• elinville

marsipanen på princesstårtan

Täntke göra en princesstårta till min sambos 30-års-fest, hans önskemål. Har sett man kan köpa färdiga "marsipanlock", men om man nu vill göra en egen med egen färg hur gör man då? Köper man vanlig marsipan på "rulle" typ??? KOmmer bli första gången jag gör tårta, så jag är nybörjare

En annan fråga: Ska man göra egen vaniljkrämsfyllning eller köra med marsan? Vad tycker ni? Och är det "vanlig" jordgubbsylt man använder?

• Svar på tråden marsipanen på princesstårtan
  • tessanior

Köp dekormassa, sugarpaste, på panduro. Finns i 1 kg- förpackningar där för 89 kr + att dom har en massa olika färger där med.

Jag brukar använda marsan vaniljkräm och istället för jordgubbssylt så tinar jag en påse/paket frysta jordgubbar och bara brer på som de är. Blir så sött med sylt.

• elinville

jahaaa...finns det sånt på panduro? Fiffigt! Smakar det likadant som marsipan eller?

Tack!! Bra tips

• tessanior

Lite sötare än marsipan tror jag men inte alls på fettigt eller vad man ska säga... Ganska god neutral smak tycker jag.

• Fåret Shaun

I riktig prinsesstårta ska det vara marsipan, och ett lager vaniljkräm blandat med grädde sen ett lager hallonsylt alt mer vaniljkräm med grädde.

Happ, vad ska man göra idag då?
  • elinville
    Fåret Shaun skrev 2009-04-26 21:20:44 följande:
    I riktig prinsesstårta ska det vara marsipan, och ett lager vaniljkräm blandat med grädde sen ett lager hallonsylt alt mer vaniljkräm med grädde.
    Men om man då ska göra ett eget "lock" med egen färg...vad använder man för marsipan då??
  • ashera

Köp vanlig, vit marsipan och färga med karamellfärg.

• tessanior

Då använder man sugarpaste

Visst, en riktigt kondis prinsesstårta är ju med marsipan, men jag antog att du skulle ha en täckt tårta bara och inte exakt en prinsess...

Det är dessutom mycket lättare att arbeta me dsugarpasten än med marsipan.

• mooogn