" att de bjuder på undersökningen om man köper glasögon hos dem och andra har att man får 2 par glasögon till priset av en osv. Så kolla runt lite, de brukar annonsera i tidningar, kanske även på hemsidor.

Om du vill ha glas som blir mörka i solen, så tänk på att det funkar bara utomhus, dvs om du kör bil så blir de inte mörka utan då måste du ha separata solglasögon.

• TheSunset

För ca 2 år sen hade jag nästan perfekt syn.
    Förra sommaren började jag få ont i huvudet..hade ständig huvudvärk jämt...så jag grät.
    Gick till läkaren som sa att jag skulle kolla synen vilket jag gjorde.

Japp glasögon behövde jag.
    Jag såg rätt så illa på ena ögat.
    Behövde glasögonen när jag läste, titta, tv.

Nu i efterhand kom jag på att sambon såg texten på tven men inte jag.

Men nu måste jag ha dom när jag kör..vilket jag inte behövde innan.

Idag har jag ännu värre.
    Kan inte vara utan glasögonen alls...

★ Hampus 990910 ★ Julia 061101 ★ Maxmillian 081124 ★
  • NoMercy

Det var jobbigt att köra bil i mörker, vilket jag gör mkt. Så jag kollade synen och hade ok syn men ett brytningsfel som jag nu inte längre kunde kompensera upp för.
    När jag satte på mig dom första gången så blev det bara wow, jag fick skärpa i mitt liv Så nu har jag dom hela tiden, märker ju stor skillnad vi datorn och så. Kan släppa ner mina axlar så jag har ju omedvetet suttit och spännt mig.

• norrlandsgumman

jag märkte det att jag började få ständigt huvudvärk, speciellt när jag läste eller såg på tv, och även när jag körde bil kunde jag vissa gånger inte riktigt vara lika koncentrerad som jag normalt brukar vara.

jag bestämde mej då att kolla synen för skojskull.. kunde vara bra o veta,
    och jag fick nästan en utskällning av optikern för att inte ha kollat den tidigare,
    för jag var i stort behov av glasögon.

Nu har det gått 7 månader sen jag fick dom och har ingen huvudvärk nå mer och känner men säkrare som billist :)
    jag har glasögonen på heltid.

synfelen jag hade var närsynt och brytningsfel samt en dold skelögdhet, som inte syns, men som ändå finns där.
    jag märker ju nu att ögonen känns mer avslappnade, behöver inte anstränga mej för att läsa osv.

men har tänkt göra en laseroperation om nått år där dom fixar till synen så jag slipper glasögonen... en kompis till mej har gjort det och hon ångrar det inte så :)

• Pysselgalningen

Jag har skelning, brytningsfel och astigmatism som ska åtgärdas efter avslutad ammning.

Ett tips när du sitter vid datorn. Kolla skärmens hertz nivå, den ska stå så högt som möjligt!

• xenaa

oj då kan man ha synfel trots perfekt syn hahaha eller ja det vet jag att man kan, men trodde det skulle dröja för min del. I mon ska jag ringa och kolla om jag får komma för en koll. för detta med att sitta vid datorn börjar bli jobbigt när allt blir suddigt och grötigt

• xenaa

Så, var hos optikern i måndags. fick en snabb tid och fick veta att jag behöver glasögon. Som jag trodde. Hon sa att jag hade brytningsfel i båda ögonen.
    0.25+ ska jag ha.
    De är iaf beställda och de kommer om någon vecka.
    Skönt så slipper man gruset i ögonen=)

• Mint

Jag hade jättebra syn i högstadiet, men i gymnasiet märkte jag att jag började se suddigt när jag satt längst bak i klassrummet. Jag fick ett par glasögon men använde dem aldrig.
    När jag var kanske 21 köpte jag linser som jag använde tills jag gick över till glasögon vid 24 ungefär. Jag funderar lite på att köpa linser igen, iallafall nu på sommaren för att kunna ha solglasögon, men alla kostnader med synundersökning avskräcker mig en smula.

Jag har glasögon jämt, åtminstone om jag ska titta på något som är minst 30 cm bort.

• norrlandsgumman

skönt att du fick en så snabb tid och att du nu ska få glasögon..
    min optiker sa till mej att jag ska använda mina glasögon 14 dagar i sträck för att vänja ögonen osv.. och i början var det riktigt obekvämt, tyckte dom var i vägen hela tiden.. men nu går det hur bra som helst.
    och du kommer känna skillnad sen - tro mej.. ögonen får vila på ett helt annat sätt och det är skönt.

xenaa skrev 2009-04-30 19:15:18 följande:
    Så, var hos optikern i måndags. fick en snabb tid och fick veta att jag behöver glasögon. Som jag trodde. Hon sa att jag hade brytningsfel i båda ögonen. 0.25+ ska jag ha. De är iaf beställda och de kommer om någon vecka. Skönt så slipper man gruset i ögonen=)
Svar på tråden Ni som har fått glasögon "sent"