• uddevallatjej

Är det farligt att ligga på magen????

Är i v 22 och börjar få en liten mage.. Har varit på massage för några veckor sedan och låg då en kvart på magen.. Är det farligt?? Kändes ju inget konstigt!!!!

• Svar på tråden Är det farligt att ligga på magen????
  • bulankulan

Tror inte det är ngn fara attt ligga på magen.. Däremot skulle jag aldrig gå på massage när jag var gravid! Det rådet fick jag av min bm.. Det frigör massa i kroppen som inte är bra.. Men vad vet jag..

• Lussekatten87

Så länge det inte gör ont eller känns obehagligt på något sätt,eller som att du "mosar" magen så är det ju OK!
    Vet att man blir lite orolig,men jag låg på magen ibland men det kan jag inte längre (v 26)

• minnapinna

Nej, inte kan det vara farligt. Du märker väl om bebisen inte gillar det.

Jag sov på magen (framstupa sidoläge nästan) tills jag var i 8e månaden.

• Förälskad
    minnapinna skrev 2009-04-26 19:30:28 följande:
    Nej, inte kan det vara farligt. Du märker väl om bebisen inte gillar det.Jag sov på magen (framstupa sidoläge nästan) tills jag var i 8e månaden.
    Fast framåtstupat sidoläge är ju iof inte detsamma som att ligga på mage.
  • uddevallatjej

Jag frågade min bm och det var absolut inte farligt att gå på massage, Bara man talade om att man var grvid, sen om man googlar på det så rekomenderas massage, även på förlossningen=)

• Juhanna

Jag ligger på magen och är i v21, Med dottern låg jag ganska länge på mage och det blev inge fel på henne. Så länge det inte gör ont är det nog ingen fara

• Juhanna
    bulankulan skrev 2009-04-26 19:29:10 följande:
    Tror inte det är ngn fara attt ligga på magen.. Däremot skulle jag aldrig gå på massage när jag var gravid! Det rådet fick jag av min bm.. Det frigör massa i kroppen som inte är bra.. Men vad vet jag..
    Finns ju gravidmassage och det är typ som vanlig massage bara att bordet är anpassat för gravida och man fokuserar mer på de delar av kroppen som gravida brukar få ont i
  • Tindra06

När jag var gravid förra gången med min dotter så fick jag en weekend på selma lagerlöf spa. Då var jag bara runt 10 veckan och de gav inte massage till gravida alls. Kanske är olika

• SchumiFerrari
    Tindra06 skrev 2009-04-26 20:29:30 följande:
    När jag var gravid förra gången med min dotter så fick jag en weekend på selma lagerlöf spa. Då var jag bara runt 10 veckan och de gav inte massage till gravida alls. Kanske är olika
    De kanske inte hade någon som var utbildad på gravidmassage så därför ger de inte det..
    Noa ska bli storebror i augusti!!!
  • mellieB

Innan v13 ska man helst inte gå på massage pga missfalls risken, men sen gör det absolut ingenting. Man ska bara vara lite försiktig nere vid svanken att inte ta i där, men det vet ju alla massörer. Jag har vart både på vanlig massage och gravid massage helt underbart att få under graviditeten. Så de e absolut ingen fara=)

• Dimitra
    mellieB skrev 2009-04-26 21:44:35 följande:
    Innan v13 ska man helst inte gå på massage pga missfalls risken, men sen gör det absolut ingenting.
    Det är inte vad jag har hört.

Innan vecka 13 masseras man inte för att MF-risken är hög och den som drabbas vill gärna skylla på något och då brukar massören vara den man tar till.
    The Dimitra universe.
  • mamol
    Dimitra skrev 2009-04-26 21:47:49 följande:
    Det är inte vad jag har hört. Innan vecka 13 masseras man inte för att MF-risken är hög och den som drabbas vill gärna skylla på något och då brukar massören vara den man tar till.
    har också hört att de e för att mf risken e stor som man ska undvika massage innan v 13
  • Dimitra
    mamol skrev 2009-04-26 23:23:16 följande:
    har också hört att de e för att mf risken e stor som man ska undvika massage innan v 13
    Kika gärna in Sjukvårdsrådgivningen.se. Där står det lite om massage på gravida och inte ett ord om nån MF-risk och att man bör undvika massage under första trimestern.

Growingpeople.se och Niomanader.se och också skrivit om detta.
    The Dimitra universe.
  • mellieB

okii är säkert så men att massage ska vara farligt, det stämmer ju inte, varför skulle det då annars finnas gravidmassge??

• Bebs74

jag har legat på mage fram tills dess att det började kännas obehagligt plus att bebisen visade tydligt att det blev för trångt då.

massage är inte farligt under graviditeten. det är ju så underbart att få massage just under graviditeten. jag brukar halvsitta upp framåtlutad och det funkar jättebra.

• Elfva
    mellieB skrev 2009-04-26 21:44:35 följande:
    Innan v13 ska man helst inte gå på massage pga missfalls risken, men sen gör det absolut ingenting.
    Om det vore så att massage kunde framkalla mf så skulle inte världen ha så många abortkliniker, de skulle helt enkelt inte behövas i så fall. Massage kan inte framkalla mf...
    Det är ingen fara med massage, men man bör säga till så man kan få gravidmassage, dvs inte lika djup muskel massage...
  • minnapinna

Förälskad,
    fast om du läser en gång till så står det "nästan" framstupa sidoläge.

• Älskar Nova

Nej ja tror inte att de är någon fara att ligga på magen, men däremot skulle ja aldrig klara av att göra det för de räcker med att ja lägger mej för mycket på sidan så känns de som ja klämmer bebisen där inne och det kommer en obehaglig känsla i magen....mår typ illa...!!

Svar på tråden Är det farligt att ligga på magen????