• elinville

marsipanen på princesstårtan

Täntke göra en princesstårta till min sambos 30-års-fest, hans önskemål. Har sett man kan köpa färdiga "marsipanlock", men om man nu vill göra en egen med egen färg hur gör man då? Köper man vanlig marsipan på "rulle" typ??? KOmmer bli första gången jag gör tårta, så jag är nybörjare

En annan fråga: Ska man göra egen vaniljkrämsfyllning eller köra med marsan? Vad tycker ni? Och är det "vanlig" jordgubbsylt man använder?

• Svar på tråden marsipanen på princesstårtan
  • tessanior

Köp dekormassa, sugarpaste, på panduro. Finns i 1 kg- förpackningar där för 89 kr + att dom har en massa olika färger där med.

Jag brukar använda marsan vaniljkräm och istället för jordgubbssylt så tinar jag en påse/paket frysta jordgubbar och bara brer på som de är. Blir så sött med sylt.

• elinville

jahaaa...finns det sånt på panduro? Fiffigt! Smakar det likadant som marsipan eller?

Tack!! Bra tips

• tessanior

Lite sötare än marsipan tror jag men inte alls på fettigt eller vad man ska säga... Ganska god neutral smak tycker jag.

• Fåret Shaun

I riktig prinsesstårta ska det vara marsipan, och ett lager vaniljkräm blandat med grädde sen ett lager hallonsylt alt mer vaniljkräm med grädde.

Happ, vad ska man göra idag då?
  • elinville
    Fåret Shaun skrev 2009-04-26 21:20:44 följande:
    I riktig prinsesstårta ska det vara marsipan, och ett lager vaniljkräm blandat med grädde sen ett lager hallonsylt alt mer vaniljkräm med grädde.
    Men om man då ska göra ett eget "lock" med egen färg...vad använder man för marsipan då??
  • ashera

Köp vanlig, vit marsipan och färga med karamellfärg.

• tessanior

Då använder man sugarpaste

Visst, en riktigt kondis prinsesstårta är ju med marsipan, men jag antog att du skulle ha en täckt tårta bara och inte exakt en prinsess...

Det är dessutom mycket lättare att arbeta me dsugarpasten än med marsipan.

• mooogn

Vanlig marsipan (brukar räcka med 500g till en "normalstor" tårta) som du färgar med gelé- eller pastafärg. Färgerna finns bl.a. på www.kakburken.se.

Ska tårtan ätas direkt är det bara att lägga på locket, som du kavlat ut på t.ex. vaxduk. Använd cocosfett eller florsocker för att inte marsipanen ska fastna på kaveln.
    Ska tårtan stå ett tag så måste du fodra maripanlocket d.v.s. pensla ett tunt lager smält smör, flytande margarin eller cocosfett så att marsipanen inte börjar "svettas", rinna, när den kommer i kontakt med grädde. Och som Fåret Shaun skriver så är prinsesstårta benänming på en viss slags tårta, inte marsipantårtor/klädda tårtor överlag
    Lycka till!
  • mooogn
    ashera skrev 2009-04-26 21:35:36 följande:
    Köp vanlig, vit marsipan och färga med karamellfärg.
    TS: Har man inte för mycket karamell-/hushållsfärg i marsipanen så kan det också gå bra Se bara till att den inte blir för blöt.
  • elinville

Nej, måste väl itne vara exakt en enl. defination princesstårta, så jag tacksamt emot alla tips. inklusive äkta princess

Jag ska göra den ljuuusblå...himmelsblå som Malmö FF så då kanske det funkar med liiite blå karamellfärg? SKa absolut kolla upp sugarpste också så får vi se vilkt som blir bäst

• queenofangels

lättaste sättet att kavla marsipanlocket e sen på ett stort bord. o för att de inte ska fastna i bordet så använder ja forsocker. funkar perfekt. superpaste är inte alls lika gott som maripan. de e rent socker. o om man ska ha de ska de va jätte tunt lager för annars blir inte tårtan god. den e mest för att den e mycke snyggare.

• tessanior

Kavla ut marsipanen/sugarpasten på en uppklippt plastpåse eller liknande och smeta sen på flytande margarin. Vänd sen över på tårtan,dra av påsen och jämna till.
    Det tycker jag är lättast och smidigast...

• elinville

Tack för alla bra tips!

Om man sen ska skriva på tårtan använder man sig av kristyr då? Eller sån där gelé?

• skorpionen80

Tänk på att sugarpaste är väldigt sött och enligt mig så kan man inte äta så mycket av det. Marsipan går däremot jättebra att äta hela locket av en bit, särskilt om det är den rosa jordgubbsmarsipanen. Mmm!

Kristyr och gelé går bra att skriva med!

• mooogn
    elinville skrev 2009-04-28 08:25:56 följande:
    Tack för alla bra tips! Om man sen ska skriva på tårtan använder man sig av kristyr då? Eller sån där gelé?
    Både ock funkar Men gelén har jag faktiskt bara testat att ha på strax innan. 
Svar på tråden marsipanen på princesstårtan