Hadjelina skrev 2009-04-26 11:51:52 följande:
Vad det gäller just detta problemet kanske ni kan förklara för era män innan vad det är ni förväntar er? Kan också känna igen mig emellanåt, men det går nog åt båda håll för oss. Vi missar varandras signaler, tolkar fel och "stressar", stannar inte upp och njuter av stunden, fastän allt är upplagt för det. Kanske om man i stunden kan påminna partnern om vad man hade tänkt sig, och be henne/honom att slappna av en stund och se vad stunden erbjuder.Men TS, att din man har bristande respekt, trycker ned dig och ignorerar dig när du försöker prata med honom låter INTE bra!!! Ni MÅSTE kunna prata, han måste lyssna på dig och det MÅSTE bli bättre! han får INTE trycka ned dig! Då är det bättre att gå vidare på egen hand. Som sagts tidigare, man ska må bra av sitt förhållande, man ska vara med sin partner för att denne gör en lycklig, får en att le när man mår dåligt. Ens partner ska inte vara den som får en att må dåligt! När det blir så så måste man kunna prata om det och lösa det. I ett förhållande ska man måna om den andra, arbeta för att hjälpa denne att må bra. Och man är TVÅ i ett förhållande! Det är inte bara den ena som ska bjuda till hela tiden. Snälla medmänniskor, stanna inte i destruktiva förhållanden...
Angående det första så brukar jag påminna, fast jag försöker göra det på ett positivt sätt genom att säga: "-Vad trevligt vi har det, visst är det en fin dag?" och liknande saker, men då kan han fortsätta att vrålstirra ner i bordet utan att ens svara... Det tycker jag är respektlöst...
Vi hade det fint i början, han var romantisk och såg mig och det kändes som om det var precis så som det skulle vara, det man väntat hela livet på. Tro mig, jag HAR tagit upp detta, frågat hur han känner och vad vi kan göra för att få det bättre. Men han är nöjd. Ser inga problem, alternativt att det vissa gånger är jag som är problemet.
Vart går gränsen i ett förhållande innan det rör sig om psykisk misshandel? Att bli ignorerad är fruktansvärt jobbigt och frustrerande. När jag pratar med någon som inte svarar eller ens bemödar sig att ge en en blick...