• Mene

barngröten hur nyttig/onyttig är den?

Hej!
    Jag har gett min 8 månaders gröt sen han var 5 månader. Först gav vi 'mild havre gröt' och nu får han 'äpppelgröt'. Detta är morgon och kväll.

Det jag undrar över är hur pass nyttiga är dessa? Hur naturliga är de? Innehåller de bra saker? Som skummjölkspulver tex är det en bra råvara till bebismage.

BVC säger att det är bäst att ge köpt gröt så att barnet ska få i sig järn. Hur gör ni?

Hoppas någon är lite insatt i detta.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden barngröten hur nyttig/onyttig är den?
  • lindalita

Det ställs höga krav på barnmat i Sverige så jag har svårt att tro att den skulle innehålla något "onyttigt". Jag har gett min dotter Äppelgröt och fruktgröt från Nestlé. Om man vill ha ett ekologiskt alternativ så finns ju Hipps grötar också, men min dotter gillar inte dem av någon anledning...

• elinville

När min dotter var 3½ månad så tyckte BVC vi kunde börja med gröt istället för ersättning då hon redan hade tungmotoriken och då sa hon att barngröten innehåller samma sak som ersättningen men i en annan form. Har ingen aning om det stämmer, men det lät ju bra?

• Trulputten

Har en kille på 10 månader, ger "köpegröt" på morgonen och på kvällen får han havregrynsgröt som jag har gjort själv (kört havregrynen i matberedaren). Jag tycker han blir mycket mättare på havregrynsgröten och sover mycket bättre. Min barnmorska tyckte det var ok att ge "egen" gröt en gån per dag. Hon tipsade också om att man kunde blanda i 2 msk vällingpulver i gröten för att göra den nyttigare. Men det gillade inte sonen...

• Pippiputti

Jag vägrar köpegröt för jag tycker den är så konstgjord. Min son har vägrat den också efter att ha blivit bjuden ett fåtal gånger när vi fått prover hemskickade. Jag förstår att han ratade den efter att själv smakat av den. En sliskig sörja som smakade lite jäst typ. *Blä*

Konstigt att konstgjord gröt skulle vara den enda källan att få järn från. Barn som inte äter gröt eller välling borde ju lida av svår järnbrist.
    Så jag tror inte att barnets hela dagsintag av järn står och faller på en portion gröt.

Jag har gett min son havregrynsgröt till frukost ända sedan han var 6 månader.
    Fick ett recept som man skulle ha i lite smulat tunnpaltbröd. Sonen ÄLSKADE sin gröt och nästan hoppade i stolen när han visste vad han skulle få

• Bliglin

Jag tror inte att köpegröten är onyttig. Men bättre järnkällor finns det naturligtvi = den vanliga maten.
    Om barn äter annat än gröt/välling (finns ju barn som bara äter gröt och välling har jag hört) så finns inget skäl att ge järnberikad gröt. Och man kan alltid järnberika själv.

Jag tycker att pulver-vatten-gröten är läskig så min son har fått mannagryns- och polentagrynsgröt sedan början. Det gillar han

Svar på tråden barngröten hur nyttig/onyttig är den?