• Anonym (migrän)

Tabletter mot migrän som är ok vid graviditet?

När jag var gravid förra gången fick jag migrän innan jag ens visste att jag var gravid. Har aldrig haft det innan des,, och heller aldrig efter det. Men det anfallet jag fick då var väldigt jobbigt och vi åkte in till akuten eftersom jag inte visste vad som hände. Tappade minnet och var allmänt snurrig och mådde skit...
    Någon som vet om det finns receptfria tabletter mot migrän att köpa? Jag planerar nu att bli gravid och vill inte råka ut för sån migrän igen... om det dessutom händer innan jag ens vet om att jag är gravid så kan jag ju inte be en läkare om det.

• Svar på tråden Tabletter mot migrän som är ok vid graviditet?
  • Anonym

det finns inga bra tabletter att ta vid graviditet. Alvedon, som ju inte alls hjälper, får man ta. Receptbelagt finns citodon som hjälper för vissa, dock inte alls för min egen del.

• regnbågsbaby

citodon ska man helst inte ta under graviditetens första trimester.. jag är gravid och lider av migrän och det finns inga migränmediciner man kan ta under graviditeten..inget jag vågar utsätta min bebbe för iaf.

♥Vi har en liten tuss i magen ♥
  • Jesster

Det finns receptbelagd migränmedicin man kan ta under graviditeten, men ingen receptfri.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Bumblebina

Både min läkare och min bm har sagt att det är helt ok om jag tar min Imigran nässpray om jag skulle få migrän. Mycket har forskats kring Imigran och graviditet och det är det läkemedel som man har mest erfarenhet kring i samband med graviditet. Den är iofs receptbelagd, men ändå. Nu har jag inte behövt ta den någon gång ännu under denna graviditet. Förra graviditeten fick jag tabletter utskrivna ,Sandomigrin, som jag skulle ta varje dag. Den gången hade jag tre migränanfall i veckan... Tabletterna gjorde dock att jag gick upp en hel del i vikt, 32½ kg, men jag slapp iaf migränen.

Så nej, något receptfritt förutom Alvedon, finns inte. Men ta dig till vc och få något utskrivet som funkar.

• Anonym

Zomig Nasal som finns på Apoteket fungerar bra mot migrän. I Fass så står det att det inte är känt om det kan påverka graviditet, och att man ska tala med sin läkare. Men det betyder ju också att det inte finns några kända fall där det HAR påverkat graviditeten.

Prata med din läkare om Zomig Nasal, och ger han/hon grönt ljus kan du köpa det på Apoteket om du känner att du behöver. Zomig Nasal var tidigare receptbelagt, men är nu receptfritt.

• Anonym (migrän)

Ja... jag vet inte riktigt vad jag ska göra. :( Jag skulle aldrig ta något som ens riskerar att göra något med den kommande bebisen. Men jag vet ju också sen förra gången hur snabbt migränen kan komma.. jag får väl helt enkelt vänta o se. Om jag får migrän igen så får jag ta upp det med BM eller läkare.
    Får jag det igen så vet jag iaf att jag antagligen är gravid igen. ;)

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-27 13:48:19 följande:
    Zomig Nasal som finns på Apoteket fungerar bra mot migrän. I Fass så står det att det inte är känt om det kan påverka graviditet, och att man ska tala med sin läkare. Men det betyder ju också att det inte finns några kända fall där det HAR påverkat graviditeten.Prata med din läkare om Zomig Nasal, och ger han/hon grönt ljus kan du köpa det på Apoteket om du känner att du behöver. Zomig Nasal var tidigare receptbelagt, men är nu receptfritt.
    Nej, det betyder INTE att det inte finns några fall där det skadat fostret. Det betyder att man inte gjort några sådana studier, så man vet inte om det kan skada eller inte.
Svar på tråden Tabletter mot migrän som är ok vid graviditet?