• Amelié77

Reseadapter USA

Jag ska åka till USA snart och nu har jag börjat fundera på det här med hårfön och plattång. Jag antar att man måste ha en eladapter eftersom uttagen ser annorlunda ut, men hur är det med spänningen i strömnäten där? Vi har ju 220 V och de har 110 V. Hur går det ihop? Omvandlar adaptern även strömmen, eller måsta man kunna justera det på plattången och fönen? Det kan man inte på mina (vad jag vet i alla fall). Hur gör jag då? Help...

• Svar på tråden Reseadapter USA
  • Amelié77

Jag ska åka till USA snart och nu har jag börjat fundera på det här med hårfön och plattång. Jag antar att man måste ha en eladapter eftersom uttagen ser annorlunda ut, men hur är det med spänningen i strömnäten där? Vi har ju 220 V och de har 110 V. Hur går det ihop? Omvandlar adaptern även strömmen, eller måsta man kunna justera det på plattången och fönen? Det kan man inte på mina (vad jag vet i alla fall). Hur gör jag då? Help...

• Amelié77

Någon annan som vet? Har hittat en sån här adapter, men jag vet inte om den också omvandlar strömmen till rätt spänning eller om det bara är själva uttaget som omvandlas.

www.resklar.se/art-1.asp&iPageID=0

• SVejsan

Sådana adaptrar är enbart för stickpropens "pinnar". Spänningen brukar man få ställa om med ett pyttevred på hårfönen . Ibland kan en del transformatorer typ tfn-laddare samt även rakapparater kunna gå direkt utan att ställa in specifik spänning.

Det man MÅSTE tänka på är att ställa tillbaka spänningsomkopplaren i Europa igen annars brinner fönen upp!!!

• SVejsan

En transformator som gör vad du vill blir dyr och tung.

www.binarteknik.se/produkter/2010.phtml (längst ner på sidan och då klarar den inte ens och ge tillräckligt med ström till varken platttänger eller fönar ).

Så köp ny fån och tång eller.... skippa fåfängan det blir billigast

(besserwissern inom mig påpekar också att vad vi har i väggutagen nu för tiden och vad våra elgrejor är utförda för är 230V )

• SVejsan

En transformator som gör vad du vill blir dyr och tung.

www.binarteknik.se/produkter/2010.phtml (längst ner på sidan och då klarar den inte ens och ge tillräckligt med ström till varken platttänger eller fönar ).

Så köp ny fån och tång eller.... skippa fåfängan det blir billigast

(besserwissern inom mig påpekar också att vad vi har i väggutagen nu för tiden och vad våra elgrejor är utförda för är 230V )

• Alicat

jag tycker de resestickproppar man kan köpa är superdåliga. funkar inte alls om man åker till usa/canada med bara 110v. bättre att bara köpa det man behöver på plats. Själv använder jag inte hårfön mm men har bla batteriladdare som jag använder där.

• Amelié77

Ahaaa, det var nästan det jag gissade. Så en adapter är i princip värdelös då? Varför skulle man köpa en sån då...urdålig uppfinning ju Blir nog att köpa ny plattång där då...

• Lisabettan

jag har en adapter till min dator som jag köpte på claes ohlsson. Har även använt den för att ladda batterier till kameran. Då funkar det bra...

• SVejsan

Vissa elektriska saker går ju att ställa om med en spänningsomkopplare mellan 230 och 110 V och då är adaptern bra för du har ju fortfarande olika stickproppar! Batteriladdare och dylikt kan ju ofta köras på båda , det som kan skilja sig då är ju hur lång tid man behöver ladda...

Svar på tråden Reseadapter USA