• Puff Mummy

(Enkelt) recept på tårta med glass på barnkalas

Behöver ett bra recept på en tårta för ett barnkalas. Gärna med ingrediensen GLASS, som mina barn tycker mycket om.

Någon som har något bra och enkelt?

• Svar på tråden (Enkelt) recept på tårta med glass på barnkalas
  • Duva

Tårta med glass har jag aldrig hört, men lägg glassen på fat, och dela den i bitar, lägg över vispad grädde, bananer, strössel mm,, simmsallabim en glasstårta

Eller köp en i affären. Men inte lika kul!

• levandecharader

Pannkakstårta med glass *mums*

• Minimax

Var på ett kalas där de vände två Big Pack med glass upp och ner på ett stort fat. Garnerade med chokladsås, kakor, maränger och annat gott och sedan stack ner ljus. Fungerade utmärkt som glasstårta och var omtyckt av barnen.

• Ann Nelly
    Minimax skrev 2009-04-27 12:55:39 följande:
    Var på ett kalas där de vände två Big Pack med glass upp och ner på ett stort fat. Garnerade med chokladsås, kakor, maränger och annat gott och sedan stack ner ljus. Fungerade utmärkt som glasstårta och var omtyckt av barnen.
    Så gjorde jag på sonens senaste kalas eftersom jag upptäckt sedan tidigare att glass är det som är mest poppis.
    Jag tog en bricka, spolade Big Pack-paketet med ljummet vatten och "tryckte ut" glassen ur paketet på brickan. Gjorde mönster av chokladsås på och hällde nonstop runt om över hela brickan. Hade gjort egna maränger som jag hade färgat i olika färger (gul, blå, rosa) som jag hällt upp i en skål och serverade till. Strössel ställde jag fram också. Det var faktiskt jättepoppis och ungarna åt massor, snacka om sockerchock :)
    Det går ju att servera bär/frukt till också...
  • Saadie

En kakbotten, ex-vis kladdkaka eller tom vanlig sockerkaka 3-4 cm hög, låt den svalna (så att den är kall), lägg bottnen på en bricka, på med glass i ett lager, sen tar man en marängbotten (som är superlätt att göra själv men också går att köpa) och lägger på, och sen ytterligare ett lager glass, sen kan man ha på en massa saker, grädde, frukt, godis, blommor, kolasås, chokladsås, frysta bär!

Bara fantasin sätter gränser!

Jag är ledsen, jag vet att det är till barn, men big pack smakar ju *******, köp hellre någon billig glass på lidl eller willys, nej den är inte heller en vinnare, men den smakar 1000 ggr bättre än big pack!

• Duva
    Saadie skrev 2009-04-27 16:00:35 följande:
    En kakbotten, ex-vis kladdkaka eller tom vanlig sockerkaka 3-4 cm hög, låt den svalna (så att den är kall), lägg bottnen på en bricka, på med glass i ett lager, sen tar man en marängbotten (som är superlätt att göra själv men också går att köpa) och lägger på, och sen ytterligare ett lager glass, sen kan man ha på en massa saker, grädde, frukt, godis, blommor, kolasås, chokladsås, frysta bär! Bara fantasin sätter gränser!Jag är ledsen, jag vet att det är till barn, men big pack smakar ju *******, köp hellre någon billig glass på lidl eller willys, nej den är inte heller en vinnare, men den smakar 1000 ggr bättre än big pack!
    Jag ÄLSKAR bigpack
  • Puff Mummy

Tack alla för tips! Det vattnas verkligen i munnen på mig!

• Ann Nelly
    Saadie skrev 2009-04-27 16:00:35 följande:
    En kakbotten, ex-vis kladdkaka eller tom vanlig sockerkaka 3-4 cm hög, låt den svalna (så att den är kall), lägg bottnen på en bricka, på med glass i ett lager, sen tar man en marängbotten (som är superlätt att göra själv men också går att köpa) och lägger på, och sen ytterligare ett lager glass, sen kan man ha på en massa saker, grädde, frukt, godis, blommor, kolasås, chokladsås, frysta bär! Bara fantasin sätter gränser!Jag är ledsen, jag vet att det är till barn, men big pack smakar ju *******, köp hellre någon billig glass på lidl eller willys, nej den är inte heller en vinnare, men den smakar 1000 ggr bättre än big pack!
    Jag tycker Big Pack är en väldigt god "billighets-glass", mycket godare än andra i samma prisklass. Har inte träffat någon unge som inte gillar det...
    Men smaken är som baken... :)
  • Saadie

Duva Nellyann
    Jag gillade big pack förut, jag tycker att den har blivit lite "gräddig" på fel sätt, men visst alla har ju sin egen smak! Det kanske är mig det är fel på!

• Ann Nelly
    Saadie skrev 2009-04-28 18:21:31 följande:
    Duva NellyannJag gillade big pack förut, jag tycker att den har blivit lite "gräddig" på fel sätt, men visst alla har ju sin egen smak! Det kanske är mig det är fel på!
    Det är klart att det inte är fel på dig :)
    Jag blev bara så förvånad när du tyckte att det smakade ****...så illa är det väl inte...
    Det är ju tur för glasstillverkarna att vi har olika smak allihop!!!
    De är väl de enda som inte lider av finanskrisen, nu är det väl många som behöver tröstäta...
  • Saadie
    Ann Nelly skrev 2009-04-29 08:43:48 följande:
    Det är klart att det inte är fel på dig :) Jag blev bara så förvånad när du tyckte att det smakade ****...så illa är det väl inte... Det är ju tur för glasstillverkarna att vi har olika smak allihop!!! De är väl de enda som inte lider av finanskrisen, nu är det väl många som behöver tröstäta...
  • Hädvigg

Du kan också göra två tunna sockerkaksbottnar(med chokladsmak om man vill), låt svalna. Skiva glass över den ena botnnen, lägg på den andra. Linda in i färskfolie och ställ in i frysen. Dela i lämpliga bitar före servering.

• Hädvigg

oj, det var kanske inte så tårtaktigt!

• Saadie

isviol
    jag tyckte det var en superbra idé! om man "måste" ha mer tårtaktigt så är det ju bara att spritsa på lite grädde och lite bär och ljus på toppen!

• Puff Mummy

Jag fortsätter att tacka för alla fina tips!!

Svar på tråden (Enkelt) recept på tårta med glass på barnkalas