• Anonym

Konkurs

Jag är ledsen och oroad. Jag vet inte hur framtiden kommer att se ut. Vi har 6 hemmavrande barn. Ett barn på ett behandlingshem och 2 andra barn som vi har umgänge med lite då o då. (när barnen vill o har tid)

Vi har alltså 9 barn tillsammans.

Sambon har en egen enskild firma. Hans förra revisor skötte inte sitt jobb som han skulle. Skickade inte in deklartionerna i tid och till sist kom de inte in alls. Den ena förklaringen efter den andra kom. Betalt skulle han ha o det var inte lite pengar heller, men han jobbade inte för dom.

Han bytte revisor o hon såg många fel som hon har försökt att beta av. Hon fick gå tillbaka ett helt år.

Under tiden så blev min sambo sköntaxerad o skulle betala hur mycket skatt som helst o de pengarna fanns ju inte. Under tiden så väntade vi på resultat från den nya revisorn.

Hon har kommit långt o det ser bra ut nu, men innan hon hann klart så kom kronofogden o gjorde utmätning. De tog vad de kunde o vi lyckades komma på fötter igen någelunda.

Nu kom smällen. En skatteskuld på 500 000 kr skulle betalas inom en vecka. Annars sätter dom sambon i konkurs. Vi har ingen möjlighet att få in dom pengarna så sambon kommer att gå i konkurs.

Efter att han har kursat så har han en lön på 3000 kr o jag har bara barnbidraget o underhållsstödet.

Vi kommer att gå under. Jag är rädd för att förlora huset vi bor i. Frågan är vad som händer med min son som är på behandlingshem. Jag är rädd att soc kommer att säga att vi inte har råd att ha barnen.

Tankarna skenar i väg o jag kan inte tänka på annat.

• Svar på tråden Konkurs
  • Anonym

Du ska börja med att söka ett jobb!

Sedan ska ni sälja huset!

• Anonym

Jag har sökt o väntar på svar. Jag har inte gått hemma innan utan att ha gjort något utan jag har jobbat inom företaget jag med.

• Anonym

Sälja huset? Vi kan inte direkt bo på gatan.

• FIame

Shit va jobbig sits. Det måste vara ångestfylld tillvaro. Jag kan inte förstå att en skönhetstaxering på 500.000kr ska vara inbetald så snabbt. Kan du inte ringa till skattemyndigheten och snacka med dom. Ring flera gånger. För jag kan inte tycka detta är rimligt alls.

• Anonym

Har man enskild firma så borde det vara av högsta intresse att själv hålla koll på ekonomin, just eftersom man går in även personligen och därmed riskerar sin egen ekonomi. Att din man har "lämnat över" allt till revisorn verkar konstigt, speciellt eftersom ni klagar på att denne inte skött sitt åtagande enligt avtal.

Att hela er ekonomi lever och faller med hans firma verkar extremt ansvarslöst, inte minst när ni har satt så många barn till världen. Han - och du - får söka jobb, se till att inte arbeta med firman annat än som bisyssla.

Prata med skatteverket och se om ni kan lägga upp delbetalningar.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-27 08:34:22 följande:
    Har man enskild firma så borde det vara av högsta intresse att själv hålla koll på ekonomin, just eftersom man går in även personligen och därmed riskerar sin egen ekonomi. Att din man har "lämnat över" allt till revisorn verkar konstigt, speciellt eftersom ni klagar på att denne inte skött sitt åtagande enligt avtal. Att hela er ekonomi lever och faller med hans firma verkar extremt ansvarslöst, inte minst när ni har satt så många barn till världen. Han - och du - får söka jobb, se till att inte arbeta med firman annat än som bisyssla. Prata med skatteverket och se om ni kan lägga upp delbetalningar.
    5 av barnen hade jag med mig till boet så VI har inte satt barnen till världen tillsammans o inte under denna kris!
    Firman har varit vårt arbete så varför är det ansvarslöst om vår ekonomi har levt med den? Det har gått bra tills sambon blev sköntaxerad.

Att min sambo skulle haft mer koll kan jag hålla med om men vi har haft jobbigt runtomkring oss privat med. Det har varit dödsfall inom familjen och min son som befinner sig på behandlingshem. Man har ibland haft tankarna på annat.

Vi lägger inte skulden på¨någon annan men det är faktist revisorn som inte har gjort sitt jobb. Min sambo har varit på revisorn men betalar man enman för att han ska göra ett jobb så ska han väl göra det? Hade min sambo haft tid att även göra hans arbete så hade han aldrig anlitat honom.

När det uppdagades att deklartionerna inte var inlämnade så gjorde min sambo allt han kunde göra. Han litade på en revisor som verkade göra sitt arbete men inte gjorde det!
  • Anonym
    FIame skrev 2009-04-27 08:19:08 följande:
    Shit va jobbig sits. Det måste vara ångestfylld tillvaro. Jag kan inte förstå att en skönhetstaxering på 500.000kr ska vara inbetald så snabbt. Kan du inte ringa till skattemyndigheten och snacka med dom. Ring flera gånger. För jag kan inte tycka detta är rimligt alls.
    Det har vi gjort. Vi har lämnat in om anstånd o beskrivit situationen. Vi kan betala av skulden inom detta året men vi fick inget anstånd.
  • Anonym

Det låter ju som en jättejobbig sits TS, och jag hoppas verkligen saker och ting reder sig för er. Men det låter ju inte som att ni kommer ha råd att behålla huset med de inkomsterna ni har nu, så ni behöver söka jobb. Hoppas ni båda får nåt.

Hur kommer ni klara att betala in de 500 tkr innan året är slut? Det är ju jättemycket pengar...

• Waldo

Vid en personlig konkurs kommer man med all sannolikhet att utmäta ert hus. Tyvärr tar man inte hänsyn till att ni har några barn
    Att sälja huset är, hur galet det än är, ett bra råd

Att ni kommer att få leva på 3000 + barnbidrag stämmer inte. Man kommer att göra en uträkning på ert förbehållsbelopp
    Beloppet varierar lite beroende på hur gamla barnen är.
    Om jag utgår från att ni har 7 barn som är under 6 år kommer er förbehållsbelopp att ligga på runt 25 000:- plus kostnad för hyra, resor till och från arbete samt läkar och medicin kostnader
    Om ni inte kommer upp i den summan kommer det inte att göras någon utmätning på din mans lön efter det att konkursen är utredd och fastställd

• Anonym

Saken är den att det egentligen inte är så mycket som 500 000 kr. Den nya revisorn har hittat massor med fel som ger pengar. Det ska lämnas in o de pengarna kommer att dras av.

• Waldo
    Anonym skrev 2009-04-28 11:30:22 följande:
    Saken är den att det egentligen inte är så mycket som 500 000 kr. Den nya revisorn har hittat massor med fel som ger pengar. Det ska lämnas in o de pengarna kommer att dras av.
    Bra för er.

Men går det till en konkurs kommer man att titta på alla tillgångar och finns där ett hus med i bilden kommer man att titta på det.
    Det finns folk som fått sina hus utmätta för betydligt mindre skulder än 500 000
  • Anonym

Vi fick 4 veckor till. Då ska alla papper vara inne o förhoppningsvis skulden omräknad.

Svar på tråden Konkurs