• Majsan G

Alla dessa stavfelet egentligen....

Jag har noterat en sak som fler och fler gör..... de stavar ordet "egentligen" som "igentligen". Det är inte bara ett felslint på tangentbordet, utan i och e är långt ifrån varandra, och det återkommer hela tiden.

Vanliga missar:
    egentligen / igentligen
    medan / medans
    verkligen / verkligen
    de, dem / dom

För att inte tala om särskrivningarna..... ville bara vädra ur detta. Jag blir chockad över hur mycket människors skriftspråk verkar försämras.
    Inte bara de som skriver som fjortisar med "e re inte läge att ta tag i d nu?" jag sitter ju som en analfabet - och har inte ens fyllt 30 än, men jag tycker inte att man skriver så........ är det jag som är tråkig, strikt och konservativ??

• Svar på tråden Alla dessa stavfelet egentligen....
  • Nisseblubb

Är det här en trolltråd med tanke på felstavningen i rubriken? :)

• ElmaJ

Nu får man faktiskt använda dom istället för de eller dem.

• emmsan123

du skriver vad jag tänker

Min finaste, Oskar 060329, lillebror Viktor väntas, BF 090614
  • lia76

Tycker väl det är OK att skriva slang så länge det inte är till myndigheter och sånt

sen ser jag inte felet på verkligen

Igenkligen är det många som säger, fast de skriver de tinte så (hoppas jag).

Sen det här med de, dem
    Vet man inte om det sk avar de eller dem så FÅR man skriova dom.
    Bättre det än att de skriver:
    -Dem ska på bio!

FInns mycket fel, men många dyslektiker också

Stella och Ida
  • Qaroliine

Din rubrik gör det hela skoj, du har synpunkter på andras stavning men skriver en rubrik som är helt.. åt skogen.

• Majuni

"alla dessa felstavade egentligen"

Jag har börjat reta mig mer och mer på särskrivningar, för att inte tala om de och dem.
    Jag kommer inte på någon särskild särskrivning just nu... men jag kan bjuda på ett par som jag nyss sett
    * e mot
    *någon stans

• lia76

Kanske hon är ironisk vad gäller rubriken?
    Så att folk skall förstå att tråden handlar om just stavfel

Stella och Ida
  • Svart ros

Jag undrar hur många trådar det finns egentligen som handlar om just exakt samma sak...
    Startas nya var och varannan dag känns det som.

• Mötley Crüe

Ja ditt eget skriftspråk är inte heller helt korrekt. Fel i meningsuppbyggnader, användning av säkert tio punkter i följd samt två frågetecken i följd. Så skriver man inte. Dessutom hittar du på egna ord, dvs ordet "felslint". Finns det egentligen något som heter så? Det är inte bara du som är strikt och konservativ!
    Skämt åsido. Jag håller med dig till 100%.

Svar på tråden Alla dessa stavfelet egentligen....