• Pollygrip

Svullnad som gör ont!!

är gravid i vecka 32 och har svullnat upp jätte mycket på kort tid och svullnaden på benen och fötter gör jätte ont! Har prövat stödstrumpor men det hjälper inte. Någon som har varit med om något liknade?

• Svar på tråden Svullnad som gör ont!!
  • MyggaMygg

Har du tagit upp det med din bm?
    Havandeskapsförgiftning?

• NiniMe

Jag svullna också upp som en toker, jisses som mina fötter oh ben såg ut, fattade inte hur de va möjligt att dom kunde bli så stora, tyvär så e svullna ben inget säkert på att de skulle var havandeskapsförgiftning.. Känner du dig konstig för övrigt, svullen o plöfsig i ansiktet, känns de som om du har högt blodtryck? E du orolig så hade jag ringt bm istället men som sagt de e jättevanligt o svullna om benen eftersom vätska inte kan cirkulera som vanligt i kroppen eftersom livmodern ligger o trycker....

• Pollygrip

Min Bm är inte inne idag så jag kan inte prata med henne idag...fick havandeskapsförgiftning med mitt första barn och då hade jag inte det. Jag vet att det är jätte vanligt men jag trodde inte att det kunde göra ont!

• NiniMe
    Pollygrip skrev 2009-04-27 08:06:16 följande:
    Min Bm är inte inne idag så jag kan inte prata med henne idag...fick havandeskapsförgiftning med mitt första barn och då hade jag inte det. Jag vet att det är jätte vanligt men jag trodde inte att det kunde göra ont!
    Jag hade jätteont i fötterna pga min svullnad, skitdrygt...
  • lillamajsan

Här är en till som har svullna fötter och händer..
    har jätte ont i mina leder...
    går regelbundet nu hos BM eftersom mitt blodtryck börjat stiga..

men TS ring in till förlossningen och hör vad dom säger.
    eftresom du haft havandeskapsförgiftning tidigare kan der vara så att du fått det igen..

• nummertvå

Jag är också grymt svullen men jag har bara några dagar kvar så det är ok, även om det är lite obehagligt.

Jag tycker också du ska prata med din BM men om du inte får tag i henne så tala med någon annan på MVC och boka en tid. Ingen idé att må dåligt i onödan.

• Fridisen
    Pollygrip skrev 2009-04-27 07:51:54 följande:
    är gravid i vecka 32 och har svullnat upp jätte mycket på kort tid och svullnaden på benen och fötter gör jätte ont! Har prövat stödstrumpor men det hjälper inte. Någon som har varit med om något liknade?
    Jag är nu i v. 33, och jag ser ut som en boll! Jag kan inte se "knölarna" på mina anklar, och vader/lår/fötter ser ut som de ska sprängas av all vätska när som helst!
    Och såååååååååå sjukt ont det gör ibland, efter en heldag om jag gått mycket eller rört mig mycket vill jag bara lägga mig ner och tjuta och skrika. Har haft dessa besvär sen ca v.23-25.
    Jag pratade med min BM, och jag lämnar nu urinprov som rutin vid varje besök, det har inte visat på havandeskapsförgiftning, men hon håller ändå koll, vilket jag känner mig väldigt trygg med.
    Ang. smärtan, fortsätt använda stödstrumpr, rör dig inte mer än du behöver de dagarna det gör ont. Ligg med benen i högläge så ofta du kan.
    Jag försöker sova med benen högre upp, och det hjälper faktiskt!
    Lycka till!!
Svar på tråden Svullnad som gör ont!!